MANNINGER JENŐ

Teljes szövegű keresés

MANNINGER JENŐ
MANNINGER JENŐ (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Késéssel ugyan, de kihirdették a legújabb autópálya-tendert; igaz, az újságok már előre megírták, melyik szakaszt kik fogják építeni.
Hogyan jutottunk ide? Már 1998 előtt is az autópálya-építési pályázatokon csak két-három multinacionális cég indult. Versenyhelyzetről már csak azért sem lehetett és lehet beszélni ma sem, mert ugyanezen cégek tulajdonában álltak a nyersanyaglelőhelyek és az aszfaltkeverő-telepek döntő többsége is. Így fordulhatott elő például, hogy 1997-ben az M0-s autópálya újabb szakaszára már 3 milliárd forintra szerződtek kilométerenként. A polgári kormány új koncepciója szerint már a hazai útépítő cégek is fővállalkozásban részt vettek Magyarországon, 2002 végére így készült el az M3-as autópálya 60 kilométer útpályája 1,1 milliárd forintért kilométerenként.
Az MSZP-SZDSZ-kormány meghirdette: az autópályát közbeszerzéssel fogják építeni, így szerintük olcsóbb lesz. Nehogy legyen valami verseny, kizárták a pályázatból a hazai fővállalkozókat, akik gyakorlatilag már készen voltak az M3-as építésével, sőt néhány teljes egészében felújított autópálya-szakaszt az M7-esen már át is adtak.
Mára már az eredmény is ismert: lezárult a közbeszerzés - illetve helyesbítek, az eredmény már korábban is ismert volt. Az eredményt, hogy melyik szakaszt kik építik, már borítékolni lehetett volna, egyes újságok előre megírták; ugyanúgy, ahogyan az SZDSZ-es vezetésű Fővárosi Önkormányzat esetében, ahol meg is történt, hogy előre borítékolták, kik melyik útépítést nyerik - véletlenül ugyanazokról a cégekről van szó.
Valóságos verseny tehát nem volt. A monopolhelyzetben lévő cégek étvágyát csak az korlátozta, hogy korábban az M3-ast és az M7-est építő magyar fővállalkozók is tettek árajánlatot. Ajánlatot tettek, de a tárgyalások akkor nem zárultak le. A számok egyértelműek. A mostani nyertes ajánlatok mindösszességében - külön az M3-as esetében is - legalább 20 százalékkal drágábbak, mint amennyiért az M3-ast a hazai vállalkozók építették.
A közlekedési tárca mai vezetői azt állítják, ez még mindig olcsóbb, mint amennyiért a Magyar Autópálya-építő Konzorcium vállalta volna. De hamis az összehasonlítás, hiszen a nyertes ár 128 milliárdja egy tárgyalás közbeni 132 milliárddal áll szemben, ami a korábbi gyakorlat szerint - ahogyan azt Fónagy képviselő úr tegnap el is mondta - még legalább 6-8 százalékkal csökkent volna. A közlekedési tárca vezetői arra is hivatkoztak, bővült a műszaki tartalom, ezért nőtt így az ár, de ez már azért sem fogadható el, hiszen az általános gyakorlat szerint az újabb ajánlattételeknél azonos műszaki szintű, de olcsóbb megoldásokat szoktak alkalmazni, és az idő közben elkészült kiviteli tervek ismeretében pedig általában olcsóbban lehet pályázni.
Az M3-as és az M7-es autópálya év végére tehát elkészült, megfelelő minőségben. Megkérdezhetjük, hol van most Keller képviselő úr, aki annak idején kijelentette: nem végeztek minőségi munkát - ugyanakkor az autópályát átvették, ismétlem, megfelelő, jó minőségben. Drágább lett az építés; hol van most Kuncze Gábor frakcióvezető úr állítása, hogy 20 százalék eltűnik az autópálya-építésből? Nem is csoda, hiszen logikája alapján most Kuncze Gábornak saját magától kellene kérdeznie, hová tűnt 20 milliárd forint. Arról pedig már szinte nem is érdemes beszélni, hol van és hol lesz az MSZP-SZDSZ autópálya-építési választási ígérete.
De nézzük a számokat, hogyan manipulálhatják itt is: választáskor 800 kilométer új autópályát ígértek, most már azt mondják, 800 kilométer, de benne van a meglévő autópálya-szakasz is, majd azt állítják, bele kell számolni az autóutakat is, majd pedig bele kell számolni az elkerülő utakat is - gondolom, a végén a kerékpárutakat is.
Tehát azt mondhatjuk összességében: versenyhelyzet nem alakult ki, és ha így haladnak tovább, a napi sajtó már nemcsak a nyerteseket, hanem az egyre növekvő nyertes árakat is előre meg fogja írni.
Engedjék meg, hogy azzal zárjam: köszönet a magyar műszakiaknak, akik megfelelő minőségben az M7-est és az M3-ast elkészítették. Ez a köszönet sajnos az átadáson a minisztérium vezetése részéről elmaradt.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzék padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem