BÁNKI ERIK

Teljes szövegű keresés

BÁNKI ERIK
BÁNKI ERIK (Fidesz), a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az önök előtt fekvő törvényjavaslat része annak a folyamatnak, amelyet a magyar kormány 2010 óta megkezdett, ez pedig nem más, mint a szerencsejáték-piac letisztítása, a rendbetétele, szervezett formában történő működtetése.
Onnan indult az egész kormányzati szándék, hogy a szenvedélybetegeket, tehát a játékszenvedélyt valamilyen módon korlátozni lehessen, ezt pedig nem lehet másképp, mint a hozzáférés korlátozásával. Ennek a folyamatnak az első lépcsője volt az, amikor betiltásra került a játékgépek korlátlan alkalmazása, és a kaszinókba szorult vissza az egész szerencsejáték-hozzáférés lehetősége, a kaszinók működési engedélyét pedig állami koncesszióval maga az állam szabályozza.
Rengeteg támadás érte akkor ezt a kormányzati szándékot, a döntést megelőzően mindenféle elméletek és számítások láttak napvilágot, melyek szerint a játéktermek betiltása majd számtalan vendéglátóhely bezárásához vezethet, és rengeteg munkahely fog megszűnni emiatt vidéken.
Nos, tisztelt hölgyem és uraim, nyilván önök is tapasztalták az elmúlt években, hogy a játéktermek betiltását követően egyáltalán nem következett be az, amit ezek a jóslatok felvillantottak, nem zártak be tömegével a kistelepülési kocsmák, nem szűntek meg azok az éttermek, amelyekben korábban játékgépek voltak. Viszont kétségtelen módon jelentősen visszaszorult a szerencsejáték Magyarországon, hiszen azok az emberek, akik korábban gyakorlatilag korlátozás nélkül fértek hozzá a játékgépekhez, különösen a fiatalkorúak, akiknek az ellenőrzése gyakorlatilag szinte lehetetlen volt ezeken a helyszíneken, nos, ők a mai nap már nem férnek hozzá ehhez a lehetőséghez, ilyen módon a játékszenvedélyt jelentősen sikerült a korábbi szabályozással módosítani.
A jelenlegi törvényjavaslat nem tervez mást, mint az online piac, a távszerencsejáték szervezésének a letisztítását, megtisztítását, annak az állapotnak a megszüntetését, amely ma ezt a piacot jellemzi Magyarországon.
A távszerencsejáték szervezésére kizárólag a százszázalékos állami tulajdonban lévő Szerencsejáték Zrt., illetve a Magyarország területén található játékkaszinók üzemeltetésére szóló koncessziók jogosultjai lesznek a későbbiekben, magyarul, azok a külföldi online fogadóirodák, amelyeknek a fogadási felületei eddig elérhetők voltak, ezek után nem szervezhetnek távszerencsejátékot Magyarországon. Magyarországról egyébként a magyar IP-címmel rendelkezők lesznek azok, akik ezek után az ilyen típusú szolgáltatásokhoz hozzá fognak tudni jutni.
Azt gondoljuk, hogy ezzel az intézkedéssel a feketegazdaság ezen a téren is jelentősen visszaszorítható, hiszen a mostani, a mai fogadási rendszerből az államnak egyetlen fillér bevétele sincs. Azt tervezi a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy a szigorításnak köszönhetően a jelenlegi mintegy 40 milliárdos adóbevétel ezen a területen legalább 20-25 százalékkal meg fog nőni és el fogja érni az 50 milliárd forintot is. Tehát konkrét pénzügyi bevétel várható ettől a módosítástól.
A törvényjavaslatban látható, hogy ezentúl az online kaszinójáték szervezésére szolgáló szervert, amely Magyarországon elérhető, mindenképpen az Európai Gazdasági Térség országaiban lehet csak elhelyezni. Ez az Európai Unió 28 tagállamát, illetve Izlandot, Liechtensteint és Norvégiát jelenti, valamint ehhez csatlakozik Svájc is, bár az EGT-nek nem része. Tehát olyan országokban lehetne csak azokat a szervereket elhelyezni, amelyekről a magyar fogadások elérhetőek, amelyek megbízható országok, és egyébként minden esetben a szolgáltatók vállalják azt, hogy ezekhez a szerverekhez a magyar adóhatóságnak közvetlen hozzáférése lesz, ily módon kontrollálni tudja, hogy a szerencsejátékból származó bevételek adóelőlegeit azok a cégek, amelyek jogosultak a szerencsejáték szervezésére, korrekt módon be is fizetik.
A játékosok tekintetében, ahogy mondtam is, csak azok játszhatnak, tehát online kaszinójátékra kizárólag magyarországi IP-címről kapcsolódó játékos férhet majd hozzá, ilyen módon azt gondoljuk, hogy a korábbi, tehát a jelenlegi gyakorlatot, amikor bárki bárhonnan fogadhat a magyarországi felületekre, ezt is tisztázni tudjuk. Ezek az intézkedések véleményem szerint, illetve véleményünk szerint előremutatóak lesznek a későbbiekben.
Vannak még olyan technikai módosítások, amelyeket tartalmaz a törvényjavaslat, amelyek, azt gondolom, hogy nyilván vita tárgyát képezhetik. Abszolút nyitott vagyok arra, hogy a vitában elhangzó és egyébként építő jellegű javaslatok a törvényjavaslat végső szövegébe beépítésre kerüljenek, ezért kifejezetten kérem képviselőtársaimat arra, hogy ha ilyen előremutató javaslatuk van, akkor tegyék meg, vitassuk meg, törekedjünk arra, hogy a parlament elé zárószavazásra kerülő törvényjavaslat minden tekintetben kielégítse azokat az elvárásokat, amelyeket a jogalkotói szándék megfogalmazott, ami, még egyszer mondom, nem más, mint a feketepiac felszámolása ezen a területen is, az adóbevételek növelése, a távszerencsejáték szervezésének egyértelmű és világos feltételrendszerének a megteremtése.
Sorolhatnám azokat a példákat, amelyek az elmúlt időszakban borzolták a hazai kedélyeket. Volt ilyen. Volt egyébként olyan is, a nemzetközi gyakorlatban több alkalommal is előfordult, hogy a játékszervezők egyszerűen eltűntek a játékosok pénzével. Ezért azt gondolom, hogy nagyon fontos, az online kaszinójáték szervezésére csak olyan szervező legyen jogosult a későbbiekben, amely rendelkezik koncesszióval, tehát már most is kaszinójáték szervezésére vonatkozó koncesszióval rendelkezik; azok a piaci szereplők, akiknek a működése nem garantálható, akiknek az adóbefizetése, illetve a játékosok pénzével való gazdálkodása nem kellő módon ellenőrizhető, gyakorlatilag ne vehessenek részt ennek a szerencsejátéknak a szervezésében.
Azt gondolom, hogy az online szerencsejáték-szervezésben ezek után is a százszázalékos állami tulajdonban lévő Szerencsejáték Zrt. lesz a legnagyobb játékszervező. Azt gondolom, hogy az online szerencsejáték, elsősorban a sportfogadási terület többletbevételeiből tovább lehet támogatni azokat az utánpótlás-nevelő központokat, azokat a sportágakat, amelyek eddig is a szerencsejátékbevételekből részesedtek, azok az olimpiai és egyébként olimpián kívüli sportágak, amelyek több százezer magyar gyereknek kínálnak rendszeres sportolási lehetőséget, illetve kiugrási lehetőséget azzal, hogy nemcsak az utánpótlásnevelést, hanem a versenysportot is támogatják.
Tehát összegezve, tisztelt hölgyeim és uraim, Magyarország kis ország, azt gondolom, hogy nincs szükség túl sok piaci szereplőre. Lehet, hogy túl szigorú a törvényjavaslatban megfogalmazott két szereplő, ezért erre is nyitott vagyok, hogy ebben módosító indítványt vagy módosítási javaslatot fogadjak el. A gyakorlat azt mutatja, hogy a Szerencsejáték Zrt. gyakorlatilag önmagában is képes volt arra, hogy a sportfogadások terén egy - egyébként az európai feltételrendszernek megfelelő - színvonalas játéklehetőséget, fogadási lehetőséget kínáljon. Ez vita tárgya kell hogy legyen, hogy maradjon-e fenn az állami monopólium ezen a téren, vagy koncesszióval nyissuk meg a lehetőséget más piaci szereplők előtt is.
(12.40)
Azt gondoltam, hogy erre, túl sok szereplőre nincs szükség, de még egyszer mondom, nyitott vagyok arra, hogy ezen változtassunk.
Az viszont elfogadhatatlan, hogy ma a magyar piacon mindenféle korlátozás, mindenféle szabályozás nélkül gyakorlatilag bárki végezhessen szerencsejáték-szervezési tevékenységet, és mint ahogy mondtam, ne legyen kontrollálva az, hogy a játékosok pénze milyen módon kerül felhasználásra, és ne legyen kontrollálva az, hogy az államnak járó jogos bevételek az államháztartás kasszájába be is folyjanak.
Azt gondolom, hogy ez a törvényjavaslat alkalmas arra, hogy ezeket az igényeket kielégítse, bízom abban, hogy az elfogadásával sikerül elérni ezeket a nagyon fontos szempontokat, és ezzel tudjuk tovább gyarapítani az államháztartás bevételeit és újraelosztható forrásokat tudunk teremteni. Várom minden képviselőtársam építő véleményét, és arra kérem önöket, hogy támogassák az általam benyújtott törvényjavaslatot. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem