SZALAY GÁBOR

Teljes szövegű keresés

SZALAY GÁBOR
SZALAY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Az autópálya használati díjrendszerének kialakítása összetett dolog, és minden kormánynak legalább öt szempontot kell figyelembe vennie mind a tarifarendszer, mind a díjszint kialakításakor. Figyelembe kell vennie az autósok igényeit, akik kulturált, biztonságos, kényelmes körülmények között szeretnek közlekedni. Figyelembe kell venni az üzemeltetők érdekeit is, hogy azok fenntarthassák, felújíthassák az autópályákat, és minderre elegendő forrás álljon rendelkezésre. Figyelembe kell venni a lakosság érdekeit, hogy a teherviselés arányos legyen, ne a teljes lakosságot terhelje a díj, vagy legalábbis ne az adózók halmazát, hanem sokkal inkább az úthasználók halmazát. Figyelembe kell venni környezetvédelmi szempontokat és végül azt is, hogy a díjak igazságosak, méltányosak, vagyis az úthasználattal arányosak legyenek.
(16.00)
Nos, épp ez utóbbival vannak a legnagyobb bajok. Emlékszünk még jól, amikor az előző kormány egy bonmot, egy nagyon szellemesnek tartott megállapítás kedvéért - nevezetesen, hogy a kapuk a futballpályákra valók - lerúgta az autópálya-kapukat az autópályákról, amivel egy húzással megakadályozta a használatarányos díj bevezetésének a lehetőségét.
Ilyen körülmények után az új kormány igyekezett a meglévő, megmaradt lehetőségei keretén belül javítani a matricás díjrendszer igazságosságán vagy méltányosságán, bár ez kétségtelenül nem sikerülhetett maradéktalanul.
De tettünk egypár lépést, hiszen bevezettük a hétnapos matrica helyett a tíznapost, amelyik már két hétvégét foglal magába. Bevezettük azt, hogy 3,5 tonna alatt minden autó a legolcsóbb, azaz a személygépkocsi-kategóriába, a D1-esbe tartozik. Aztán bevezettük az ön által is említett négynapos matricát, amelyik június 1-jétől lép érvénybe, itt van előttem a grafikai tervezete (Felmutatja.) - erről leolvasható, hogy ez az autópálya-matrica négynapos, úgynevezett gördülő módon kerül alkalmazásra, tehát nemcsak a hét végén, hanem bármelyik hétköznapon is négy napra érvényes. Leolvasható róla, hogy június 1-jétől a nyár folyamán, tehát augusztus 31-éig használható, valamint leolvasható róla, hogy ezer forintba fog kerülni.
Az igazán méltányos díjfizetést természetesen ez sem oldja meg. Hangulatjavító hatása nyilvánvalóan lesz, és nyilvánvalóan lesz az autópályára a forgalmat visszaterelő hatása, azonban az igazán jó megoldás majd az elektronikus díjfizetés bevezetése lesz, amikor az autópályán közlekedők a hónap végén, egy telefonszámlához hasonlóan, egy villanyszámlához hasonlóan fogják megkapni az autópálya-használati számlájukat.
Azonban addig sem feledkezhetünk el az autópályák díjasításával érintett települések mai gondjairól. A 7-es út melletti önkormányzatokkal közösen intézkedési terv készül, amely a díjasítás miatt megnövekedett átmenő forgalom káros hatásainak a kivédését szolgálja. Ennek keretében, azonnali intézkedésként sebességkorlátozás és fokozott ellenőrzés lépett életbe egyes településeken. Valamint megjelent a 18/2003-as GKM-rendelet, amely meghatározott feltételek mellett a 7,5 tonna feletti gépjárművek forgalmának a korlátozását teszi lehetővé egyes településeken belül, az önkormányzatokkal (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát. - Közbeszólások a Fidesz padsoraiból: Idő!) való együttműködést is belegondolva.
Kérem, képviselő úr, hogy a válaszomat szíveskedjék elfogadni. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem