DR. DRASKOVICS TIBOR

Teljes szövegű keresés

DR. DRASKOVICS TIBOR
DR. DRASKOVICS TIBOR tárca nélküli miniszter, a napirendi pont előadója: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! A napirenden lévő törvényjavaslat mögött meghúzódó szándék, politikai megfontolás ismételt ismertetésétől természetesen, úgy gondolom, el lehet tekinteni, hiszen e mögött a javaslat mögött is ugyanaz a kormányzati szándék húzódik meg: nagyobb átláthatóságot mindazok jövedelmi, vagyoni viszonyai tekintetében, akik a közügyeket intézik.
Ez a vagyonnyilatkozat-tételi rendszer, amelyet most a kormány létrehozni javasol, azon közügyeket intéző személyek tekintetében határoz meg új szabályokat, akik nem politikai felelősség mellett látják el ezt a tisztséget, hanem köztisztviselőként; vagy vezető, vagy olyan pozícióban vannak, ami különösen ki van téve a korrupció veszélyének vagy a korrupció gyanújának. És ez a dolog lényege.
Olyan rendszert javasol a kormány, ami megnyugtató védelmet jelent mindazoknak a köztisztviselőknek - és úgy gondolom, nem lehet kétségünk afelől, hogy ők vannak túlnyomó többségben -, akik munkájukat is tisztességesen végzik, anyagi ügyeiket is tisztességesen intézik. Ez a rendszer garancia számukra arra, hogy alaptalanul nem lehet őket bemocskolni, vagy ha mégis ilyen kísérlet történik, azzal szemben nekik megfelelő védelmük legyen.
Ugyanakkor a javaslat azt is célozza - okulva a már néhány éve működő köztisztviselői vagyonnyilatkozati rendszer tapasztalataiból -, hogy teremtsen reális fenyegetettséget mindazok számára, akik a tisztségükből adódó nagyobb veszélyek miatt hajlamosak esetleg elcsábulni, arra gondolni vagy esetleg megtenni azt, hogy nem tisztességes módon járnak el.
Szemben az eddigi szabályozással, ami lényegében kizárólag a munkáltatóra bízta annak megítélését, hogy fellép-e és hogyan lép fel abban az esetben, ha tisztázatlan vagyongyarapodás gyanúja merült fel, most a dolog egyértelművé válik: az adóhatóság a maga szabályozott, jól bejáratott eljárásában tud a végére járni annak, hogy egy ilyen gyanú megalapozott-e, vagy sem.
Csak tájékoztatásul: amióta a köztisztviselői vagyonnyilatkozati rendszer létezik, több mint 400 ezer ilyen vagyonnyilatkozatot adtak be az érintettek, 8 esetben indult el az az eljárás, amit a hatályos törvény szabályoz. Azt hiszem, mindnyájan érezzük, hogy valószínűleg ennél több gyanú merült fel, ennél több esetben kellett volna alaposan utánamenni, hogy van-e valóban valami olyan tisztességtelen magatartás, ami szankcióért kiált.
Az új rendszer tehát lényegesen egyszerűsít, kevesebbszer, kevesebb adminisztráció mellett kell vagyonnyilatkozatot adni, és lényegesen szigorít, mert ha van egy komoly gyanú, onnantól kezdve egy nagyon világos, egyértelmű, átlátható eljárásban történik meg ennek a gyanúnak az ellenőrzése. A szankció pedig határozott: túl az adójogi következményeken, amelyekről azért nem szól a törvényjavaslat, mert ezt az adójogszabályok világosan rögzítik - ez egyébként igaz az állami vezetők esetében is az előző törvényjavaslat kapcsán, erről tehát nem kell új szabályt alkotni -, a hivatalvesztést jelöli meg olyan szankcióként a köztisztviselők esetében, amely, ha van tisztázatlan forrásból származó vagyongyarapodás, lényegében további vizsgálat és bizonyítás nélkül bekövetkezik. Úgy gondolom, ez mindenki számára megnyugtató lehet a tekintetben, hogy a köztisztviselői kart az eddiginél hatásosabban szigeteljük el a tisztességtelen megkörnyékezéstől.
Ennek a törvényjavaslatnak a kapcsán is igaz az, amit korábban mondtam: nyitott a kormány minden, a javaslat szándékát jobban megvalósító, pontosító, kiegészítő javaslat befogadására, megfontolására és támogatására.
Hozzátenném még, tudjuk, hogy ez a javaslat nem terjed ki, és szándékosan nem terjed ki mindazokra, akik a hatályos törvények alapján vagyonnyilatkozatot kell hogy tegyenek. Ilyen értelemben nem érinti az országgyűlési képviselők, nem érinti például a bírák vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségét, mert az, bár céljaiban hasonló, de mégis más logikára épülő, más rendszer. Felvethető egyébként, hogy kell-e vagy lehet-e azzal foglalkozni, a kormány kész ilyen típusú kezdemények megvizsgálására; itt most azok tekintetében történik átfogó és egységes szabályozás - ez önmagában egyébként szintén fontos, mert ma egy nagyon széttagolt, széttartó szabályozási rendszer érvényesül -, akik nem ilyen típusú tisztségük alapján kell hogy vagyonnyilatkozatot tegyenek.
Köszönöm a figyelmet. Bízom abban, hogy ez a javaslat is elnyeri a Ház valamennyi oldalának támogatását.
Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem