SCHMUCK ERZSÉBET,

Teljes szövegű keresés

SCHMUCK ERZSÉBET,
SCHMUCK ERZSÉBET, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Azzal szeretném kezdeni, hogy az LMP is nagyra értékeli az alapvető jogok biztosának és helyetteseinek elvégzett munkáját. Tudatában vagyunk, hogy a legjobban rászoruló, valamilyen oknál fogva védtelen, fokozottan védendő csoportok jogainak érvényesülését kiemelten kezelik, és erejükön felül igyekeznek vállalt és törvényben rögzített feladataiknak eleget tenni.
A beszámoló több mint 300 oldal, és ez is jelzi azt az óriási munkát, amit az ombudsmani hivatal elvégzett. Mivel minden területhez nyilván nem lehet időkorlátok miatt sem kapcsolódni, ezért én magam is, mi is néhány témát kiemelünk. Elsőként: 2014-ben az ombudsman vizsgálta a súlyosan bántalmazott gyermekek ügye kapcsán a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjainak tevékenységét, esetleges mulasztásait. Ismerjük a szigetszentmiklósi gyermekbántalmazást vagy a sásdi tragédiát. Az ombudsman megállapította, hogy a gyermekekkel kapcsolatban álló, védelmükre hivatott és köteles szervek és hatóságok, különösen az egészségügyi szolgáltatók, a pedagógusok, a gyermekjóléti szolgálat és a gyámhatóság nem tudták megszüntetni a gyermekek veszélyeztetettségét.
A biztos az emberi erőforrások miniszterének javasolta, hogy tegyen lépéseket a gyermekvédelmi jelzőrendszeri tagok együttműködése hatékonyságának növelése érdekében, gondoskodjon a gyermekeket érintő szexuális bántalmazás megelőzése, felismerése és kezelése tárgyában készült módszertani anyagok, útmutatók minél szélesebb körű eljuttatásáról a gyermekvédelmi jelzőrendszeri tagokhoz, e téren képzések, továbbképzések megszervezéséről. A minisztérium elkészítette ugyan a gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működtetése kapcsán „A gyermek bántalmazásának felismerésére és megszüntetésére irányuló szektorsemleges egységes elvek és módszertan” című útmutatót, de egyéb intézkedést a mai napig nem tett a gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének megerősítése érdekében.
(Az elnöki széket Jakab István, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)
Czibere Károlytól ugyan nemrég elhangzott, hogy meg kell erősíteni a gyermekvédelmi jelzőrendszert, hogy a szakemberek időben léphessenek, ha veszélyeztetett vagy bántalmazott fiatal kerül a látókörükbe, de erre eddig semmilyen lépés nem történt. Nem csökkent a gyermekvédelemben dolgozók súlyos leterheltsége, a szakemberhiány és a dolgozók anyagi helyzete sem javult. Továbbra sincs semmilyen szankciója a jelzések elmulasztásának vagy az intézkedések késlekedésének, és ha történnek is belső vizsgálatok, felelősségre vonás nem történik, mulasztást nem állapítanak meg. Ezen a téren tehát súlyos mulasztása van a kormánynak, nem lehet tovább halogatni a jelzőrendszer megerősítését.
Megemlíteném a közfoglalkoztatással összefüggő vizsgálatokat. A közfoglalkoztatottak helyzetének folyamatos vizsgálata és monitorozása az alapvető jogok biztosának kiemelt feladatai között szerepelt 2014-ben is. A vizsgálati évben elindult a téli közfoglalkoztatás, amely részben munkavégzést, részben képzési programokat foglalt magában. 2014-ben a téli közfoglalkoztatási program megvalósításával összefüggésben két átfogó jellegű ombudsmani vizsgálat is indult. A biztos megállapította, hogy a közfoglalkoztatási programra történő felkészülésre nyitva álló idő rövidsége miatt a kirendeltségek nem tudtak tájékoztatást adni a közmunkásoknak a programról. Úgy kellett tehát elvállalniuk a közmunkát és a képzést, hogy azt sem tudták, milyen munkát kell majd végezniük.
Emellett a képzések elindulásakor nem állt rendelkezésre a szükséges tananyag, illetve taneszköz. Sőt, a pedagógusoknak az oktatás megkezdése pillanatában még nem is volt érvényes szerződésük. Erre az LMP fel is hívta az ombudsman figyelmét, és kértük, ezt vizsgálja meg. Az ombudsman vizsgálata minket igazolt. A téli közmunkaprogramról fontos elmondani, hogy az a közmunkaprogram kampányszerű felduzzasztása volt a választások előtt, 24 milliárd uniós forrás elherdálása. A közmunkások érdekeit a legkevésbé sem tartották szem előtt, nem vizsgálták meg előzetesen, kinek milyen képzésre lenne szüksége, pedig ha valahol, hát a képzésekben kellett volna az egyéni szempontokat is leginkább figyelembe venni.
Ami pedig mindennél jobban mutatja, hogy az egész csak a kormány választási kampányának része volt, hogy ennek a programnak nem volt folytatása, nem épültek rá további képzések. A kormányt tehát nem a közmunkások elsődleges munkaerőpiacra való kivezetése, elhelyezkedésének segítése motiválta, és a mai napig nem érhető tetten ilyen szándék a közmunkával kapcsolatos lépésekben. Tulajdonképpen ezeket a példákat azért hoztam ide, mert azt gondoljuk, hogy szükség lenne arra, hogy a kormány sokkal jobban megvizsgálja az ombudsman és helyettesei vizsgálatának eredményét, a biztos javaslatait. És amit nagyon-nagyon fontosnak tartunk, hogy ezeknek a vizsgálatoknak és a vizsgálati eredményeknek, javaslatoknak legyen jogkövetkezménye.
Végül szeretnék még néhány szót szólni a környezetvédelmi tevékenységről, de elsősorban nem arról a részről, amit a különböző panaszok kapcsán elindítottak vizsgálatot és annak eredményeiről például a zaj, hulladék, természetvédelem területén, hanem most sokkal inkább annak szeretnék néhány gondolatot szentelni, hogy milyen szemléletformáló tevékenységet folytattak az ombudsman úr helyettesei, pontosabban: a jövő nemzedék ombudsman úr (sic!), és hogy a környezetvédelmi civilekkel is az együttműködés, azt gondolom, példamutató.
Példamutató lenne egyébként a kormánynak is, hogy időről időre környezetvédelmi, természetvédelmi civil szervezetekkel találkoznak, konzultálnak, sőt ennél tovább menve, olyan fórumokat, konferenciákat is szerveznek, amelyeknek nemcsak az a célja, hogy egy adott témakörben információkkal szemléletformálás legyen, hanem esetenként egyfajta érdekegyeztetés is.
Én három témakört azért mindenképpen szeretnék kiemelni, ami hozzám igen közel áll. Az egyik a fenntartható fejlődés, a másik a biológiai sokféleség és napjaink egyik legnagyobb kihívása, a klímaváltozás. A fenntartható fejlődéssel összefüggésben szintén számos fórum az önök közös szervezésében, civilekkel együtt, az illetékes minisztériummal lezajlott, megtörtént, és ezek valóban nagyon-nagyon tartalmas beszélgetések voltak. A klímaváltozás, azt gondolom, megint egy nagyon fontos témakör, most különösen, amikor év végén, decemberben Párizsban egy olyan klímacsúcsra kerül sor, ami végül is akár a jövőnket is befolyásolja, majdnem mondhatom azt, hogy eldönti.
(18.10)
Éppen ma az Indexen jelent meg egy olyan cikk, amely arról szólt, hogy több tízezer ember életét veszélyeztetheti az Egyesült Államokban a klímaváltozás. Itt majd persze fel kell tenni a kérdést, hogy ez vajon nálunk hogyan van.
Befejezve, itt a biodiverzitáshoz kapcsolódik, én azt a tevékenységet is szeretném önöknek megköszönni, amelyet most a nemzeti parkok védelmében tettek és felléptek.
Én nagyon remélem, hogy ezen a területen ilyen módon, ilyen határozottan fognak a jövőben is tevékenykedni.
Az LMP az önök beszámolójának az elfogadását támogatni fogja. Köszönöm a figyelmet.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem