LEZSÁK SÁNDOR

Teljes szövegű keresés

LEZSÁK SÁNDOR
LEZSÁK SÁNDOR (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Az MSZP-SZDSZ-kormányprogram foglalkozik a feketegazdaság elleni küzdelemmel, a korrupciómentes közigazgatás megteremtésének szándékával. Ugyanakkor e cél elérésének egyik leghatékonyabb eszközét, az APEH Bűnügyi Igazgatóságát megszüntetné, az itt alkalmazott adónyomozókat más területen vagy más intézményekben foglalkoztatná, a feladatot más szervhez telepítené.
De mi az oka ennek a szándéknak? Mi az értelme? Vajon az adócsalásokat leghatékonyabban nem az adóhatóság tudja felderíteni? Hiszen ide összpontosul a legtöbb, adóval összefüggő szakismeret, tudás, itt dolgozik a legtöbb jól képzett adószakember, köztük több száz adónyomozó. Miért kellene ezt a feladatot áttelepíteni egy másik hatósághoz, amely fő feladata mellett az adócsalások felderítését csak másodlagos feladatának tekintheti? Eközben pedig az adóapparátus bizonyos fokú megkettőzése elkerülhetetlen lenne.
Önök is jól tudják, hogy hazánk az elmúlt évben rossz minősítést kapott a bankbetétek átláthatóságának kapcsán, és sok munkába tellett, míg elértük, hogy lekerüljünk az elmarasztalt országok nemzetközi listájáról.
Önök is jól tudják, hogy a kétes bankügyletek és az adócsalás területei nem esnek messzire egymástól. Nem ritka jelenség, hogy az egyik területen feltűnt ügyfél feltűnik a másik területen is. Éppen ezért e másik területen a kormányzati hatékonyságot nem szabad gyengíteni. Az adóapparátus megkettőzésének elkerülése érdekében döntött úgy a legtöbb fejlett ország, hogy az adónyomozókat az adóhivatalok keretein belül foglalkoztatja.
Az Európai Unió adónyomozó hivatala, az Európai Bizottság csalások elleni hivatala, közvetlenebb kapcsolatot tart fenn azokkal az országokkal, amelyekben önálló hivatali rangja van az adónyomozónak. Itthon gyakran hallható az az indoklás, hogy azért kell megszüntetni az APEH nyomozati jogkörét, nehogy politikai szándék keveredjék tevékenységébe. Az Európai Unióban ugyanezen érv alapján bátorítják az adónyomozással foglalkozó szerveket, mondván, így nem keverednek össze az adófizetéssel kapcsolatos ügyek egyéb szándékokkal és ügyekkel, esetleg egyéb bűnügyekkel. Vajon melyik gondolatsor áll közelebb a mindennapi valósághoz?
Az APEH Bűnügyi Igazgatósága újonnan felállított szervezetként 2000-ben és 2001-ben 13 ezer 763 bűncselekményt fedett fel és zárta le az ügyben a nyomozást. A szervezetnek 91 százalékos volt a nyomozáseredményességi mutatója. Ez a teljesítmény és e számok mögött a behajtott adóforint-milliárdok igazolták e szervezet létjogosultságát, hasznosságát.
Egyébként a feltárt bűncselekmények elemzése is egyértelműen igazolja, hogy az APEH Bűnügyi Igazgatósága - közkeletű nevén az APEH-rendőrség - nem a kisemberek, nem a kisvállalkozók ellenében létesült, hanem a különösen nagy kárt okozó, az ország költségvetését sok száz milliárd forinttal károsító hazai és nemzetközi fehérgalléros bűnözők ellenében. A 10 milliós, a 100 milliós és milliárdos, rendkívül szövevényes bűncselekmények felderítésére az APEH Bűnügyi Igazgatósága rendelkezik a titkos információgyűjtés lehetőségével is. Eredményességének egyik oka ez. Amennyiben a kormányprogram szerint a Bűnügyi Igazgatóság átkerül például a Vám- és Pénzügyőrség kötelékébe, akkor a Vám- és Pénzügyőrség titkos információgyűjtő tevékenysége is veszélybe kerül.
Van elég árok körülöttünk, nem kellene újakat ásni. Ebben az árokban egyben csapda is várakozik. A kormányzat a szakmai kérdéseken túl a következő politikai kérdésekbe is bonyolódhat. Vajon kinek, vagy kiknek áll érdekében, hogy a 100 milliós, milliárdos adócsalások, bűncselekmények felderítése megakadjon, elbizonytalanodjon?
Tisztelt Ház! Ezúton kérem a kormánypárti képviselőtársaimat, a szaktárca vezetőjét, hogy gondolják végig érveinket, és ne ragaszkodjanak az APEH Bűnügyi Igazgatóságának megszüntetéséhez. Ha az ember újabb felismerésekre jut, akkor joga is, de erkölcsi kötelessége is az új felismerések, érvek szerint dönteni.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)
(9.50)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem