DR. VARGA LÁSZLÓ

Teljes szövegű keresés

DR. VARGA LÁSZLÓ
DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Pártomból már két hozzászólást hallhattak a jelenlévők, mégis úgy gondoltam, hogy hozzászólok ehhez a napirendhez, ennek több oka van. Nyilván alapvetően, és ezzel nem árulok el titkot, a politikai ifjúsági szervezet jogintézmény kialakulásához szeretnék alapvetően hozzászólni.
Mégis nehéz elvonatkoztatni a mai nap előző, és mondjuk ki, egymással összefüggő napirendjei kapcsán attól, hogy érdekes hangulatban tekintheti talán a közvélemény is a vitát, és érdekes hangulatban érzem magam én is. Egy nagyon picit úgy érzem magam, mint egy Star Wars-filmben, ahol birodalmi katonaként én a birodalmi lépegető magasságából tekinthetek csak le az ország problémáira. Ezt hallhattuk az ellenzéki képviselőktől. Ez egy nagyon álságos és nagyon rossz szemlélet, azt gondolom, hiszen ma pont olyan jogszabályokról beszélünk, olyan törvénytervezetekről, amelyek közös politikai felelősségünk tárgyát képezik a rendszerváltás óta, hiszen ezek alapvetően, túlnyomó többségükben passzusaikban kétharmados jogszabályok, tehát nincsen sötét oldal és tiszta oldal, nincsen fekete és fehér. A dolgok nem ilyen egyszerűek. A politikai osztály, a politikai elit, mi mindannyian a rendszerváltás óta felelősséggel tartozunk a tekintetben, hogy a közélet tisztasága, a közélet átláthatósága a közvélemény által elvárt formában álljon helyre, és azok az elavult jogszabályok, amelyek a rendszerváltás környékén létrejöttek, úgy változzanak, hogy egy átláthatóbb, tisztább közélet jöjjön létre.
Nagyon sokféle hangnemet ütöttek meg képviselőtársaim ebben a vitában. Volt itt kádárizmus és sok kiszólás is. Hadd mondjam itt, hogy akkor, amikor ezek a jogszabályok létrejöttek, alapvetően tízéves voltam, tehát nagyon leegyszerűsített vita már az, és elképesztően unalmas azt gondolom, hogy 17 évvel a rendszerváltás után még mindig sötét oldal és tiszta oldal képében vitatkozunk ezekről a kérdésekről.
Egyetlenegy nagyon rossz öröksége talán annak a kérdésnek, ilyen módon régi visszautalásnak, az, hogy az a hazugság, alapvető hazugság, hogy a többpártrendszer ugyanannyiba kerülhet, mint egy párt finanszírozása. Ez nem így van. Nem így van, hiszen a demokrácia pénzbe kerül, ezt tudomásul kellene venni mindannyiunknak. A demokratikus biztosítékok a képviselői függetlenségtől a pártok látható és a közvélemény számára is érzékelhető tisztaságáig igen-igen pénzbe kerülnek. Ez a demokrácia mindannyiunk számára fontos értékei szempontjából nagyon fontos, hiszen pénzbe kerül egy párt működtetése, és igenis, nagyon sok pénzbe kerül egy választási kampány is. Tudja ezt mindenki. Azt gondolom, hogy az előterjesztők szándéka ezzel mindenképpen az, hogy tiszta, átlátható viszonyokat, a közvélemény számára elfogadható viszonyokat teremtsenek.
Azt gondolom, az is teljesen egyértelmű, hogy nem egy ad hoc kezdeményezésről van szó. Minden egyes kezdeményezése a minisztériumnak a közélet átláthatósága tekintetében hónapok meg évek óta zajló egyeztetések hozománya. Elmondta Tóbiás képviselőtársam is, hogy ebben a tekintetben a konkrét jogszabály egyeztetése, vitája gyakorlatilag évek óta zajlik.
(14.50)
Nagyon nehezen lehetett ebben kompromisszumot találni, ezért gondolták ők ketten, hogy beterjesztik, és még egyszer mondom, azt gondolom, kétharmados törvény lévén ebben a tekintetben közös a politikai osztály felelőssége, nem lehet ellenzék és kormánypárt között ezt a felelősséget elkenni, és adott esetben mindent a kormányoldalra áthárítani.
Konkrétan az 5. § IV/C. fejezetéhez szólnék hozzá, ami bevezeti a párttal együttműködő ifjúsági társadalmi szervezet fogalmát. Egy olyan jogintézmény lenne ez, ami nagyon nagy hiátust pótol a rendszerváltás óta. Nagyon nagy hiátust, hiszen a politikai pártok ifjúsági szervezetei nagyon sokféleképpen, nagyon sokféle szervezeti struktúrában és alapvetően tisztázatlan jogi körülmények között dolgozhattak. Elhangzott itt, hogy az Új Generáció az SZDSZ-en belül a párt tagozataként működik; az Ifjúsági Demokrata Fórum már a kezdetektől fogva megjelenik az MDF alapszabályában, de mondjuk, a Fidelitas vagy adott esetben magunkról beszélve a Fiatal Baloldal civil szervezetként tevékenykedik. A Fiatal Baloldal igazából a legutóbbi MSZP-kongresszuson került be az MSZP alapszabályába.
Azt gondolom, az ifjúsági politikai közéletben teljes körű az egyetértés abban a tekintetben, hogy ez a sokféle működési mód, ez a sokféle politikai struktúra nem megfelelő már. Egyetértünk, azt gondolom, pártoktól függetlenül abban, hogy szükséges ennek a rendezése, szükséges egy egységes szabályozás és intézmény kialakítása, ami ebben a törvényben - azt gondolom - nagyon üdvözlendően szerepel. Nagyon üdvözlendően, hiszen a konkrét passzusok egységes rendszert hoznak létre. A 9/G. §-ban taxálva vannak a speciális szabályok, amik különösen az ifjúsági szervezetekre vonatkoznak. Költségvetési támogatásban részesíthetőek ezek a szervezetek, amik tulajdonképpen sem nem pártok - hiszen pártokkal működnek együtt, és nem önálló pártok ezek -, sem nem a szó klasszikus értelmében civil szervezetek, hiszen eddig is ki voltak zárva a legtöbb civil és országos pályázatból, és azt gondolom, hogy ezzel párhuzamosan örvendetes az, hogy teljeskörűen leválasztjuk ezeket a szervezeteket a civil szféráról.
Azért kérem képviselőtársaimat oldalra való tekintet nélkül, hogy támogassák ezt a jogszabályt, mert nem árulok el azzal nagy titkot, hogy háttérbeszélgetések során azt érezzük, hogy a politikai ifjúsági szervezetek igénylik ezt a fajta rendezését az ő státusuknak, igénylik azt, hogy a speciális szabályok után egyebekben, más szabályozás tekintetében a pártokra vonatkozó szabályok vonatkozzanak rájuk azért, hogy a közvélemény előtt átlátható és tiszta szabályozásuk legyen ezeknek a szervezeteknek. Arra kérem önöket, hogy az egyébként a közéletben érezhető politikai vita áldozatává ne váljon ez a jogszabály.
Ha visszautalunk az előző napirendi pont vitájára, láthatjuk azt, hogy nyilván minden politikai erő a parlamentben egy picit kifelé is beszélt, vonatkozik ez az ellenzékre is. Azt gondolom, ezek a jogszabályok, különösen ez nem eshet populizmus, demagógia áldozatává, nem beszélhetünk csak kifelé az Országgyűlésből, egymás között kell rendeznünk azokat a jogi kereteket, amik vonatkoznak politikai ifjúsági szervezetekre, pártfinanszírozásra, országgyűlési kampány finanszírozására. Ezeket a jogi kereteket meg kell alkotnunk, meg kell újítanunk úgy, hogy ez ne igényeljen 5-10 évenként újabb rendezést, hanem hosszú távú legyen ezeknek a rendezése, és úgy kell ezt megalkotnunk, hogy a politikai osztály a közéletben nyerje vissza a bizalmat a köztől, és nyugodt lélekkel tudjon minden egyes politikus oldaltól függetlenül a választói szemébe nézni. Kérem ezért ellenzéki képviselőtársaimat is, hogy támogassák az indítványunkat.
Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem