DR. RÉTVÁRI BENCE,

Teljes szövegű keresés

DR. RÉTVÁRI BENCE,
DR. RÉTVÁRI BENCE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Egy vitanapon vagyunk itt a köznevelés helyzetéről, amelyet közösen indítványoztak ellenzéki pártok - egy aláíróíven indítványozta ezt Tóbiás József és Gyöngyösi Márton (Közbeszólások a Jobbik soraiból: Aztaa! - Most mi lesz?), két olyan képviselő, aki korábban többször nyilatkozott már arról (Közbeszólások az MSZP soraiból: Megvan a személyeskedés! Most beszélj a közoktatásról! - Ülj le!), hogy közös nyilatkozatot ők a másikkal együtt alá nem fognak írni, mert egyiknek a másik (Közbeszólások az MSZP és a Jobbik soraiból.) az újfasizmust, a másik az egyiknek a meghaladott szocialista kormányzást jelenti, és most mégis egy közös nyilatkozatot írtak alá, azzal indítványozták a mai politikai vitanapot.
Ez is jelzi azt, hogy (Közbeszólások az MSZP soraiból. - Novák Előd: Nagy baj van, azért!), miért kerül sor ennek a témának a mostani parlamenti megvitatására, hiszen azt reálisan szerintem Magyarországon egy pedagógus sem gondolja, hogy attól, hogy 200 vagy 199 országgyűlési képviselő 8 órán keresztül beszél a maga pártpolitikai szemszögéből sokszor, mert az előző felszólalásból is ez derült ki, hogy erre számíthatunk a mai nap 8 órájában, nos, hogy beszél erről a kérdésről, attól neki a hétköznapi gondjai kevesebbek lesznek, vagy a hétköznapi problémái csökkenni fognak. Nem gondolják ők se, hogy politikusok azért kezdeményezték ezt a vitanapot, hogy az iskolák helyzetén érdemben a mai napon javítani tudjanak.
Azért kerül sor erre a politikai vitanapra, mert a politika fő területének akarja kijelölni az ellenzék a köznevelésnek a kérdését. Nincs megoldási modellje, a mai nap napirend előtti felszólalásaiból és a korábbiakból is kiderült már, erről a problémáról mindösszesen mint politikai területről akar beszélni (Dr. Hiller István: Most mondtam el! - Közbeszólás az MSZP soraiból: Azt nem hallja!), és nem áll elő semmifajta megoldási javaslattal. Az nem vehető megoldási javaslatnak, hogy térjünk vissza oda, ahol 2010 előtt voltunk, hiszen - ahogy majd arra vissza is térek - azt a helyzetet mindenki akkor, korábban már vissza is utasította (Dúró Dóra: Ti sok mindent megoldottatok, Bence!), és azt mondta, hogy az a helyzet nem tartható tovább. Jól látható éppen ezért, hogy politikai szereplők bukkannak fel mindenhol, akár tüntetésekről van szó, akár petíciókról.
Ha megnézzük, hogy a pedagógustüntetésnek mondott tüntetések mögött kik állnak valójában szervezőként, Sopronban a PM, a Párbeszéd Magyarországért helyi elnökhelyettese, a győri tüntetésnél az LMP önkormányzatiképviselő-jelöltje (Dr. Schiffer András: Nincs is önkormányzati képviselője! - Dúró Dóra: Nincs is képviselőjük!), Veszprémben a veszprémi DK képviselője, korábbi MSZP-tag, Szombathelyen az ottani Szolidaritás Mozgalomnak, az Együttnek egy aktivistája, aki mellesleg cigányvicceket posztolgat közben (Dúró Dóra: Hűha!), Pécsett a Liberálisok Pártjának irodavezetője, Szegeden egy olyan mozgalomnak a vezetője, aki azt mondta, hogy minden kormányváltó kezdeményezésnek része lesz, Hajdúszoboszlón szintén (Dr. Harangozó Tamás: Mi vagy te, nyomozó hatóság?) egy korábbi képviselőjelölt, Miskolcon az MSZP időszaka alatti vadaspark-igazgató (Közbeszólások az MSZP soraiból, többek között Gúr Nándor: Ennyit tudtok, Bence!), és még lehetne sorolni, hogy kik azok, akik pártkötődéssel jelennek meg ennek a kérdésnek a megvitatásakor. (Közbeszólások az MSZP soraiból, többek között Gőgös Zoltán: Nem szégyelled magad? - Az elnök csenget. - Dr. Selmeczi Gabriella: Felháborító!)
De amikor arról beszélünk, hogy létrejön egy civil közoktatási platform, ott is láthatjuk, hogy annak a szóvivője - hogy, hogy nem - ott volt akkor, amikor a kormány ellen kellett tiltakozni a migráció kérdésében (Gőgös Zoltán: Most mi lesz? Elvitetitek őket? Jönnek a szkinhedek, vagy mi lesz?), és ott volt azokkal, akik a plakátokat rongálták, ott volt akkor, amikor „Nemzeti minimum” címszóval a kormány szociálpolitikáját kritizálták, és most is ott vannak akkor, amikor oktatási kérdésről van szó. Úgy látszik, nekik a kormány elleni tiltakozás a leginkább fontos, és nem a nevelésnek, nem a közoktatásnak a helyzete. Nagyon egyetértett vele mind a 199 képviselő, mind a tízmillió magyar ember, amikor azt mondta Hiller István, hogy a gyerekekről kell szólnia minden köznevelési vitának - ez az a mondat, amivel mindenki egyetértene (Közbeszólások az MSZP soraiból: Kezdd lassan el! - Eddig egy mondatot nem mondtál róla!), csakhogy ezek a tények viszont, akár tüntetésekről, akár mozgalmakról, akár alternatív kerekasztalokról van szó, pont azt bizonyítják, hogy nem a gyerekek miatt lépnek be valakik a mostani köznevelési vitába, hanem azért, mert korábbi politikai vitákat akarnak továbbvinni, most köznevelési tartalommal, köznevelési szlogenekkel.
És tudják, az is (Közbeszólás az MSZP soraiból a kormánypártok szakértői sora felé: Ne bólogassál! Fésülködj meg ott hátul!) visszataszító, amikor többször olyan emberek jelennek meg kritikusként, és független szakértőként mondják el a véleményüket, amire utána itt ellenzéki képviselőtársaink is hivatkoznak, akik korábban aktívan közreműködtek ennek a rendszernek a felépítésében. Van olyan ember, aki például pontosan a Civil Közoktatási Platformot vezeti, aki olyan mondatokat mondott, csak egyet idéznék belőle, hogy „a 2010-es fülkeforradalom oktatáspolitikai teljesítménye pedig teljes csőd, és mint ilyen, minden ízében vállalhatatlan”. Minden ízében vállalhatatlan - ezt a mondatot így ízlelgessük meg. Ez az ember egy olyan kft.-nek a vezető tanácsadója, ezt Expanzió Kft.-nek hívják, aki - a „minden ízében” részre figyeljenek - az Oktatási Hivataltól azért 2012-ben felvett 45 millió forintot kutatás-fejlesztési innovációs tevékenységre. (Dúró Dóra: Miért fizettétek ki? Ki fizette ki?) Aztán 2013-ban még kutatás-fejlesztésre, különböző elektronikus-tananyag-elemzésekre felvett kétszer 10 millió és egyszer 19 millió forintot ez a cég, majd 2014-ben 5 millió forintot változásmenedzsmentre, 30 milliót társadalomtudományi, humán fejlesztésre, kutatásra - a „minden ízében” jusson eszükbe! Aki azt kritizálja, hogy minden ízében vállalhatatlan, mennyi ízhez járult hozzá ebben a különleges konyhában - 30 millió forintért társadalomtudományi kutatásokkal, fejlesztésekkel, és még sorolhatnám. Vagy akár az OFI-nál is, oktatáskutató, -fejlesztő intézeteknél összegző tanulmányokkal, tehetséggondozási anyagokkal, kutatás-fejlesztési tevékenységgel vagy háttérelemző tanulmányaikkal - egyikkel 6, másikkal 8 milliót, aztán 12 milliót, aztán 24 milliót vett föl.
Azok az emberek, akik most ennek a rendszernek, ennek a most felépült közoktatási rendszernek az egyik legnagyobb kritikusai, akik önmagukat civil szakértőnek mondják (Bangóné Borbély Ildikó: A gyerekek a legnagyobb kritikusai, Bence!), és azt mondják, hogy minden ízében vállalhatatlan (Szabó Timea közbeszól.), ők maguk voltak, akik a sót, a borsot meg a többi fűszert, az ízt megadták ennek a rendszernek az építéséhez. Olyasfajta álszentség ez sok, önmagát civilnek mondó szakértő részéről, mintha bármelyikünk odamenne egy építészmérnökhöz, azt mondaná, hogy kedves barátom, tervezz nekem egy házat, megtervezi a házat, felépül, majd ez az építész odamegy a megrendelőhöz, és azt mondja, hogy: jaj de csúnya házat építettél. De kedves barátom, te voltál ott végig, aki minden vonalat megrajzoltál a terveken!
(14.00)
Sokan vannak így, akik az elmúlt időszakban ott voltak a tervezésnél, ott voltak az alakításnál, felvették ezért, ebben az esetben, mondjuk, ennél a cégnél a 200 millió forintot - de lehetne még sok-sok hasonló példát hozni, és ott még eggyel nagyobb nullával rendelkező számokat, sőt kettővel nagyobb nullával rendelkező számokat is találnánk -, most pedig civil szakértőként az általuk felépített építményre mondják, hogy instabil, tarthatatlan és minden ízében vállalhatatlan, még az általuk bekevert ízekben is.
Azt hiszem, a szocialistáknak a mai napon viszonylag kevés alkalmuk lesz a dicsekvésre vagy a saját eredményeiknek a felsorolására. Itt már a képviselőtársam idézte a szocialisták saját magukról kialakított véleményét, miszerint 2002-ben még nagyobb esélye volt egy falusi gyermeknek a továbbtanulásra, és a köznevelés rendszere kevesebb igazságtalanságot tartalmazott. Nos tehát, ha végigszámoljuk, hogy mennyi pénzt vettek ki 2002 és 2010 között a szocialisták az oktatási rendszerből, nem biztos, hogy a 8 órás vita végére a teljes összegző számhoz eljuthatunk. De az már biztos, hogy évente csak a 13. havi bér elvételével 17 milliárd forintot vettek ki a köznevelés rendszeréből és minden magyar pedagógus zsebéből. Már azon pedagógusokéból, akiket el nem bocsátottak abban az időszakban, már azokból az intézményekből, amelyeket be nem zártak ebben az időszakban, de erre még vissza fogok térni. Ez összességében 78 milliárd forintot jelent csak ezzel az egyetlenegy intézkedéssel, a 13. havi bér elvételével kivont összeg. Hogy mennyi a teljes összeg, az több száz milliárd forintra tehető. A szocialisták ezt a pénzt kivették a közoktatás rendszeréből, mi visszarakjuk, sőt terveink szerint többet is rakunk vissza, mint amennyit ők kivettek innen. (Korózs Lajos: Ti meg 300 milliárdot!)
A Szocialista Párt vezérszónokaitól általános, szép lózungokat hallhattunk, hogy a gyerekek jövőjéről beszéljünk, meg a gyermekeknek legyen jobb, mondta a Szocialista Párt frakcióvezető-elnöke. (Dr. Bárándy Gergely: Még mindig nem beszél a lényegről! - Zaj az MSZP soraiból.) Akkor is a gyermekek jövőjére gondoltak, amikor eladósították az országot, hitelt vettek fel, amikor felvettek pénzeket, amiket ők maguk elköltöttek (Közbeszólás az MSZP soraiból: Sosem volt ilyen magas az államadósság! Ne beszélj már ilyeneket!), és azt mondták, hogy majd a gyerekek meg az unokák fizessék vissza, akkor is a gyerekek jövőjéről beszéltek kormányülésen és MSZP-s frakcióülésen? Amikor bevezették a tandíjat, akkor is az lebegett a szemük előtt, hogy így a gyerekeknek jobb lesz? (Közbeszólások az MSZP soraiból: Nem süllyedsz el? - Zaj az MSZP soraiból.) Hogy ez legyen az új alapja? És még most is úgy gondolják, tisztelt szocialista képviselőtársaim, hogy egy helyes döntés volt? A nagy igenekből erre következtetek, hogy most is helyes döntés volt. A szocialisták tehát a mai köznevelési vitanapon megerősítik ezek szerint, hogy tandíjat kellene bevezetni (Közbeszólások az MSZP soraiból: Hazudsz! Keresztény ember nem hazudik! Hazudsz! - Zaj. - Az elnök csenget.), és az lenne az útja a köznevelés átalakításának? Itt vagyunk még hét és fél órát, lesz alkalmuk arra, hogy ezt önök is elmagyarázzák.
Amikor Tóbiás frakcióvezető úr felszólalását hallottam, igazából ha becsukom a szemem és csak hallgatom azt a szövegrészt, én azt hittem, hogy valaki a KLIK létrehozatala mellett érvel, olyan szépen mondta, hogy vidéki iskolákban tanuló gyerekeknek, nehéz sorsú gyerekeknek, szociálisan hátrányos sorban lévő gyerekeknek ugyanúgy meg kell adni a tanulás lehetőségét, mint annak, aki jobb körülménynek között él. Hát mi akkor erre a megoldás, ha nem az állami fenntartás? Mondja meg a Szocialista Párt! Azt mondja, hogy az a céljuk, hogy minden gyermek ugyanúgy megkapja a tanulás és boldogulás lehetőségét. Az önkormányzati fenntartási rendszerben, jól tudjuk, idézetet is hozok OECD-től, de akár a saját miniszterüktől is hozhatok (Zaj az MSZP soraiból. - Dr. Varga László: Nem figyeltél, hogy miről beszéltünk!), nem sikerült ezt megtenni, növekedtek a különbségek. Akkor amit most itt elmondott Tóbiás frakcióvezető úr (Zaj. - Az elnök csenget.), az nem volt más, mint az állami intézményfenntartás (Közbeszólás az MSZP soraiból: Hány gyereked van? - Zaj. - Az elnök csenget.) és a KLIK melletti érvelés.
(A jegyzői székben Ikotity Istvánt
Gúr Nándor váltja fel.)
Sokféle kritikát hallhattunk már a mai napon is, és fogunk még a későbbiekben és más napokon is, de megoldást egyetlenegyszer sem hallhattunk (Lukács Zoltán: Láttál már óvodát belülről?) az önkormányzatok felelősségvállalásáról vagy szerepéről. Egyébként ismételten elmondanám, hogy az iskolák jó részének és a diákok többsége intézményének a működtetője még most is maga az önkormányzat; amikor ilyen kérdésekről beszélünk, akár az ottani működési problémákról, fontos tudni, hogy a működtetést a diákok nagy része esetében az önkormányzatok hajtják végre most is.
De nézzünk pár számot, hogy pontosan az a rendszer, ami az állami fenntartást megelőző rendszer, mit hozott a pedagógusoknak! Hozott 17 ezer elbocsátott pedagógust. Akkor persze nem igazán láttunk nagyobb sztrájkokat vagy tüntetéseket emiatt, sem petíciót, sem gyerekek be nem vitelét az iskolába. Hozott 381 darab új lakatot, amit azért kellett vásárolni, hogy az iskolaépületre végleg rátegyék, mert oda se be, se ki nem ment onnantól kezdve senki. Az a fajta modell, amit a szocialisták vittek 8 éven keresztül (Gőgös Zoltán: És hányról vettétek le?), bár itt egy félig áttételes volt az a mulasztás vagy hiba, amit elkövettek, mert a legnagyobb hiba az volt, hogy átengedték éveken keresztül a liberálisoknak az oktatás területét, ha ezt nem tették volna meg, talán kisebb lett volna 2010-ben a baj, de nem tették meg, ezért 381 feladatellátási helyen tettek lakatot az iskolaépületek ajtajára. Ebből pár esetben mi újranyitottuk az iskolákat. (Közbeszólások az MSZP soraiból: Három esetben! Hármat!) De ez azért mégiscsak 17 ezer tanár elbocsátását eredményezte.
Nem beszélve arról, hogy egy olyan finanszírozási rendszert hoztak létre, amely tudatosan kevesebb pénzzel számolt a központi költségvetésben, mint amennyibe az önkormányzatoknak ténylegesen került az iskola. Ezért kellett többek között konszolidálni az önkormányzatokat, mert azt mondták az iskolafenntartó önkormányzatoknak, hogy fenn kell tartani az iskolát, adok hozzá pénzt, és nem nézem meg, hogy a többit miből teszed hozzá. Ez egy álszent magatartás volt. Szép dolog volt akár közalkalmazotti béremelést is hirdetni, csak négy hónap után elfelejtették ennek a fedezetét odaadni, és ezért adósodtak el az önkormányzatok Magyarországon 8 év alatt. Ahogy Margaret Thatcher is mondta, ő sem ismert még olyan szocialista kormányt, amely kifizette volna azokat a hiteleket, amelyeket felvett, nincs ez másként Magyarországon sem ebben a tekintetben. Itt is a szocialista időszakban felvették a hiteleket, kibocsátották a kötvényeket, és utána a Fidesz-KDNP-időszakban pedig ezeket vissza kellett fizetni. Jól látjuk, hogy ott, ahol a szocialisták most is kormányoznak, például Szegeden öt darab óvodát bezárnak, az egyik legdrágább a diákbérlet a tömegközlekedés tekintetében. Ott, ahol a Jobbik kormányoz, például Tiszavasváriban, a Jobbik fővárosában, ahogy ezt Vona Gábor mondta, a Becsület Légióját hívják be, hogy öt év jobbikos városvezetés vagy településvezetés után tegyen valahogy rendet, és vezesse be az érpataki modellt. Amikor Ózdon a szocialisták (sic!) megkapták a város vezetésének a lehetőségét (Gőgös Zoltán: Ózdon?), akkor nem sárga iskolabuszokat vettek, hanem sárga kabriókat (Moraj az MSZP és a Jobbik soraiból.), mert abban a pillanatban, hogy hatalomba kerülnek, rögtön nem a közérdek (Dúró Dóra: 600 ezer forintos autó!), rögtön nem az iskolabusz jut eszükbe, hanem a saját egyéni boldogulás. (Moraj a Jobbik soraiban.)
Ehhez képest mit adott, mit tudott adni a Fidesz-KDNP annak révén, hogy a magyar emberek (Zaj. - Az elnök csenget.) munkájából immáron nagyobb összegekből gazdálkodhatunk? Sikerült bevezetni a béremelést. (Zaj.) Ez minden évben (Zaj.), minden évben többletet jelentett, 2012-ről ’13-ra 32 milliárd forintnyi többletet a pedagógusbérekben, 2013-ról ’14-re 120 milliárd forintnyi többletet a pedagógusbérekben, ’14-ről ’15-re újabb 32 milliárd és a következő esztendőben pedig 34 milliárd forint plusztámogatást jelentett. Ennyi az a pénz, ami most már a pedagógusok zsebében van pluszban. Ennek többek között a következménye és a Klebelsberg-ösztöndíj következménye, hogy most már másfélszer annyi fiatal jelentkezik 18 évesen pedagógusnak, mint öt évvel ezelőtt, mert ott lefelé menő pályája volt a pedagógus szakmának (Gőgös Zoltán: Miért nem lehet még mindig fénymásolni az iskolákban? Erről beszélj!), kisebb volt a társadalmi megítélése, a csökkenő GDP-ből is 11 százalékkal kevesebbet költöttek a köznevelésre. Mi elkezdtük a pedagóguspálya anyagi megbecsültségét is növelni, fogjuk idén is és fogjuk jövőre is, és ez másfélszeresen népszerűvé tette a fiatalok körében a pedagóguspályát.
Az ingyenes tankönyvek most már a családtámogatás részei az alsó tagozaton, és utána még felmenő rendszerben is. Idén az első négy osztályban lesz szeptember 1-jétől. Amikor Tóbiás frakcióvezető úr arról beszél, hogy egyre több éhező gyermek van, talán megnézné, hogy mennyivel több gyermek kap ma az óvodában, a bölcsődében és az iskolában enni, mint korábban. Az összeg, mint önök is tudják, 29 milliárd forintról 70 milliárd forintra emelkedett. Ezek mind-mind ezeket a szociális különbségeket hivatottak csökkenteni.
(A jegyzői székben Földi Lászlót
Móring József Attila váltja fel.)
Még egyetlenegy idézetet engedjenek meg, ami a liberális oktatáspolitika csődjét vetítette vagy mutatta be. Ez pedig egy 2012-es kutatás, amit az Európai Bizottság pontosan az utóbbi hetekben vett ismételten elő, ami azt mondta, hogy a fiatalok társadalmi, gazdasági hátterének, valamint az iskola elhelyezkedésének az iskolai teljesítményre gyakorolt hatása (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) a legjelentősebb volt, az egyik legjelentősebb volt az Európai Unión belül. Ezért kellett lépnie Magyarországnak, mert csődben voltak az iskolák anyagilag is, hiszen alacsony volt a finanszírozásuk, és tartalmilag is, ezért kellett a változás útjára lépni 2010-ben. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban. - Dr. Hoffmann Rózsa: Bravó!)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem