STEINERNÉ VASVÁRI ÉVA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Én a költségvetés infrastruktúra fejezetével szeretnék foglalkozni, hiszen az infrastruktúra-fejlesztés nagyon fontos feltétele a munkanélküliséggel sújtott térségek gondjai megoldásának. Mindenki szívrepesve várja, hogy választókörzetét elérje az autópálya, és ha elérte, akkor megfelelő bekötőút is járuljon hozzá a település rövid és kényelmes megközelíthetősége érdekében.
Ezért nem véletlen, hogy a Gazdasági Minisztérium útberuházásaival kapcsolatban készült a legtöbb módosító javaslat.
Magam is az 1950. sorszám alatt szereplő módosítómban egy elkerülő út építésének megkezdéséhez javasolok 600 millió forintot. Ez az elkerülő út az egy éve átadásra került M3-as autópályát kötné össze lakóhelyemmel, Tiszaújvárossal. Az elkerülő út Helyőkürttől indulva Oszlár és Tiszapalkonya települések kikerülésével kötne be a 35-ös út e célra megépült körforgalmi csomópontjába.
A polgári kormány e beruházást 2003-as kezdéssel és 2004-es befejezéssel ígérte meg városunknak. A szocialistáknak akkor ez - ellenzékben - késő volt. De, lássanak csodát: a kormányváltás után vagyunk másfél évvel, és a helyszínen az előkészítést leszámítva még semmi nem történt. Egy írásbeli kérdésemre válaszolva Csillag miniszter úr 2004 februárjára ígérte a beruházás kezdetét. Ehhez képest teljes megdöbbenéssel kellett tapasztalnom, hogy a most tárgyalandó költségvetésben nem szerepel ezen elkerülő út költsége, igaz, a hajdúszoboszlói út kivételével más elkerülő út sem. Akkor miből lesz az építkezés? Vagy hozomra fognak dolgozni a kivitelezők?
A bizottsági ülésen azt a választ kaptuk, hogy a kérdéses összeget az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat tartalmazza. Való igaz, ezen előirányzat 2004-ben több, mint 2003-ban; 2004-ben 88,2 milliárd forint. Ebből levonva a működési költséget, a felhalmozásra fordítható rész 55,5 milliárd forint. Ez is szép summa, csak egy szépséghibáját hallottuk az általános vitában: Fónagy János miniszter úr elmondta, mivel a 2003-as fejlesztési célelőirányzat alacsony volt, az utakat pedig fel kellett újítani 2003-ban is, ezért kényszerűségből a megyei útfenntartók előre elköltötték a 2004-es keret jó részét. Sok felújítást a 2004-es év költségére végeztek el, a maradék összeg pedig nem elegendő a tervezett és megígért felújításokra.
Mert, tegyük fel, hogy az 55,5 milliárdból csak 5,5-et költöttek el előre. Tételezzük fel, hogy a megyék és a főváros 2,5-5 milliárd forint közötti összeget kapnak. Ebből kellene a sok helyen járhatatlan utakat felújítani, és ebből kellene a megígért elkerülő utakat megépíteni, hiszen ígéret született a miskolci elkerülő megépítésére, amelynek a 2004. évet érintő költsége 2,2 milliárd forint, és a Bosch cég ragaszkodik hozzá. Mezőkövesd városának Csillag miniszter úr, ugyanúgy, ahogy nekem, írásban megígérte az elkerülő út építését, mivel a jelenlegi lehajtás keresztezi a Budapest-Miskolc vasútvonalat. Ezen elkerülő 2004-es költsége önmagában 2,5 milliárd forint. Látható, hogy a borsodiaknak tett ígéretekre nincs pénz e célelőirányzatban.
Ezért tisztelettel kérem képviselőtársaimat, támogassák, hogy a felzárkóztatási és infrastrukturális fejlesztési alapprogram külön során jelenjen meg a hejőkürti elkerülő út megépítése. Csak ekkor lehetünk bizonyosak és nyugodtak abban, hogy valóban megvalósul ezen elkerülő út.
Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki képviselők padsoraiban.)