DR. KOVÁCS ÁRPÁD,

Teljes szövegű keresés

DR. KOVÁCS ÁRPÁD,
DR. KOVÁCS ÁRPÁD, a Költségvetési Tanács elnöke: Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Házelnök Úr! Tisztelt Miniszterelnök Úr! Az Országgyűlés elnöke 2016. június 7-én megküldte a Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló, az Országgyűlés által elfogadott módosítások átvezetését is tartalmazó egységes költségvetési törvényjavaslatot, kérve a Költségvetési Tanács stabilitási törvény szerinti véleményét az államadósság-szabálynak való megfelelésről, valamint az Alaptörvény szerinti előzetes hozzájárulásának megadását a költségvetési törvényjavaslat zárószavazásához.
A tanács megvizsgálta a törvényjavaslatot, és a 2016. évi június 9-én tartott ülésén egyhangú döntéssel az alábbi határozatot hozta. Megállapította, hogy a 2017. december 31-re tervezett államadósságmutatónak a Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló T/10377/1167. számú egységes költségvetési törvényjavaslat 3. § (3) bekezdésében rögzített mértéke megalapozott, a stabilitási törvény előírásainak megfelel, és összhangban van a törvényjavaslat szerinti költségvetési folyamatokkal. Az államadósságmutató csökken 2017-ben, következésképpen az Alaptörvény 36. cikk (5) bekezdésében foglalt követelmény teljesült. A tanács ebből követően megadta az Alaptörvény 44. cikk (3) bekezdése szerinti előzetes hozzájárulását az egységes költségvetési törvényjavaslat zárószavazásához.
Tisztelt Országgyűlés! Kérem, engedjék meg, hogy a tanács megbízása alapján igen röviden, csak néhány percig igénybe vehessem figyelmüket.
Mint ismert, az államadósság-szabály keretét az Alaptörvény a következők szerint fogalmazza meg. Mindaddig, amíg az államadósság a teljes hazai össztermék felét meghaladja, az Országgyűlés csak olyan központi költségvetésről szóló törvényt fogadhat el, amely az államadósság teljes hazai össztermékhez viszonyított arányának csökkenését tartalmazza. Az Alaptörvényen felül a stabilitási törvény is tartalmaz az adósság alakulására vonatkozó előírást. Ezt az Országgyűlés a Költségvetési Tanács jelzéseit is figyelembe véve 2016-ban módosította.
A költségvetés tervezésekor alapul vett makrogazdasági feltételek alapján 2017-re így a következők vonatkoznak. Mivel a költségvetési évre előre jelzett infláció és a bruttó hazai termék reálnövekedési üteme közül legalább az egyik nem haladja meg a 3 százalékot, ezért a központi költségvetésről szóló törvényben az államháztartás adósságát oly módon kell megtervezni, hogy a költségvetési év utolsó napján várható államadósság és a költségvetési év bruttó hazai terméke százalékban kifejezett hányadosának, vagyis az államadósságmutatónak az előző évhez viszonyított csökkenése legalább egytized százalékpontot érjen el.
Amint a törvényjavaslat általános vitájának kezdetén elmondtam, a tanács a költségvetési törvényjavaslat tervezetére tett véleményében megállapította, hogy az államadósság-szabály teljesül, hiszen 2017-ben az adósságmutató 73,5 százalékról 71,9 százalékra, az említett előíráshoz képest 1,5 százalékponttal nagyobb mértékben csökken. Így megfelel a tartalék az esetlegesen mérsékeltebb csökkenést előidéző, a nemzetgazdaság növekedésére, az államháztartás bevételeire, kiadásaira ható hazai és nemzetközi tényezők várttól eltérő alakulásából eredő kockázatok hatásának fedezésére is. A tanács azt is rögzítette, hogy az európai uniós adósságszabály is teljesül, mivel az adósságráta csökkenése nagyobb a ráta 60 százalék feletti részének egyhuszadánál.
Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! A Költségvetési Tanács folyamatában követte a költségvetési törvényjavaslat országgyűlési tárgyalását. Az ennek alapján készült szakértői elemzések és az egységes költségvetési törvényjavaslat felülvizsgálata alapján a tanács megállapította, hogy a benyújtott törvényjavaslathoz képest az Országgyűlés által elfogadott előirányzat-változások egyenlegükben egyaránt 56,4 milliárd forinttal, igen szerény, néhány tized százalékos mértékben növelik a központi költségvetés bevételeinek, valamint kiadásainak főösszegét. Így sem a pénzforgalmi s az uniós módszertan szerinti hiány, sem az adósság összege nem változik. Nem módosul a bruttó hazai termék 2017-re várt összegére vonatkozó kormányzati előrejelzés sem.
Mindezek eredményeként az egységes költségvetési törvényjavaslatban a tanács által véleményezett tervezetben szerepeltetettel azonos maradt a stabilitási törvénynek megfelelően számított adósságmutató. Ezáltal teljesül az Alaptörvényben megfogalmazott államadósság-szabály, ami a tanácsnak a törvényjavaslat zárószavazásához történő hozzájárulásának feltételét képezi. A tanács áttekintette a főbb bevételi és kiadási elmozdulásokat is, de ahogy a törvényjavaslat tervezetének véleményezésekor is tette, nem bocsátkozott jelen határozatában sem a változtatások belső arányainak, sem elosztáspolitikai összefüggéseinek értékelésére. A határozat indoklásában jelezte, hogy a kiadási növekmények forrását belső átcsoportosításokon túl az adó- és illetékbevételek előirányzatának az időközben elfogadott törvénymódosításokkal megalapozott és az előre jelzett gazdasági folyamatokkal összhangban álló megemelésével teremtették meg. A költségvetési gazdálkodás biztonságát, megőrzését szolgálja, hogy szemben a korábbi évek gyakorlatával, a törvényalkotás folyamatában a különböző tartalékok előirányzatát nem csökkentették.
(11.10)
Ugyanakkor meg kellett jegyezni, hogy a felülről nyitott előirányzatok összességében 16,2 milliárd forinttal csökkentek, ezáltal növelve ezen előirányzatok túlteljesülésének kockázatát. A tanács az egyensúly fenntartása érdekében mindenképpen indokoltnak tartotta a kormányt felhívni a tervezéskor tapasztalt fegyelmezett gazdálkodás folytatására, különösen a kiadási, valamint a tartalék-előirányzatok felhasználása tekintetében.
Tisztelt Országgyűlés! Hozzászólásom végén engedjék meg, hogy emlékeztessek arra, mint ezt a költségvetési törvényjavaslat tervezetének véleményezésekor is tettem, hogy a testület most az egységes törvényjavaslat kialakításával kapcsolatos tanácsi álláspont indoklásánál is az Állami Számvevőszék és a Magyar Nemzeti Bank értékelése mellett igen kiterjedt elemzői, szakértői háttérre épített, akiknek munkáját ezúton is megköszönöm. Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem