CSEPREGHY NÁNDOR,

Teljes szövegű keresés

CSEPREGHY NÁNDOR,
CSEPREGHY NÁNDOR, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselők! Engedjék meg, hogy a kritikus pontokra reagáljak és megköszönjem a Fidesz támogató hozzászólását.
A Józsa képviselő úr által felvetettekre: amikor ezt az egész módosítást megkezdtük az építés ügyét érintő törvények, különböző szabályok módosítása kapcsán, akkor az a cél lebegett a kormány szeme előtt, hogy két szempontot kell figyelembe venni: hogyan lesz több lakás, hogyan lehet több otthon megépítését támogatni és hogyan lehet mindezt kevesebb bürokráciával. Ez beilleszkedik egy nagy csomagba, amit már képviselő asszony említett, a bürokráciacsökkentés egészébe, ami az egész állam, az állampolgárok, az állami cégek viszonyrendszerét kell hogy tisztázza.
Valóban ezek a kérdések, amiket ön felvet, ezek legitim kérdések, képviselő úr, abban a tekintetben, hogy mi lesz a garancia, mi a törvényi garancia arra, hogy ami megépül, az valóban úgy épül meg, amit a szabályok megszabnak, akkor, hogy ha nincs engedélyező szerepe a hivataloknak, hanem tudomásulvételi szerepe van.
Egyrészt itt azok a garanciák vannak meg, ami a tervezői és kivitelezői művezetés a teljes projekt életciklusa során, megfelelő biztosítékokkal az építtető irányába, hogy ha valamiért mégis előáll az az állapot, hogy amit ő megépíttetett, az nem felel meg a szabályoknak, akkor ő legalább pénzügyi garanciát kapjon arra vonatkozóan a tervezést aláíró és a kivitelezést felügyelő mérnököktől, hogy annak van egy pénzügyi garanciája. Ennek egy pénzügyi konstrukció kell legyen a hátterében, ami megadja azt a biztosítékot, hogy ha valóban olyan hiba keletkezik, ami nem a megrendelőnek, az építtetőnek a felelősségi körében róható fel, hanem a kivitelezést és a tervezést koordináló mérnököknél, akkor az építtető pénzügyi biztosítékot kap.
Mivel teljes egészében objektivizáltuk azt a feltételrendszert, hogy egy szabálytalan építést követően mi az, ami fennmaradhat, és mi az, ami nem maradhat fenn, ezért én nem látom azt a mozgásteret, amit ön említett, hogy a dellával vagy a pénzügyi motiválás eszközével a fennmaradási engedélyt meg lehet szerezni, hiszen nincs a hatóságoknak ebben a tekintetben szubjektív elbírálási jogköre.
Tehát amennyiben az épület nem felel meg azoknak a paramétereknek, amit az építési szabályzatok rögzítenek, akkor ott nagyon világos bontási kötelezettség keletkezik a végén. Az a vita, ami egy budai villa kapcsán merült fel az elmúlt években, nem fordulhat elő például ennek az új szabályozásnak a keretében.
Az a kérdés egy valóban érdekes kérdés, amit ön felvetett, hogy tervező és tervező között is értelemszerűen van különbség, és mi a garancia arra vonatkozóan, hogy egy fiatal tervező, aki nem rendelkezik olyan szakmai tapasztalattal, mint egy idősebb tervező, az olyan minőségű munkát tud letenni, mint amit a megrendelők elvárnak. Itt egyrészt ki szeretném fejezni a kormányzatnak azt a meggyőződését, hogy bízunk a felsőoktatási rendszernek a teljesítőképességében. Ez a kérdés jogosan tevődhet fel akkor is, hogyha valakinek valamilyen okból kifolyólag kés alá kell feküdnie a kórházban, és hogyha egy fiatal orvos műti, annak valószínűleg kevesebb rutinműtét van még a kezében, mint egy idősebb orvosnak. De ott megvannak azok a belső szakmai sztenderdek, ami a szakmai előremenetelt biztosítja, és ebben a kamarákkal való együttműködést és a kamaráknak az ellenőrzési jogkörét ebben a tekintetben megerősítve, egy ilyen típusú szakmai garanciát látunk ebben az intézkedésben.
(14.40)
Nem tette fel kérdésként, de azért merült fel itt a budapesti szakmai kamarának a kiválasztása, mert a létszámát tekintve ez az a szervezet, amely kellően nagy kapacitásokkal rendelkezik arra, hogy ezt az ellenőrző, kontrollfunkciót el tudja látni, és azért nem az országos kamara, mert mint fellebbviteli fórum a döntéseivel szemben így másodsorban lényegében beléphet.
A képviselő asszony több kérdést is érintett. Az, hogy a kérdés így két héten belül visszakerül, az az, hogy a Kovács államtitkár úr által képviselt bürokráciacsökkentő általános, vagy mondjuk így: salátának nevezhető javaslatait fogta egybe, ez pedig csak az építésügyi történetekről szól.
Amit ön hiányolt, a településkép-védelmi törvényt követő kormányrendelet, az már kormányközi egyeztetésen, közigazgatási egyeztetés előtt van, és november folyamán várhatóan megjelenik, tehát november folyamán a kormány tudja tárgyalni, november végén, december elején meg is tud jelenni, az idei évben lezárja ezt a kötelezettségét a kormányzat.
Valóban értem a kérdést, amit az ügyben tetszik feszegetni, hogy a rendszerváltás óta kialakult építésügyi szabályozásnak volt egy koherens egysége, amit a kormányzat megbontott ezzel az intézkedésével, de pont az a célunk, hogy ha az állami bürokráciát csökkenteni akarjuk - és most nem a létszámoldaláról beszélek, hanem az intézményrendszeri akadályokról meg az adminisztratív akadályokról -, akkor gyökeresen hozzá kell nyúlni azokhoz a szabályokhoz, amely szabályok alkalmazását kell az építésügyben végrehajtani, és azt gondolom, hogy az irányok, akár az építési bejelentések drasztikus duplázódása a tavalyi évhez képest, azok mind-mind azt igazolják vissza, hogy igenis van piaci igény ezekre az egyszerűsítésekre.
Vannak olyan kérdések, amelyeket ma még nem látunk ebben a tekintetben, de azt a szándékot tudom csak megerősíteni a képviselő asszony irányába is, hogy a kormányzat nyitott arra a jövőben is, hogy újra és újra megnyissa ezeket a fejezeteket, amennyiben az élet azt kikényszeríti, és a bürokráciacsökkentésnek az intézkedéssorát csak akkor tudjuk ténylegesen végigvinni, hogyha hozzányúlunk olyan szabályozói eszközökhöz, amelyek alapvetően kiskorúként tekintenek lényegében az állampolgárokra, és nem feltételezik róluk, hogy megfelelő műszaki tudással a hátterükben, amit egy tervező, egy művezetői kivitelezés oda tud tenni, ők valóban képesek betartani azokat a szabályokat, amelyeket a törvény betűje szerint be kell tartani. Valóban egy sokkal kiegyenlítettebb viszonyrendszert feltételez, amiben vannak veszélyek, vannak lehetőségek különböző buktatókra, de azt gondolom, ezt a szabályozási eszközökkel a kormány tudja kezelni.
Elnök úr, köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem