DR. GÉMESI GYÖRGY

Teljes szövegű keresés

DR. GÉMESI GYÖRGY
DR. GÉMESI GYÖRGY (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. A 144. módosító javaslat, amit többen jegyzünk, a nemzeti sporttanáccsal foglalkozik, és vissza kell térnünk a kérdésre, tekintettel arra, hogy Arató képviselőtársunk nagyon nagy optimizmussal beszélt az ismeretlen testületről, felállítása előtt - illetve a munkája ismeretlen, feladatokat adunk, és nyilván a munkája ismeretlen. Én elhiszem azt, képviselőtársam, hogy optimista, és nagyon szép reményeket fűz ennek a testületnek azon munkája elé, hogy a sport mindenkié, a sport egységes s a többi. A magyar sportban többen évtizedeket húztak le olyanok, akik élsportban dolgoztak, és olyanok is, akik a diáksportban dolgoztak, olyanok is, akik más területen az egészséges testneveléssel foglalkoztak.
Azt gondolom, ha van egy jól működő rendszer, és van egy jól működő finanszírozási rendszer, amely az elmúlt időszakban a korábbi törvény kapcsán egyre célirányosabban helyezte el a megfelelő forrásokat a megfelelő szervezetek, illetve egyesületek és szövetségek felé, akkor nem értem, a mai napig sem értem egyébként, hogy mi indokolja azt, hogy egy ilyen ernyőszervezetbe betéve minden egyes érdeket megjelenítő... - és itt nagyon szeretném hangsúlyozni, érdeket megjelenítő, mert ha kevés a pénz, akkor az érdekek fognak dominálni a döntések meghozatalában. Ez egyébként teljesen normális és logikus következtetés.
Mi indokolja azt, hogy különböző felelősséggel bíró, különböző felkészültséggel bíró, különböző érdekeket képviselő emberek döntsenek a magyar sport stratégiai kérdéseiről? Megítélésem szerint a sportstratégiát annak kell eldönteni, akit arra a feladatra küldtek és választottak, vagy annak a testületnek. Semmi akadálya nincs, és a módosító javaslatunk is azzal foglalkozik, hogy ez a nemzeti sporttanács legyen a miniszter, a mindenkori sportminiszter tanácsadó testülete. Adhat tanácsot stratégiai kérdésekben, felkészítheti a minisztert, megjelenhetnek az érdekek, de a döntést nem lehet átadni. Nem lehet átadni, mert nagyobb kárt tudunk okozni ezzel, mint amilyen hasznot azzal, hogy megítélésem szerint áldemokratikusan, a gyeplőt bedobva döntenek majd ebben a grémiumban.
A másik, ehhez a fejezethez tartozó módosító javaslat, amiről szeretnék még szólni, nem más, mint a 160-as módosító, ami nagyon érdekes felvetéseket indukál bennem. Szó szerint arról van szó, hogy az eddigiek során az a pénz és az a bevétel, ami a Wesselényi Alapítványhoz került, nevezetesen a sorsolás és szerencsejátékok játékadójának 12 százaléka, a bukmékeri rendszerű fogadások játékadójának 50 százaléka, valamint a sportfogadás, totó játékadója a minisztérium költségvetési fejezetében legyen megtervezve, és majd egy külön jogszabály szerint kerül ez a forrás valamilyen formában felosztásra.
Ez a pénz nem kevés pénz. Nem tudjuk, hogy pontosan mennyi, megítélésem szerint milliárdos nagyságrend.
(0.30)
Megítélésem szerint ez a pénzeszköz a miniszter úr saját döntése alapján lesz felosztva. Akkor hogy vagyunk az egycsatornás finanszírozással? Mert feltehetően sportra kívánja a miniszter úr ezt a pénzt költeni. Miért nem lehet akkor valóban azt a rendszert megvalósítani, amiről beszéltünk, és ami egyébként valóban közelít az egycsatornás finanszírozáshoz, hogy egyik szövetséghez az egyik sportágrendszer, a másikhoz a másik sportágrendszer tartozik, és megkapják a működésükhöz és a feladatukhoz, az állami feladatukhoz... - a Magyar Olimpiai Bizottság állami feladatokat lát el, állami feladatokat, benne van. Ahhoz a feladatellátáshoz, mint az önkormányzatok is az oktatáshoz, megkapják a pénzt. A Magyar Olimpiai Bizottság a feladathoz, amit odatesznek, meg kell kapja a pénzt. És ne az egyik, vagy a másik, vagy a harmadik érdek döntsön erről.
És mi van ezzel a pénzzel, ami egyébként, mondom még egyszer, megítélésem szerint milliárdos nagyságrendű, különösen akkor, ha ilyen sokáig nincsen ötös találat, amiből meg kell tervezni, és valamilyen formában a minisztérium költekezésének egyik fő forrása lehet? Megítélésem szerint, ha külön jogszabály rendelkezik róla, akkor ez miniszteri keret lesz. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem