CSEPREGHY NÁNDOR,

Teljes szövegű keresés

CSEPREGHY NÁNDOR,
CSEPREGHY NÁNDOR, a Miniszterelnökség államtitkára, a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm szépen a szót. Kevésbé számítok parázs vitára, mint az előző törvénymódosítás kapcsán, habár ha azok az ambíciók, amelyeket államtitkár-kollégám megemlített, teljesülnek, akkor a statisztikai mutatók tekintetében is kimutatható eredménye lesz a magyar nemzetgazdaság szempontjából a filmiparnak. Azt gondolom, hogy az előző vita ellenére ebben minden parlamenti frakció egyet tud érteni, és meg is teremtettük a konszenzust.
Tisztelt Elnök Úr! Áttérve a statisztikáról szóló törvényjavaslatra, engedjék meg, hogy néhány alapvetést ismertessek az Országgyűléssel. Azt gondolom, abban is megegyezés, konszenzus van, hogy a statisztika a demokrácia fontos eszköze, hiszen egy nagyon pontos mérőszámot ad különböző szakpolitikai vitákhoz, amelyhez minden parlamenti párt, vagy akár csak a közügyek iránt érdeklődő közvélemény ki tudja fejteni a véleményét, illetve az alapján tud állást foglalni bizonyos kérdésekben. Ha a demokrácia fontos eszköze, akkor nagyon fontos, hogy független forrásból származó adatokról beszéljünk, megbízható adatokról, tényszerű és tudományosan megalapozott módszertan alapján született adatokról, amelyeknek ellenőrzött a minősége és biztosított a nyilvánossága. Tehát az információkra alapozva bárki szakpolitikai, gazdaságpolitikai vagy üzleti és személyes döntései kapcsán is támogatást kaphasson egy állami szervezettől.
A statisztikáról szóló törvényt 23 éve fogadta el a Magyar Országgyűlés, a törvényt az elmúlt 23 év során eddig összesen 27-szer kellett módosítani. A hivatalos statisztika, a hazai és nemzetközi működési környezete, az informatikai infrastruktúra változásai, az európai uniós jogszabályi környezet, ezen belül az európai statisztikai rendszer működésével kapcsolatos jogszabályok változása a hivatalos statisztikára és a KSH működésére vonatkozó nemzeti szabályok gyökeres átalakítását is igényli, amit konzisztens módon csak egy új, a mai kornak megfelelő statisztikai törvény megalkotásával lehet a kormány véleménye szerint garantálni, illetve biztosítani.
Tisztelt Képviselők! A statisztikáról szóló európai parlamenti és tanácsi rendelet módosítása összhangban áll a magyar EU-elnökség alatt elfogadott úgynevezett hatos csomaggal, a statisztikai adatok megbízhatósága iránt megfogalmazott követelményekkel. Emellett a Tanácsnak a gazdasági szereplők adminisztratív terheinek csökkentésére vonatkozó kezdeményezését is támogatja az új, önök előtt fekvő szabályozás.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A módosult szabályozási környezetben indokolt tehát a hivatalos statisztika szabályainak új törvényben történő rögzítése. A Központi Statisztikai Hivatal jogállásának és a hivatalos statisztikai szolgálatra vonatkozó szabályoknak a meghatározása során a törvényjavaslat biztosítja, hogy a hivatalos statisztika semleges és működése hatékonyságának, eredményességének érdekében megfelelő garanciákkal rendelkezzen. A törvényjavaslat tovább erősíti a KSH mint kormányhivatal szakmai függetlenségére vonatkozó szabályokat és a KSH elnökének jogosítványait. Ennek megfelelően a szakmai függetlenség biztosítása érdekében a törvénytervezet kimondja, hogy a jogszabályok és a közjogi szervezetszabályozó eszközök nem sérthetik a Központi Statisztikai Hivatal szakmai függetlenségét. A törvényjavaslat megerősíti, hogy a Központi Statisztikai Hivatal elnöke törvényben meghatározott feladatkörében nem utasítható.
A törvényjavaslat emellett részletesen szabályozza a KSH elnökének és elnökhelyetteseinek kinevezésére vonatkozó szabályokat. A törvényjavaslat részletesen szabályozza az adminisztratív adatokhoz való hozzáférés adatvédelmi biztosítékait és természetesen az adatátadás gyakorlati szabályait. Nagyon fontos garancia, hogy a törvény továbbra is egyértelműen kimondja, hogy tilos a statisztikai célból kezelt egyedi adat nem statisztikai célú felhasználása, különös tekintettel az egyedi adat büntető-, polgári peres, nem peres eljárás, hatósági adóigazgatási eljárás során történő felhasználására, illetve belföldi jogsegély keretében történő átadására is.
Mindezek alapján a korábbi szabályozással összhangban nem hozható nyilvánosságra az egyedi statisztikai adat, azaz olyan adat vagy adatok olyan együttese, amely a mindenkori legjobb technikai lehetőségek igénybevételével lehetővé teszi annak a vállalkozásnak, intézménynek vagy személynek a közvetlen vagy közvetett azonosítását, amelyre vagy akire az adatok vonatkoznak. A fenti szabály alól a törvényjavaslat rendkívül szűk körben tesz csupán kivételt. Ezen kivételek különösen az adatszolgáltató saját adataival való rendelkezési jogának gyakorlását, az európai uniós szintű jogszabályi rendelkezés esetén az európai statisztikai rendszer, illetve a központi bankok európai rendszere részére történő átadását, valamint a hivatalos statisztikai szolgálat egymás közötti adatátadását foglalják magukban, amelyet a hivatalos statisztikák költséghatékony és jobb minőségű előállítása tesz indokolttá.
A törvényjavaslat az európai uniós szabályozási gyakorlattal összhangban külön rendelkezik a hivatalos statisztikai adatokhoz való tudományos célú hozzáférés szabályairól. Tudományos kutatások céljára sok esetben a táblázatos adatoknál részletesebb adatokra van szükség, melyek esetében fennállhat a közvetett azonosítás kockázata. A törvényjavaslat megfelelő adatvédelmi biztosítékok mellett lehetővé teszi ezeknek az adatoknak a tudományos célú kutatását, elismerve a tudományos célhoz fűződő kiemelt nemzeti érdeket.
Összegezve, a jelen törvényjavaslat minden tekintetben megfelel a modern statisztikai szabályozásra vonatkozó nemzetközi szabályoknak és gyakorlatoknak, megerősíti a Központi Statisztikai Hivatal függetlenségét, biztosítja a hivatalos statisztika egységes elvek szerint történő, hatékony előállításának feltételeit és megfelelő garanciákat biztosít mind a statisztikát előállítók, mind az adatszolgáltatók és a statisztikát felhasználók számára.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Ennek szellemében kérem, hogy támogassák a törvényjavaslatot. Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem