HORVÁTH CSABA

Teljes szövegű keresés

HORVÁTH CSABA
HORVÁTH CSABA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Budapest egyik legjelentősebb kerületének polgármestereként az elmúlt egy esztendő tapasztalatai alapján kijelenthetem, hogy az önkormányzatok jelentik a demokrácia első vonalát.
A polgárok leggyakrabban a mindennapjaikban az önkormányzatokkal kerülnek kapcsolatba: tőlünk, polgármesterektől, önkormányzati képviselőktől várják azt, hogy gyermekeik magas színvonalú iskolákba járhassanak, hozzánk fordulnak, ha panaszuk van a közszolgáltatások színvonalára, ha rosszak az utak, ha romlik a közbiztonság.
A mi dolgunk tehát az, hogy segítsük a polgárok életét. Az embereknek a kormányzat, a parlament messze van, de az önkormányzat mindig elérhető. Az önkormányzatokban ismerjük legelőször azokat a problémákat, amelyek idővel itt, a parlamentben is megjelennek.
Tisztelt Ház! A helyi önkormányzatok nélkül nincsenek helyi közösségek. A helyi közösségek, falvak, városok, kerületek jelentik a garanciát arra, hogy a politika ne központilag, a valós élet ismerete nélkül döntsön az emberek sorsáról. A jelenlegi kormány számára ezért fontos az önkormányzatiság, ezért fontos, hogy - szemben a fideszes kormány által folytatott gyakorlattal - ne tegyünk különbséget kormányzati és ellenzéki önkormányzat között, szemben az akkori gyakorlattal, mi úgy gondoljuk, hogy az emberek fontosabbak, mint a hatalom.
A kerületi önkormányzatok számára kiemelkedő jelentősége van a Fővárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló törvényjavaslatnak. Fontos, hogy a fővárosi és a kerületi önkormányzatok életében egy igen jelentős forrás, a 2003. évben közel 144 milliárd forint megosztása törvényben rögzítésre kerülő szabályok alapján történjen. Ez biztosítja azt, hogy az elosztás igazságos, a főváros és minden kerület számára kiszámítható, azonos rendező elvek mentén valósuljon meg.
Az eddigi gyakorlat szerint a forrásmegosztási számítást a Fővárosi Önkormányzat rendeletében fogadta el úgy, hogy az elosztás szabályait a kialakult gyakorlat alapján, azt folytonosan módosítva, év közben is szükség esetén korrigálva kellett meghatározni a fővárosnak. Ezen túlmenően a források alapjául szolgáló kalkulációk részben, finoman szólva is, fiktív adatokra támaszkodtak, emiatt a végeredmény is csak közelített az elvárhatóan igazságos végeredményhez.
A forrásmegosztási számítás a feladatok elismert szinten való ellátásához hiányzó források nagyságát számszerűsíti, és a Fővárosi Önkormányzatot, illetve a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető források megosztását e deficitek arányában hajtja végre. Nagyon fontos az elismert szint, pontosabban, hogy mit jelent ez; az úgynevezett belső kerületek viszonylag magasabb felújítási szükségleteket tudnak elismertetni a fővárossal, mint a külső kerületek, a pénz azonban nem pántlikázott volt, hanem gyakorlatilag arra költötte az önkormányzat, amire akarta, akár működési célokra is.
Tisztelt Ház! A főváros mindig korábbi tanulmányokra hivatkozott a kiinduló adatok meghatározásakor - zárójelben jegyzem meg, hogy többször kerestük a tanulmányokat, de nem találtuk. A képviselő-testület hiába írta le feketén fehéren, hogy a főváros által kalkulált adatok tévesek, a bevételeinket évről évre túltervezték, a kiadásainkat pedig alul. Nem kell komoly matematikai képzettség ahhoz, hogy lássuk, hogy ez hiányt eredményezhet.
A nem mindig valós kiindulási adatok miatt voltak nyertes és vesztes önkormányzatok, ebből következik, hogy a törvényjavaslatnak is lesznek nyertesei és vesztesei, de a források igazságos elosztásának elvét senki nem vitathatja, ez biztosítja a kiszámíthatóságot, a tervezhetőséget. Az igazán pontos és hiteles adatokat a földhivatali nyilvántartásból lehetne biztosítani, hiszen ez a közhiteles nyilvántartás. A földhivatali nyilvántartásból esetleg hiányzó adatokat pedig az önkormányzatoknak kellene kiegészíteni, ezáltal az önkormányzati adatok megszerzése egyszerűbbé és pontosabbá válhatna.
Tisztelt Képviselőtársaim! Budapest minden kerületében azonos jogú állampolgárok élnek, és ezeknek az állampolgároknak egyenlő joguk van a lakókörnyezetük fejlesztésére, parkjaik tisztán tartására, útjaik javítására, ügyeik intézésekor az azonos és lehetőség szerint minél magasabb színvonalú ügyfélfogadásra. A törvény előtt a forrásmegosztásról szóló fővárosi rendelet megalkotásához a kerületi önkormányzatok több mint felének az egyetértése elegendő volt. Természetesen a nyertes kerületek a rendelettel egyetértettek, de a kisebbségben maradók jogos igényét a forrásokra semmi sem biztosította. Ezeket a visszásságokat a törvényi szabályozás meg fogja szüntetni.
Mint a főváros II. kerületének polgármestere elmondhatom, hogy a törvényi szabályozás lehetőségét örömmel fogadtam, és maximálisan támogatom. A kerületemben a törvény elfogadása a kiszámítható, előre jól tervezhető bevételeket fogja biztosítani, ami egy önkormányzat gazdálkodásában elengedhetetlen. A forráselosztás fokozatosan, legkésőbb a 2004. évi korrekció időpontjáig, 2005 második félévére a valóságos szükségletek és kerületi források figyelembevételével fog elkészülni. Ezzel egyenlő lehetőségeket fog a kerületek számára biztosítani a fejlesztéseikben és a kerületük üzemeltetésében. A II. kerület a modellszámítások alapján lényegesen több bevételhez fog hozzájutni, mint a törvény előtt.
Tisztelt Képviselőtársaim! Nem tudom nem elmondani azt a tényt, hogy a II. kerületi önkormányzatot '98-ban egy SZDSZ-es vezetés pozitív szaldóval adta át egy Fidesz-vezetésű testületnek, a Fidesz-kormány önkormányzatbarát politikájának és a pazarló helyi vezetésnek köszönhetően 2002-ben már közel egymilliárd forintos hiánnyal vettem át. A következő évben, köszönhetően a költségvetésnek és egy új szemléletű gazdálkodásnak, a hiány mértéke minden bizonnyal csökkenni fog. Ehhez azonban kell az is, hogy a költségvetéssel összefüggésben a forrásmegosztásról is törvény szülessen, amely most már a tisztelt Ház előtt van, ezzel kiszámíthatóvá válik a kerületi önkormányzatok és a főváros költségvetési kapcsolata.
Összességében elmondható, hogy a javasolt normatív eljárások áttekinthetőek, alkalmazásukkal a forrásmegosztásból való részesedés egyértelmű lesz, és a stabil viszonyok segítik az érintett kerületi önkormányzatok és a főváros mindennapi életét.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)
(20.30)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem