TELEKI LÁSZLÓ

Teljes szövegű keresés

TELEKI LÁSZLÓ
TELEKI LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Alelnök Úr! Ritter Imre szószóló úr majdnem mindenre rávilágított. Én egy dolgot szeretnék még egy kicsit fókuszba helyezni, ez pedig az, amit az alelnök is mondott, hogy a pénzek ellenőrzése kapcsán a hatékonyságát is megpróbálják megfigyelni azoknak az állami forrásoknak, amelyeket biztosítanak. Én azt gondolom, én nagyon sok esetben láthatom azt, és látom azt, hogy ezek a hatékonyságok nem kellőképpen vannak ellenőrizve, mert például hogyha a nemzetiségeknek a feladatalapú támogatását megnézzük, akkor azt látom, hogy sem arról az oldalról sincsen kellőképpen megvilágítva, hogy hogyan kellene ezt a pénzt kiosztani, sem az elköltés oldaláról, mert - mondok néhány példát - a legfőbb példám az, hogy maga a feladatalapú támogatások odaítélése pontrendszer alapján történik, de ez olyan pontrendszer, amit igazán nem lehet betartatni, azért nem lehet betartatni, mert mindenki önbevallás alapján próbálja ezt megtenni, és ezután pedig egy szubjektív ügykezelés kapcsán mondják meg, hogy hány pontot kapott az az illető nemzetiségi önkormányzat, adott nemzetiségi önkormányzat, amelyről szó van, és azt pedig, ahogy említésre is került, egy éven belül el kell költeni. Tehát a hatékonysága és az odaítélése, én azt gondolom, az ÁSZ-nak mindenképpen egy fontos jelzése lehet, hogy hogyan kellene ezt jobban és hatékonyabban eszközölni, mert én ma azt látom, hogy egyik oldalról sincsen ez kellőképpen hatékonyan megvilágítva. Ez tehát a pénz elköltésének egy fontos eszköze.
Említésre került az is, hogy az Országos Roma Önkormányzatnál az elmúlt időszakban történtek valószínűsíthetően olyan pénzügyi visszaélések, amelyeket, azt gondolom, önöknek már mindenképpen kellett volna valamilyen szinten látniuk. A kérdésem az, hogy történt-e ott már valamilyen olyan kép, olyan vízió, amely megalapozhatta azt, amivel most már, úgy néz ki, szembe kell néznie az Országos Roma Önkormányzatnak, mert fontos, hogy ezekben a kérdésekben tisztán és világosan lásson mindenki, mert nap mint nap, amikor ebben felszólalnak politikusok és akár szakemberek is, akkor senki más nem jár ebben olyan rosszul, mint a magyarországi cigányság, a romatársadalom, mert egyre jobban azt mondják, hogy nem is kell nekik pénz, mert rosszra költik ezt a pénzt, holott szó sincs róla, vannak olyanok, akik visszaélnek azzal a lehetőséggel, amit kapnak.
Ezért azt gondolom, hogy az ellenőrzésnek nagyon fontos szerepe van, és én mindenképpen üdvözlöm azt az ÁSZ részéről, hogy ennyire nagy számban ellenőrizte a nemzetiségi önkormányzatokat. Ez nem azt jelenti, hogy ott történnek - mert olyan források vannak ott, amelyek elég kis források - olyan dolgok csak, amelyek visszaélésre adnak okot, de mindenképpen fontos, hogy itt még jobban átláthatóbb legyen, mint bárhol máshol a pénzek, a közpénzek elköltése. Ezért tehát én fontosnak tartom.
A másik oldalról pedig azt gondolom, hogy amikor a nemzetiségi önkormányzatok pénzköltéséről van szó, akkor nem szabad azt elfelejteni, hogy a nemzetiségi önkormányzatok pénzköltését a mindenkori önkormányzat, illetve jegyző felügyeli, tehát én azt gondolom, hogy ilyen esetben, amikor a felügyeleti jogkör oda van ruházva, rá van ruházva a jegyzőre, akkor nagyon fontos azt kiemelni, hogy a legtöbb esetben a jegyzőn keresztül kellene elérni azt, hogy a nemzetiségi önkormányzat pénzköltése célszerű és hatékony legyen. Ebből az okból kifolyólag én azt gondolom, hogy az ÁSZ-nak is sokkal jobban oda kellene figyelnie, hogy az együttműködések sokkal karakteresebben meglegyenek, és azok az együttműködések, amelyek egyébként jogilag is vannak szabályozva, azok tartalommal is meg legyenek töltve, mert jelen pillanatban nagyon sok helyen, nagyon sok önkormányzatnál, nemzetiségi önkormányzatnál és települési önkormányzatnál nincsenek meg azok a hatékony együttműködési pontok, amelyekkel kellőképpen és kellő hangsúllyal tudnának együtt, egymás mellett dolgozni. Ennek okán nagyon sokszor felvetődik egyébként bennem a kérdés, hogy az a forrás, ami megjelenik a nemzetiségi önkormányzatoknál, és nagyon sok esetben azt mondjuk, hogy 209 ezer forint volt még az elmúlt évben, most mintegy 270 ezer forintra növekedett ez az összeg, ez még mindig kevés ahhoz, hogy igazán nagyon sok mindent lehessen ebből csinálni. Ez éves költségvetése egy nemzetiségi önkormányzatnak, szeretném hozzátenni, ennyi volt, plusz a feladatalapú hozzátartozik.
Én azt gondolom, ebből adódóan nagyon fontosnak tartanám, hogyha a pénzköltési hatékonyságát is figyelik, akkor meg kell nézni, meg kell figyelni és az ÁSZ-nak akár jelentést is kell készítenie - és a beszámolóból ez nem jön ki teljes mértékben -, hogy azok a források hogy tudnak hasznosulni egy nemzetiségi önkormányzatnál, ahol 209 ezer forintos éves támogatást kapnak működésre. Én azt gondolom, hogy hatékonyságról nem lehet beszélni, viszont sokkal jobban lehet arról beszélni - és ez már a politika része -, hogy nagyon sokszor szembeállítják az önkormányzatot a települési önkormányzattal, pontosan ezért, mert nagyon sokszor azt mondják, hogy van nemzetiségi önkormányzatotok, menjetek hozzá, és különböző ügyes-bajos dolgokat ők majd el tudnak intézni, habár törvényi szabályozás sincsen, pénzügyi forrásuk sincsen rá, ebből adódóan nem tudják hatékonyan elkölteni azt a pénzt, mert olyan kevés pénzről van szó.
Ezért tehát én azt javaslom, hogy az önkormányzatok és a nemzetiségi önkormányzatok közti kapcsolat erősítésére mindenképpen oda kellene figyelni, és a hatékonyságát növelni kellene, mert egyébként ez most, jelen pillanatban nem tud jól működni, és nemcsak a forrás összege miatt, amely nagyon kicsi, hanem azért sem, mert egyre laposabbá válik az együttműködés a települési és a nemzetiségi önkormányzatok között. Ezért tehát én azt gondolom, hogy ha hasznosulásról van szó, akkor fontos kijelentenünk azt, hogy ebben a kérdésben előbbre kell hogy jussunk.
A nemzetiségi önkormányzatoknál, szintén az országos önkormányzatoknál elsősorban, azt gondolom, nagyon fontosnak tartanám, hogy érje el a forrás azokat is, akik a nemzetiségi önkormányzatnak a kedvezményezettjei, azaz a lakosságot, még akkor is, hogyha ezt egyébként működési pénzre kapják, mert nagyon sokszor a kultúrával, a nyelvi megőrzéssel nem látjuk ezt beteljesültnek. Ezért tehát én azt gondolom, hogy az országos önkormányzatnak kiemelt szerepe van egyszer a társadalom irányába, hogy jobban teljesüljenek azok a források, amelyet megkaptak, és itt is csak azt tudnám mondani, hogy a hatékonyságra kellene jobban odafigyelni, a másik oldala pedig, hogy annak a nemzetiségi országos önkormányzatnak, amelynek vannak nemzetiségi önkormányzatai településeken, azoknak, azt gondolom, mindenképpen szakmai segítséget kellene nyújtani abból a forrásból, amelyet kap, és folyamatosan arra hivatkoznak például a roma nemzetiségi önkormányzatnál, hogy nincs nekik sem annyi forrásuk, hogy a településen működő nemzetiségi önkormányzatnak kellőképpen segítséget tudjanak nyújtani.
Ebből adódóan, én azt gondolom, szintén mindenképpen fontos szerepköre van az ÁSZ-nak, hogy kíván-e ebben olyan állásfoglalásokat tenni, hogy azokból a működési forrásokból, amelyeket ő maga kap, igaz, hogy a saját működésére, mennyit tud ráfordítani arra, hogy hatékonyabbak legyenek a településeken működő nemzetiségi önkormányzatok. És akkor még nem beszéltünk a megyei szintekről, amit az elmúlt időszakban létrehoztak, aminek semmilyen szerepe nincsen egyébként, annak a megyei területi nemzetiségi önkormányzati rendszernek, mert igazán nem is igen beszélünk róla, azért nem, mert nem látjuk a működési lehetőségét, a működési lehetősége teljes mértékben be van korlátozva.
(16.20)
Tehát ebből adódóan itt is meg kell vizsgálni, még jobban egyébként, mint a települési önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzatok közti viszonyban, hogy mi a helyzet, mert valószínű, hogy működésképtelenek ezek a megyei nemzetiségi önkormányzatok, mert a megyei közgyűlések sem tudják támogatni, országos szinten pedig a normatíva olyan kevés, hogy abból semmiképpen nem tudnak olyan szintű segítséget nyújtani vagy bármilyen más egyéb juttatást biztosítani, amely szolgálná a nemzetiségek ügyeit, elsősorban itt a nyelvi képzésre vagy éppen a kulturális másság bemutatásáról szóló szerepére gondolok az önkormányzatoknak.
Tehát ebből adódóan én azt gondolom, hogy nagyon fontos az a tevékenység, amit önök végeznek és mindenképpen fontos a nemzetiségiek részéről is, és én azt is mondom, még egyszer ki szeretném emelni, fontosnak tartom, hogy ilyen nagy számban ellenőrizték a nemzetiségi önkormányzatokat. Tudom nagyon jól, hogy a civil szervezeteknél is hasonló mértékben jelen vannak, amit szintén fontosnak tartok, mert az a másik legfontosabb érvrendszerem emellett, hogy nemcsak a pénzeknek az elköltését, mint ahogyan ön is mondta, elnök úr, hanem a hasznosulását is kell vizsgálni és arra is kell olyan orvosságokat felírni, amelyekkel azt a betegséget lehet gyógyítani, hogy még hatékonyabban tudjon egy-egy önkormányzat, nemzetiségi önkormányzat együttműködni. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Dr. Józsa István tapsol.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem