KATONA KÁLMÁN

Teljes szövegű keresés

KATONA KÁLMÁN
KATONA KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy elöljáróban köszönetet mondjak a parlamentnek, hogy beterjesztett törvényjavaslatainkat sürgős tárgyalásra vette. Ezzel lehetőség nyílt arra, hogy még a parlamenti munka zsúfolttá válása előtt megszülethessenek az ágazati törvénymódosításaink.
A közúti közlekedés átfogó szabályozását az 1988. évi I. törvény tartalmazza. Az időközben bekövetkezett társadalmi, gazdasági változások eddig is folyamatos felülvizsgálatot és esetenkénti módosításokat igényeltek. Elegendő, ha utalok az egyik legjelentősebb változásra, arra, hogy az önkormányzati törvényekkel összhangban alapvetően módosult, differenciáltabbá vált a közutak tulajdonosi szerkezete. A törvény erejénél fogva elvált egymástól az állami tulajdonban és a kezelésében maradt országos közúthálózat, és az önkormányzatok törzsvagyonához tartozó közúthálózat. (Zaj. - Az elnök a csengő megkocogtatásával kér csendet.) A szakmai követelményeket azonban továbbra is egységesen kell az ágazati törvényben megjeleníteni.
A most beterjesztett törvénymódosítást a közúti közlekedés biztonságának, az ellenőrzés hatékonyságának növelése, a hatósági munka korszerűsítése tette időszerűvé és indokolttá. E célkitűzések megvalósítását a törvényjavaslat következő tartalmi elemei szolgálják.
A közúti közlekedés biztonságának további javítását célozzák azok a javaslatok, amelyek a reklámhordozók elhelyezésére vonatkozóan újabb tilalmakat határoznak meg, továbbá amelyek a közút kezelője részére is jogosítványokat adnak a reklámtárgyak eltávolítására. Itt utalok arra, hogy a közúti közlekedésről szóló törvény két évvel ezelőtti módosítása már szabályozta a közutak mentén elszaporodó, a közlekedés biztonságát veszélyeztető reklámhordozók, reklámtáblák elhelyezésének rendjét. Annak érdekében, hogy a reklámok ne vonják el indokolatlanul a járművezetők figyelmét, ne akadályozzák a közúti jelzések láthatóságát, előírta azt a legkisebb távolságot - külterületen általában ötven méter, autópályák mentén száz méter -, amelyen belül tilos azokat elhelyezni.
Kiegészítő pontosításunk a közúti jelzések észrevehetőbbé tételét tartja szem előtt, amikor is elhelyezési tilalmat mond ki azokra a tárgyakra és berendezésekre is, amelyek a közúti jelzésekkel összetéveszthetők vagy a láthatóságot - például a kanyarodó útívek észlelését - akadályozzák. Az erre irányuló ellenőrzés munkáját kívánjuk segíteni a fogalomhasználat egyértelművé tételével is. Az eddigi "belterület" megjelölés helyett a település kezdetén és végén táblával jelzett "lakott terület" meghatározáshoz javasoljuk kapcsolni a reklámhordozók elhelyezésére, illetve tiltására vonatkozó szabályokat.
(15.50)
Azon jogosítvány megadásával, hogy a közlekedési hatóság mellett a jövőben a közút kezelője is eltávolíthatja a közutak mentén szabálytalanul elhelyezett, közlekedést zavaró reklámtárgyakat és berendezéseket, továbblépünk a közutakon a rendteremtés irányába. Ily módon a közutak üzemeltetési, fenntartási felelőssége mellé intézkedési jogosítványok is társulnak. Ezzel elérhető, hogy gyorsabban és hathatósabban szüntethetők meg a közutakon a forgalom biztonságát veszélyeztető tényezők.
Ugyancsak baleset-megelőzési megfontolásból javasoljuk, hogy a közutak kezelői számára kötelező legyen a balesetek adatainak nyilvántartása, amely egyúttal nélkülözhetetlen feltétele a megelőzésnek is. A teljes körű szabályozás megteremtésének igénye vezényelt bennünket a taxiállomások igénybevételére vonatkozó törvénymódosítással, illetve a személyszállítást érintő új rendelkezések beiktatásával. A taxitevékenység szabályozása tekintetében a kormány ez év júliusában már rendelkezett. Az ártörvény módosításával pedig ez év szeptember 1-jétől nyílt meg a lehetőség a települési önkormányzatok számára, hogy maximált tarifát állapítsanak meg. Ezzel a lehetőséggel a Fővárosi Önkormányzat már élt is. A teljes körű szabályozásból hiányzott még a drosztok használatának rendezése, amelyről gyakran napi viták és nézeteltérések keletkeztek a tevékenység végzése során. Törvénymódosítási javaslatunk felhatalmazást ad az önkormányzatok részére, hogy a település területén lévő taxiállomások igénybevételét szabályozhatják. Hangsúlyozom, hogy ez utóbbi feltételes lehetőséget és nem kötelező feladatot ad az önkormányzat számára. Ezért a javaslat nem érinti az önkormányzati törvényt; szakmai jellegénél fogva pedig az ágazati törvénybe tartozónak ítéljük.
Szintén a személyszállítást érinti az a kezdeményezésünk, amely e tevékenység jogosulatlan végzését is bírságolhatóvá teszi. Eddig ez a lehetőség csak az áruszállításra vonatkozott. Ezáltal jobban kikényszeríthető a tevékenység végzéséhez jogszabályban előírt engedélyek beszerzési kötelezettsége, és eredményesebb fellépés várható a kontárkodással szemben. Az ellenőrzési jogkörök újraszabályozásával követjük az uniós szabályozást, amikor a köztestületi engedélyezés mellett egyre nagyobb hangsúlyt kap a hatósági ellenőrzés. Társadalmunk tagjainak döntő többsége nap mint nap igénybe veszi közútjainkat, ezek léte vagy nem léte alapvetően befolyásolja életünket. A törvény eddigi alkalmazása során felmerült gyakorlati problémákat hárítják el azok a tervezett rendelkezések, amelyek pontosítják az utak építésére, forgalmának korlátozására és az utak megszüntetésére vonatkozó szabályokat. A mindennapi élet tapasztalatai alapján vált szükségessé a közút lezárására, illetőleg forgalmának korlátozására jogosultak körének bővítése a tűzoltósággal és a fegyveres erőkkel.
Ugyanakkor a javaslat kötelezettséget állapít meg az okok megszüntetésével a lezárás és a korlátozás feloldására. A szükségesnél nagyobb mértékű vagy hosszabb időtartamú lezárásból eredő kárt pedig az intézkedő szerv köteles megtéríteni. Lényeges eleme a törvényjavaslatnak, hogy a közlekedési hatóság adatkezelési tevékenységének szabályozásával megteremti az összhangot az adatvédelemről szóló törvénnyel. A közlekedési hatóság a közúti közlekedési szakemberek és a közúti járművezetők vizsgáztatásával összefüggő személyes adatokat csak a törvényben meghatározott garanciális szabályok figyelembevételével kezelheti és dolgozhatja fel.
Tisztelt Ház! Öt országgyűlési bizottság vette napirendjére és tárgyalta meg a javaslatot. Előterjesztésünket mind az öt bizottság általános vitára alkalmasnak találta. A környezetvédelmi bizottságban megfogalmazódott az az igény, hogy mutassuk be a környezeti hatástanulmányokat, továbbá a polgári törvénykönyvvel és a reklámtörvénnyel való összhang meglétét. A törvénytervezet - amint arra már utaltam - elsősorban pontosító rendelkezéseket, garanciális szabályokat javasol beépíteni a hatályos ágazati törvénybe. A tervezett intézkedések környezetvédelmi szempontból nem okoznak alapvető változást, összhangban állnak a polgári törvénykönyvvel és az önkormányzati törvénnyel is. A reklámtörvényt pedig a hatályos szöveg pontosító kiegészítése nem érinti.
Tisztelt Országgyűlés! Tudjuk, hogy a legjobban előkészített tervezet is újabb gondolatokat ébreszt. A magunk részéről nyitottan fogadjuk a jobbító szándékú módosító indítványokat, amelyek megismerése, megvitatása révén még teljesebbé tehetjük az elfogadásra kerülő törvényt. E gondolatok jegyében kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a törvényjavaslatot megvitatni és támogatni szíveskedjék!
Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem