ÉKES JÓZSEF

Teljes szövegű keresés

ÉKES JÓZSEF
ÉKES JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm, elnök úr, a szót. Tisztelt Miniszter Úr! Az előző napirendi pont zárásaképpen ön úgy fogalmazott, üde folt, hogy az öt parlamenti párt megkísérelt bizonyos kérdéskörökben konszenzusra jutni. Szeretném jelezni, hogy az elmúlt időszakban nagyon sok olyan törvény került a magyar parlament elé, amely mögött ötpárti parlamenti egyezség vagy kezdeményezés van. Ha az elmúlt időszak szavazásait megnézzük, azért számos alkalommal tapasztalható az, hogy az öt parlamenti párt bizonyos kérdésekben igenis együtt tudott szavazni.
Nézzük ennek a törvénynek a lényegét, és itt térnék át a Gusztos Péter által elmondottakra. Én úgy érzem, hogy ma Magyarországon felborult a rendszer. Ezt főleg a köztisztviselők esetében szeretném kijelenteni, hiszen a fejlett demokráciákban egy köztisztviselői beosztás, azt lehet mondani, hogy ha tisztességesen, becsületesen és szakmai hozzáértéssel végzi a tevékenységét, az a nyugdíjig elkíséri. Ma sajnos Magyarországon, és főleg az elmúlt időszakban jellemző a különböző köztisztviselői szerepkörök felpuhítása, amikor adott esetben politikai szándékkal kerülnek be olyan személyek a köztisztviselői karba, akiknek semmi keresnivalójuk az adott tevékenységi helyen, vagy a reform szó alatt tulajdonképpen rengeteg tevékenységet kiszerveznek, és úgy szerveznek ki, hogy különböző politikai erők által delegált személyek kapják meg ezeket a tevékenységeket.
Mi indokolta magának ennek a törvénynek a beterjesztését? Ismerős az, hogy van egy Zuschlag-ügy. Van egy kistérségi megbízott, aki adott esetben olyan kijelentéseket tett, amire az állampolgárok is mélységesen felkapták a fejüket. Tisztelt Képviselőtársaim! Én úgy érzem, hogy a köztisztviselők 99 százaléka tisztességes, becsületes, és szeretné úgy végezni a tevékenységét, hogy a mindenkori törvények betartásával és betartatásával tudja a tevékenységét végezni.
Viszont nagyon sok esetben a politika hihetetlen keményen közbeszól. Közbeszól úgy is, hogy adott esetben a törvénytől eltéríti magát a köztisztviselőt. Erre tudnék önöknek példát mondani: amikor egy köztisztviselő egy minisztériumban a szabályok betartására hívja fel egy polgármester figyelmét, a másik oldalon pedig a polgármester, esetleg a politikai hatalommal visszaélve, képes még arra is, hogy mondjuk, leváltatja a köztisztviselőt. Tehát ilyenkor kellene mindenkinek elgondolkoznia azon, hogy a politika mennyire mélyen ágyazódik bele a köztisztviselői tevékenység tisztességes elvégzésébe.
Keller László képviselőtársam beszélt az üvegzsebtörvényről. Vérzik maga az üvegzsebtörvény, a végrehajtása, a betartatása. Én úgy érzem, hogy vérzik.
Megszületett a tavalyi évben ebben a parlamentben a lobbitörvény. Vizsgálta-e egyáltalán valaki, hogy a lobbitörvényt hogyan alkalmazza a magyar parlament? Készült-e összesítése annak, hogy egyáltalán kik szerepelnek és milyen tevékenységeket végeztek?
De ugyanígy a lobbitörvényt le lehetne vinni az önkormányzati szintre is, képviselőtársaim! Gusztos Péter beszélt a parlamenti képviselőkről. Én szeretném ide az önkormányzati képviselők tevékenységét is beemelni. Furcsa egy helyzet az, amikor egy önkormányzat közpénzek fölött dönt, és mondjuk, az önkormányzati képviselő mint gazdasági társasági vállalkozó, fogalmazzunk így, végzi a több száz milliós tevékenységet. Ez nagyon furcsa. Szabó Zoltán bólogat, ebben maximálisan egyetértünk. Tehát ez vágja ki az állampolgárok előtt is a biztosítékot, amikor látják a környezetükben, hogy vannak olyan személyek, olyan emberek, akik a hatalommal esetleg visszaélnek, vagy információszerzési előnyben vannak, és visszaélnek a hatalmukkal. Az állampolgárok ilyenkor mélységesen felkapják a fejüket, és teljesen jogosan.
És itt szeretném a miniszter úr figyelmét még egyszer felhívni, én úgy érzem, hogy a köztisztviselői törvényt kellene a magyar parlament elé beterjeszteni és újból megalkotni. A fejlett demokráciákban, ha valaki, egy köztisztviselő tényleg tisztességesen végzi a munkáját - itt nem az államtitkárokról beszélek, hanem attól a szinttől lefelé -, akkor igenis nyugdíjas koráig tudja becsülettel végezni a munkáját.
Nézzük már meg, Magyarországon micsoda hihetetlen mértékű fluktuáció következett be az elmúlt időszakban, akár a minisztériumok szintjén, akár középszinten vagy a legalsóbb szinten, amikor a térségi társulások menedzserei vagy a vidékfejlesztési menedzserek kiválasztása megtörténik. Van egy szabályzatunk, ami tulajdonképpen előírja, hogy versenyeztetni kell, igenis a legjobbakat kell beemelni, és a politikának ezekbe a kérdésekbe nem lenne szabad beleszólnia.
Most számos olyan ügyre derült fény, ami tulajdonképpen odáig vezetett, hogy ma a parlament előtt ezekkel a kérdésekkel foglalkozni kell. Ha következetesek vagyunk, és megkívánjuk minden szinten a tisztességet, akkor legelőször tényleg a politikának kellene magát a tisztességet úgy betartani és betartatni, hogy abból gond és probléma ne legyen.
Számos törvényt tárgyaltunk tegnap. Az Európai Unió is úgy ítéli meg, hogy Magyarország az uniós törvények alkalmazása területén a negyedik helyen áll, de az Európai Unióban is elmondták egy konferencián, hogy a kormányrendeletekkel, miniszteri rendeletekkel tulajdonképpen eltérítik ezt a valós szándékától. És sajnos pont ezekre a kérdésekre is ez adja meg a választ, hogy a magyar parlament nagyon jó törvényeket alkot, csak sajnos a miniszteri és a kormányrendeletekkel annyira felpuhítják és eltérítik ezt, hogy ebből tulajdonképpen az jön ki, hogy mindenki másképp próbálja értelmezni a saját területén. Sajnos maguk a törvények is lehetőséget adnak arra, hogy többféleképpen lehessen azokat értelmezni.
Gusztos Péter beszélt a vagyonnyilatkozatok kérdéséről, de előtte is szó volt arról, hogy hol lehet ezeket normálisan tárolni. Működik a megyei és regionális közigazgatási hivatal. Meg lehetne oldani minden további nélkül, hogy a közigazgatási hivataloknál - egyfajta dokumentálási rendszerben - a vagyonnyilatkozatokat minden további nélkül le lehet tenni. Nem biztos, hogy ez a munkaadónál van a legjobb helyen, mert ha a politika ilyen mélyen bele tud szólni a köztisztviselői és a közalkalmazotti körbe, akkor nem biztos, hogy politikai színtéren kell magukat a vagyonnyilatkozatokat tartani.
A másik ilyen kérdés a hozzátartozó vagyonnyilatkozata. Ha a parlamenti képviselőtől megkövetelik, hogy a hozzátartozójáról is adjon számot, megkövetelik a miniszterektől, az államtitkároktól is, tehát ez hozzáférhető, de sajnos nem mindenki tud hozzáférni ehhez a rendszerhez, nem mindenkinek van lehetősége arra, hogy interneten keresztül ezeket ellenőrizni tudja, vagy számon tudja kérni az adott terület képviselőjét, van erre egy mód és egy lehetőség: számos országban működik a családi adózás.
Ezen is el kellene a magyar parlamentnek gondolkodnia, mert akkor nem kellene annyiféle vagyonnyilatkozatot benyújtani, és az APEH következetességéből adódóan érezhető és tapasztalható az, hogy adott esetben hol keletkezett olyan vagyon, amit érdemes vizsgálni, nem pedig politikai irányultság alapján megmondani azt, hogy ott tessenek vizsgálni.
Tisztelt Miniszter Úr! Én felhívnám az ön figyelmét, hogy úgy érzem, a köztisztviselők és a közalkalmazottak 99 százaléka tisztességes, becsületes. Szeretnének a munkahelyükön maradni, és nem szeretnék a tevékenységüket úgy végezni, hogy a mindenkori adott politikai hatalom, amelyik a fejük fölött ül, fogalmazzunk így, olyan útra térítse, ami adott esetben a törvénytelenség irányába hat.
Én úgy érzem, hogy a köztisztviselők többsége ez ellen mélységesen tiltakozik, és egészen biztos, hogy a köztisztviselők, akik tisztességesen, becsületesen végzik a munkájukat, képesek még arra is, hogy nemcsak a saját vagyonukról adjanak számot, hanem a családtagjaikéról is, mert az az érdekük, hogy ha becsületesen végzik a munkájukat, akkor a munkahelyüket meg tudják tartani.
(10.30)
Én ezzel értek maximálisan egyet, és talán ebbe az irányba kellene mindenképpen elvinni.
A másik pedig az, hogy a köztisztviselői törvényt korszerűsíteni kellene mindenképpen, és a politikának le kellene szokni arról, hogy köztisztviselői tevékenységbe politikai hatalmi jellegből adott esetben delegáltakat küld, mert ha valakinek nem sikerül a parlamenti választás, akkor beültetik valamelyik főosztályra főosztályvezetőnek. Tehát itt borítjuk föl a rendszert, és erről kellene a magyar politikának teljes egészében leszoknia, és ezt tulajdonképpen a fogalomból és a tevékenységből is likvidálni kellene.
A másik pedig, én úgy érzem, miniszter úr, nagyon sok kérdésben sikerült ötpárti egyeztetést ennek a parlamentnek is végrehajtania, de az nem működik, hogy elindul egy ötpárti egyeztetés, azt felrúgom, és akkor utána leállítom, és benyújtok öt törvényjavaslatot, hogy eszitek, nem eszitek, nem kaptok mást, ha esetleg jól adjátok be a módosítót, akkor majd még talán befogadunk belőle egy-kettőt. Meg lehet nézni az elmúlt időszak szavazásainak az eredményeit, rengeteg olyan szavazás történt ebben a parlamentben, ahol az öt parlamenti párt is tudott egységesen szavazni.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem