KATONA KÁLMÁN

Teljes szövegű keresés

KATONA KÁLMÁN
KATONA KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A közúti közlekedésről szóló törvény kimondja, hogy a közúthálózat fejlesztése, fenntartása és üzemeltetése állami feladat, nem szól azonban ennek anyagi fedezetéről.
A végrehajtás feltételeit az útalaptörvény évenkénti módosítása határozza meg. Nemzetközi tapasztalatok és a világbanki ajánlás szerint egy Magyarországhoz hasonló fejlettségű ország esetében az éves fenntartási ráfordításoknak el kell érniük a burkolat értékének 4 százalékát. Ez folyó áron mintegy 36 milliárd forintot jelentene. Ahhoz pedig, hogy a 30 ezer kilométer hosszúságú országos közúthálózat állapota ne romoljon tovább, 1998-as áron évi 27 milliárd forintra lenne szükség. Az elmúlt években ez utóbbinak csak a fele állt a rendelkezésünkre.
Kétségtelen tény, hogy az eddigi gyakorlat folytatása nem tenné lehetővé az utak állapotának javítását. Éppen ezért a tárcánk kezdeményezte az Útalap 1999. évi bevételeinek olyan mértékű emelését, ami hozzájárul a fenntartási elmaradások ütemezett felszámolásához. Ezen túlmenően 1998-ban 500 millió forintos keretből pályázati rendszerben megkezdtük a mellékúthálózat felzárkóztatási programjának megvalósítását. A programot emelt összeggel a jövőben is folytatni kívánjuk.
Tisztelt Képviselő Úr! Az elmúlt hónapban magam is személyesen tapasztaltam Békés megye úthálózatának állapotát. A mellékutak állapota valóban elmarad a kor követelményeitől, és tükrözi az országos helyzetet. A főúthálózaton a közelmúltban több jelentős fejlesztés kezdődött meg, és folytatódik a jövőben. 1995-ben elkészült a 44-es út Békéscsaba-Gyula közötti szakaszának korszerűsítése, melynek négysávosra bővítését megkezdtük, és tervezzük további építését is. Az elmúlt évben egymilliárd forint ráfordítással befejeződött a Gyula várost elkerülő szakasz első üteme, a második ütem építését az idén folytatjuk, és '99-ben befejezzük.
Még ebben az évben befejeződik a 47-es számú főút Orosházát elkerülő szakaszának megépítése. Arra a kérdésre, hogy Békés megye közútjain mikor lehet 80 kilométer/óra sebességgel közlekedni, azt tudom mondani, hogy a megyében szinte valamennyi főútvonal teljes hosszán és a mellékutak döntő többségén ma is lehet ilyen sebességgel haladni. A tervezett fejlesztésekkel és a mellékúthálózat fenntartási munkáinak gyorsításával azonban minden remény megvan arra, hogy néhány éven belül az útburkolat minősége miatt még meglévő korlátozásokat is csökkenteni tudjuk.
Bízom abban, hogy a pályázati keretből a következő években az Orosháza környéki utak állapotának javítására is jut pénz. Ehhez kérem a költségvetés parlamenti tárgyalása során a képviselő úr és az Országgyűlés támogatását. Kérem, képviselő úr, hogy fogadja el válaszomat. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem