FÜLÖP ISTVÁN

Teljes szövegű keresés

FÜLÖP ISTVÁN
FÜLÖP ISTVÁN (MDF): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ez a törvény azon törvények egyike, ahol bizonyos módosítások után, azt hiszem, konszenzusos megállapodás születhet. Az előttünk fekvő, élelmiszerekről szóló törvénytervezet általánosságban támogatandó, hiszen eleget tesz az Európai Unióhoz való csatlakozásunk előfeltételeként szabott jogharmonizációs kötelezettségeinknek, és fontos, eddig nem definiált fogalmakat jelenít meg.
Fel kell azonban hívnom a figyelmet néhány súlyos szakmai visszásságra. A tervezet 20. §-ának (4) bekezdése a jelenleg hatályos, az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény 27. § (5) és (7) bekezdését változtatná meg, nemkívánatos irányba. A hatályos törvény 27. §-ának (5) bekezdése az élelmiszer-előállítás és forgalomba hozatal általános feltételeinek együttes rendeletben való szabályozására a földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztert, az egészségügyi, szociális és családügyi minisztert, valamint a gazdasági és közlekedési minisztert hatalmazza fel. A (7) bekezdése viszont az élelmiszer-előállítás és forgalomba hozatal élelmiszer-higiéniai feltételeinek együttes rendeletben való szabályozására már csak a földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztert, illetve az egészségügyi, szociális és családügyi minisztert hatalmazza fel.
Az általános feltételek és az élelmiszer-higiéniai feltételek szabályozásában tett eddigi különbségtétel nem volt véletlen, és ezt a gyakorlatot véleményem szerint helytelen lenne most megváltoztatni. Az élelmiszer-higiéniai feltételek szabályozása és ellenőrzése speciális szaktudással és többéves gyakorlattal rendelkező szakemberek foglalkoztatását igényli mind a központi közigazgatási szerveknél, mind az alárendelt szerveknél. Ezek a szakemberek sok esetben posztgraduális képzésben is részt vettek, és magas szinten tisztában vannak úgy a hazai, mint az európai uniós követelményrendszerrel.
(15.10)
Ezek a szakemberek eddig maradéktalanul ellátták a tőlük elvárható magas szintű munkát. Ez a szakembergárda feladat- és hatásköréből adódóan jelenleg csak a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumban és az Egészségügyi és Szociális Minisztériumban, valamint az irányításuk alá tartozó szerveknél biztosított. Számuk - pontosan speciális képzettségük miatt - olyannyira korlátozott, hogy némely esetben gondot jelent még egy-egy szakember pótlása is. Ezzel egyenértékű szakemberhálózatot országos szinten kiépíteni a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium hatáskörében mind szakmailag, mind költségvonzatát tekintve igen nagy feladatot jelentene. Meggyőződésem, hogy egyszerűen nincs annyi ilyen speciálisan felkészült szakember jelenleg az országban, hogy ezt a szakmai színvonal csökkenése nélkül meg lehetne oldani.
Mindezeken túl az európai uniós ellenőrzések tapasztalataival is ellentétes lenne a két meglévő, szakmailag felkészült, tapasztalatokkal rendelkező hatóság mellé egy új hatóság bevonása az élelmiszer-higiéniai feltételek szabályozásába és ellenőrzésébe, mivel az Európai Unió ellenőrei több esetben hangsúlyozták jelentéseikben, hogy nem hívei a párhuzamos ellenőrzéseknek és intézkedéseknek. Jogalkotásunknak tehát pontosan erre kellene irányulnia és nem ellene.
Lényegében hasonló problémát vet fel a tervezet 20. § (3) bekezdésének pontatlan megfogalmazása, amely felhatalmazza a földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztert, az egészségügyi, szociális és családügyi minisztert, a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy a c) pont szerint az élelmiszer előállításának feltételeit, a d) pont szerint az ivóvíz és ásványvíz palackozásának és forgalomba hozatalának szabályait együttes rendeletben szabályozza. Mindkét pontban hangsúlyozni javasoljuk, hogy itt e két tevékenység általános feltételeinek szabályozásáról van szó, a fentiekkel összhangban. Alapvetően szükségesnek tartjuk, hogy a törvényben a különböző élelmiszer-ellenőrző hatósági feladatok elválasztására vonatkozó külön jogszabály megemlítésre kerüljön. Az élelmiszer-ellenőrzési feladatok szakmai differenciáltsága teszi ezt szükségessé. Ebben a differenciált keretben lehet szabályozni az EU Bizottság szakembereinek ellenőrzéseit, ezért javasoljuk a 11. § (2) bekezdésének módosítását és (3) bekezdéssel való kiegészítését.
Még néhány kisebb pontosítás. A törvénytervezet 15. § (1) bekezdésének második mondatát javasoljuk kiegészíteni, mivel az a minőségvédelmi bírságból befolyt összegek felhasználásával kapcsolatos. A törvényjavaslatból kimaradt az egészségügyi hatóságon kívüli két ellenőrző szervezet, az állat-egészségügyi hatóság és a fogyasztóvédelmi felügyelőség, amelyek szintén jogosultak a minőségvédelmi bírság kiszabására. A tervezet 18. § (2) bekezdésének második sorát javasoljuk kiegészíteni az Élelmiszer-biztonsági Hivatal megnevezésével, mivel a magyar élelmiszerkönyv-bizottság összetételéből az Élelmiszer-biztonsági Hivatal képviselője nem hagyható ki.
Mindezen indokok alapján a Magyar Demokrata Fórum nevében az általunk beadott módosító indítványok elfogadása esetén javasoljuk a törvényjavaslat elfogadását.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem