DR. HANKÓ FARAGÓ MIKLÓS

Teljes szövegű keresés

DR. HANKÓ FARAGÓ MIKLÓS
DR. HANKÓ FARAGÓ MIKLÓS igazságügyi minisztériumi államtitkár: Megpróbálom, köszönöm szépen. A módosítás várható irányai már most is felrajzolhatók. Szabályozni kell a kisebbségi önkormányzatok és a települési önkormányzatok együttműködését, ezen belül többek között pontosan meg kell határozni a kisebbségi önkormányzatokat megillető egyetértési jog gyakorlásával összefüggő eljárási szabályokat. Rendezni kell a kisebbségi önkormányzati képviselők jogállásának kérdéseit, köztük az összeférhetetlenségi szabályokat. Ezzel összefüggésben lényeges, hogy nem elegendő a helyi önkormányzati képviselők jogállási elemeinek mechanikus átvétele, hanem érvényesíteni kell azokat a sajátosságokat, amelyek a kisebbségi önkormányzatok rendeltetéséből adódnak.
A kisebbségi biztos beszámolójában is rögzítettekkel egybecsengő, elképzeléseink szerint a kisebbségek által fenntartott oktatási és kulturális intézmények működését kielégítően biztosító anyagi feltételeket törvényben kell meghatározni. A kisebbségi önkormányzatok működésének tapasztalatai alapján mára megkérdőjelezhetetlenné vált, hogy a törvénynek szabályoznia kell az országos kisebbségi önkormányzatok gazdálkodását, ugyanakkor biztosítania kell a gazdálkodáshoz szükséges forrásokat is. Ezek meghatározása során szem előtt kell tartani az átláthatóság és a felelősség elvét, az anyagi eszközök esetében pedig a feladatarányosság követelményét. A kisebbség jogait szabályozó normarendszer korszerűsítésének szerves részét kell hogy képezze a kisebbségi választójogi joganyag reformja is. A kisebbségi biztos beszámolója pontosan jelzi azokat a hiányosságokat, illetve be nem vált megoldásokat, amelyek kijelölik a módosítás szükséges irányait.
Az adatvédelmi biztos úr tevékenységével kapcsolatban; az adatvédelmi biztos 2002. évről szóló beszámolója abból a szempontból jelentős, hogy ez az első alkalom, amikor a 2001-ben megválasztott új biztos egy egész éves tevékenységéről adhat számot. Mára már kikristályosodtak azon törekvések, amelyeket az új biztos a tevékenysége során elsősorban szem előtt tart. A beszámoló egyértelműen azt mutatja, hogy az adatvédelmi biztos mind a személyes adatok védelme, mind a közérdekű adatok nyilvánossága terén, a korábbi adatvédelmi biztos által kiépített elvi és gyakorlati alapokból kiindulva a folyamatosságot kívánja biztosítani. Ez a jogbiztonságot szolgáló törekvés üdvözlendő, amelynek legfontosabb üzenete, hogy nem hagyhatjuk veszni az alkotmányos alapelveket és az azokon alapuló kiépített védelmi rendszert.
A 2002. év az uniós csatlakozásra történő felkészülés jegyében zajlott. Ennek során az Európai Unió Bizottsága az adatvédelemmel kapcsolatos intézményi feltételek tekintetében előzetes vizsgálatot tartott. Jelentésében az adatvédelmi biztosi intézmény függetlenségének garanciális feltételeit a csatlakozó országok, sőt a jelenlegi tagállamok viszonylatában is példamutatónak tartotta, és a biztost konkrét tevékenységéért is elismerésben részesítette. Javasolta ugyanakkor a biztos hivatala infrastrukturális ellátottságának és pénzügyi támogatásának jelentős erősítését. E kérdésben az érintett miniszterek folyamatos tárgyalást folytatnak az adatvédelmi biztossal, és a jövő évi költségvetésben is különös figyelmet kell fordítani erre, különös tekintettel az adatvédelmi biztos várhatóan megnövekvő feladataira is.
A kormányzati szervek, elsősorban az Igazságügyi Minisztérium együttműködése az új adatvédelmi biztossal véleményünk szerint igen jó. Ez különösen megmutatkozott a köznyelvben üvegzsebtörvényként ismert törvényjavaslat előkészítésekor. Az adatvédelmi jogharmonizáció során pedig figyelembe vettük az adatvédelmi biztos javaslatát, és a korábbi elképzelésekkel szemben nem két külön új törvényt készítettünk elő, hanem csupán a hatályos törvényt javasoljuk módosítani a jogharmonizációs kötelezettség által indokolt mértékig.
A törvénymódosítást az adatvédelmi biztossal szorosan együttműködve készítettük elő, amely együttműködés a törvényjavaslat jelenleg folyamatban lévő parlamenti vitája során is megnyilvánult.
Az adatvédelmi biztos a beszámolási időszakban olyan problémákat is jelzett, amelyek nem a kormány, hanem közvetlenül az Országgyűlés kompetenciájába tartoznak, így a közszereplők adatainak kezelése az országgyűlési bizottságok által vagy az országgyűlési képviselők adat-hozzáférési többletjogosítványai.
Egyetértünk a beszámoló azon megállapításával, hogy a közszereplést vállaló személyeknek nagyobb türelmet kell tanúsítaniuk a kritikai megnyilvánulásokkal szemben. Üdvözöljük az adatvédelmi biztos azon új törekvéseit, amelyek egyrészt az adatkezelőkkel, illetőleg a jogszabály-előkészítőkkel való előzetes konzultáció gyakorlatának bevezetésére, másrészt az adatvédelmi felelősi posztok létesítésének támogatására irányulnak. Ezek a lépések alkalmasak lehetnek arra, hogy egyrészt az adatkezelők, jogszabály-előkészítők megismerhessék az adatvédelem elveinek megfelelő helyes gyakorlatot, másrészt az adatvédelmi felelős megbízatások létesítése hozzájárulna az intézményes garanciák erősítéséhez, méghozzá az adatkezelő szervezeteken belül, ami mindenképpen előrelépésnek tekinthető.
Úgy gondolom befejező mondatként, hogy a biztosok tevékenysége a korábbiakhoz képest is nagyon magas színvonalú, hogy úgy mondjam, az elvárásoknak maximálisan megfelelő, ezért azt tudom mondani a kormányzat nevében, hogy a munkájukhoz további sok sikert kívánok, és köszönjük szépen az együttműködésüket.
Köszönöm a figyelmet. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem