DR. DANCSÓ JÓZSEF

Teljes szövegű keresés

DR. DANCSÓ JÓZSEF
DR. DANCSÓ JÓZSEF, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Kovács Elnök Úr! Tisztelt számvevőszéki Munkatársak! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! “Az Állami Számvevőszék munkája iránti figyelem erősödése évről évre tapasztalható.” - írja a jelentés egy helyütt. Valóban így van ez a 2002. évi tevékenységről szóló beszámolóval kapcsolatban is, hiszen a parlament plénuma előtt vitathatjuk meg azt, hogy milyen tevékenység is áll a Számvevőszék mögött. Elmondhatjuk azt, hogy a munkatervben foglaltakat maradéktalanul elvégezte az ÁSZ, sőt munkaterven felül is folytattak vizsgálatokat valamennyi összefoglaló jelentésről.
Elmondhatjuk azt, hogy politikasemleges megállapításokat tartalmazott az összegzés, és ez az, amely a Számvevőszék munkájának egyik legfőbb erénye, és ez az, amely teljesen autentikussá teszi az ÁSZ véleményét. Sőt, azt kell mondanunk, hogy az Állami Számvevőszék munkája nemcsak arra szorítkozott, hogy revizori megállapításokat tegyen, hanem igyekezett olyan tendenciákra is felhívni a figyelmet, amelyek a parlamenti képviselőknek vagy éppen a kormány tagjainak munkáját koncepcionálisan is segíteni hivatottak. Ez azért is kívánatos, mert az az ismeretanyag, szakmai tudás, amely több mint tíz éve a számvevőszéki ellenőrök fejében összegyűlt, nyilvánvalóan hasznosulást igényel. Javaslom, hogy éljenek a jövőben is Kovács úrék a jobbító elképzelések elénk tárásával.
Persze, az ÁSZ tehet megállapításokat, elmondhatja véleményét is - sajnos, nem mindig kellő hatékonysággal. Ennek ellenére azt javaslom a tisztelt kollégáknak, hogy ne lankadjanak, lassú víz partot mos, s előbb utóbb a javaslataik is beérnek. Itt természetesen nem arról van szó, hogy a megtett észrevételeket a különböző minisztériumok és fejezeti intézmények a realizálás során ne igyekeztek volna kijavítani, hanem inkább arról van szó, hogy szerkezetében a rendszerváltozás óta az államháztartás nagy ellátórendszere a GDP-hez mérten különösen változatlan struktúrájú. Igaz ez az egészségügyre, az oktatásra vagy a nyugellátásra egyaránt.
Ez pedig azt jelenti, hogy a nagy elosztórendszerek működési tehetetlensége óriási, nincs továbbra sem áttörés az államháztartás alrendszereinek reformjában. Néha úgy érzi az ember, mintha a mindenkori kormányzat vagy parlament fölösleges szócsatákat vívott volna az elmúlt 13 évben, de a lényeg: a rossz, a szocializmusból öröklött struktúrák mindent túlélnek. Nyilvánvalóan elengedhetetlenné válik az intézményi feladatmeghatározás és a finanszírozottság egyensúlyának mielőbbi megtalálása.
Különösen igaz ez az önkormányzatokat érintően. Sajnos, a folyamatok az új kormány hatalomra lépésével tovább romlottak. A közbeszerzés előrehaladása a kívánatosnál lassabb, a jogalkalmazók ellenállása többféle okra visszavezethetőleg alacsony. Ezen a tényen az elkövetkezendőkben mindenképpen jelentősen változtatni kell. A határozott fellépésben a politikai intézményrendszer felelőssége óriási. Ezzel párhuzamosan az egyes szervezeteknél a belső ellenőrzési rendszer hatékonyságán is jelentősen javítani szükséges.
Még egyszer fel kell hívni a figyelmet az önkormányzatok sanyarú helyzetére. Lényegében nincs biztosítva az önkormányzati feladatok magas színvonalon történő elvégzéséhez szükséges pénzügyi forrás. Ezt bizonyítja az önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévő önkormányzatok változatlanul magas száma. Nyilvánvaló az a tény, hogy magas színvonalú munkavégzéshez elengedhetetlen az, hogy az adott intézmény tevékenységét az anyagi források jól biztosítsák. Ez azt is jelenti, hogy az ÁSZ esetében a munkatársak szakmai és anyagi megbecsülése jelentősen emelkedett, egyre inkább be tudott kapcsolódni a Számvevőszék a nemzetközi vérkeringésbe, amelyet mi sem bizonyít jobban, mint az a tény, hogy Kovács elnök urat az INTOSAI alelnökévé választották, és 2004-ben Budapesten rendezhetjük meg a világszervezet 18. kongresszusát.
Ezek a sikerek, úgy ítélem meg, részben annak is köszönhetőek, hogy az Orbán Viktor vezette magyar kormány kiemelten fontosnak ítélte meg az Állami Számvevőszék ellenőrzési munkáját, és ezt szem előtt tartva jelentős, egyre növekvő anyagi forrásokat is hozzárendelt a Számvevőszék munkájának segítendően.
Tisztelt Ház! A számvevőszéki bizottság önálló indítványt is benyújtott a parlament elé abból a célból, hogy meghatározza az ellenőrzés előtt álló feladatokat, és felhívja a figyelmet az előttünk álló időszak legfontosabb számvevőszéki teendőire. Rendkívül fontosnak tartom az ÁSZ jelentéseinek nyilvánosságát, hiszen a nyilvánosság teremti meg az ellenőrzés hatékonyságát. Ezt az elkövetkezendőkben is kiemelt célként kell fenntartani, hiszen a közpénzek elköltése valamennyi magyar adófizető polgár érdeklődésére számot tart.
Amint már jeleztem is, a magyar számvevőszéki rendszer eredményeinek külföldi elismerését jelenti az, hogy Magyarország rendezheti meg az INTOSAI 18. kongresszusát. Ennek sikeres lebonyolításához elengedhetetlen, hogy a kormány biztosítsa a jogszabályi alapot és a költségvetési forrásokat. Az önkormányzatokat érintően rendkívül fontos követelmény lenne, hogy valamennyi helyhatóságnál választási ciklusonként legalább egy alkalommal ellenőrzést végezhessen. Mindezek mellett messze egyet tudunk érteni azzal, hogy arra a közel 300 megyei, városi, fővárosi önkormányzatra külön figyelem összpontosuljon, ahol a magyar önkormányzati vagyon és pénzforgalom 90 százaléka összpontosul.
Nyilván valamennyi képviselőtársam tisztában van azzal, hogy a Számvevőszék működését egy ősrégi törvény, az 1989. évi XXXVIII. szabályozza. Számos idejétmúlt passzus és fogalom található ebben a törvényben, ezek és a szervezet függetlenségének növelése céljából is mindenképpen szükség lenne az ÁSZ-ról szóló törvény módosítására.
Mindent összevetve elmondhatjuk, hogy 2002-ben is a szokott megbízható, korrekt és politikai befolyástól mentes munkát végzett az Állami Számvevőszék. Reméljük, hogy ez a tendencia a jövőben is ugyanígy folytatódni fog, hiszen mind szakmailag, mind szervezetileg jelentős kihívások várnak a Számvevőszék munkatársaira. Ehhez az Országgyűlésnek és a számvevőszéki bizottságnak is minden lehetőséget és eszközt biztosítani kell. Ebben az esetben úgy ítéljük meg, hogy az Állami Számvevőszék az eddigieknek megfelelően mindenki megelégedésére, magas színvonalon tudja ellátni feladatát.
Ebből kifolyólag magam és a Fidesz frakciója nevében elfogadásra javaslom a J/2545. számú, az Állami Számvevőszék 2002. évi tevékenységéről szóló jelentést, és ezzel párhuzamosan a számvevőszéki bizottság H/2696. számú határozati javaslatát is.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem