DR. DRASKOVICS TIBOR

Teljes szövegű keresés

DR. DRASKOVICS TIBOR
DR. DRASKOVICS TIBOR tárca nélküli miniszter: Köszönöm szépen, elnök úr. Hasonlóképpen az előzőhöz, nagyon megnyugtató volt számomra ez a vita, mert azt mutatja, hogy a Ház minden oldala támogatja ezt a kormányzati szándékot, és persze nem egyformán látja a megoldás módját. Ez így természetes. Egy ilyen fontos ügyben egyébként arra kell törekedni, hogy a lehető legszélesebb konszenzus jöjjön létre. Ezért itt és most, ha úgy tetszik, a Ház plénuma előtt szeretnék egy meghívást átadni, az öt frakció képviselőjét szeretném meghívni mindkét ma tárgyalt kormányzati kezdeményezésű törvényjavaslat dolgában. Tegyük az asztalra az összes, akár módosító indítvány formájában, akár másként megfogalmazódott kérdést, aggályt, javaslatot, ha vannak félreértések, azokat oszlassuk el, és törekedjünk arra, hogy az öt frakció és a kormány egységes álláspontot képviselve tegye jobbá az asztalon fekvő törvényjavaslatokat.
Úgy gondolom, az elhangzottak jó esélyt adnak arra, hogy egy ilyenfajta konszenzust ki lehet alakítani. Hogy konkrétumot is mondjak: például az az elgondolás, ami Borsos képviselő úr egyik módosító indítványában szerepel, hogy hozzunk létre egy meghallgatási intézményt, eljárást ebben a törvényben, számomra szimpatikus és támogatható. De még jó néhány más ilyen van.
Néhány elhangzott kérdésre szeretném felhívni a figyelmet, csak azért, nehogy félreértések maradjanak. Az egyik az az, úgy látom, elég széles körben elterjedt nézet, hogy ez a javaslat egy konkrét ügy kapcsán hirtelenkedve készült, és az a célja, hogy a köztisztviselők széles körét sározza be. Ki kell ábrándítanom azokat, akik ezt feltételezik. Ez egy hosszabb ideje előkészített, konkrét eseményektől teljesen független javaslat. Az államtitkári értekezlet valamikor a nyáron tárgyalta először ennek a törvénytervezetnek a koncepcióját. Ez tehát nem politikai megfontolásokból, hanem az elmúlt néhány év tapasztalataiból építkezve készült.
A másik: mintha félreértés lenne a Házban, és ezt is szeretném eloszlatni. Ez a javaslat természetesen nem a közalkalmazottak, köztisztviselők tevékenységének az egészét kívánja szabályozni - ilyen szándéka nem is volt -, csupán egyetlen aspektusát az ő működésüknek. Persze ettől még joggal felvethető, hogy sok tekintetben átgondolásra szorulnak a meglévő szabályok. Jórészt egyetértek azzal, amit Ékes képviselő úr e tekintetben elmondott. Egyébként a kormány az elmúlt esztendőben jó néhány, köztisztviselőket érintő törvénymódosítást nyújtott be. Valószínűleg érdemes lenne átgondolni a szabályozás egészét, és valami új kodifikációt hosszú munkával, alaposan előkészítve a Ház elé hozni.
A vitában elhangzott két konkrétumra szeretnék visszatérni. Az egyik: sokak félelme, és én ezt elvileg osztom a tekintetben, hogy a munkáltatók számára milyenfajta visszaélési lehetőséget jelent az új rendszer. Azért egyet gondoljunk végig: 2001 óta működik a jelenlegi vagyonnyilatkozati rendszer, ebben a munkáltató kétévente elő kellett hogy vegye a köztisztviselők előző és megelőző vagyonnyilatkozatát, azt olvasgatta, össze kellett vetnie, és ennek alapján kellett eldöntenie, hogy tesz-e valamit. Adatvédelmi szempontból ennél aggályosabbat keveset lehet elképzelni, visszaélésre alkalmasabbat ennél keveset lehet elképzelni, és úgy tűnik, a jelenlegi rendszernek nem az volt a baja, hogy ebből visszaélések keletkeztek, hanem az, hogy nem kellő meggyőző erővel tudta a társadalom számára bizonyítani, hogy a köztisztviselők túlnyomó többsége - s egyetértek mindazokkal, akik erről beszéltek - igenis tisztességgel végzi a munkáját. Azt hiszem, hogy nem elsősorban itt kell védelmet keresni, hanem inkább ott, hogy ha van valami komoly aggály, akkor egy nagyon szigorú eljárásban lehessen ennek a végére járni.
A másik apróság, amire szeretném felhívni a figyelmet: ha jól emlékszem, Gusztos képviselő úr említette, talán nincs rendjén az, hogy ha a köztisztviselőknél a vagyonnyilatkozatban elmondottak valóságtartalma nincs rendben, akkor szigorú szankció, vagyongyarapodási vizsgálat és ennek minden következménye beáll majd, viszont a képviselőknél ez hibádzik. Hát nem hibádzik! A következő törvényjavaslat, amit a Ház tárgyalni fog, éppen egy ilyen javaslatot tartalmaz. Ugyanezt az elvet, ugyanezt az eljárást kívánja érvényesíteni az országgyűlési képviselők esetében is. És nem véletlenül, mert úgy helyes, hogy legyen annak következménye, ha valaki megtéveszti a nyilvánosságot - márpedig aki valótlan vagyonnyilatkozatot ad be, ezt teszi -, és a következményeket természetesen viselje, akár képviselő, akár köztisztviselő, akár más közfunkciót tölt be.
Még egyszer köszönöm az elhangzottakat. A kormány messzemenően nyitott arra, hogy valamennyi parlamenti erővel együttműködjék ebben a fontos ügyben, és a következő napokban egy tárgyalás kezdeményezésével ehhez intézményes keretet is fogok teremteni.
Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem