JUHÁSZ FERENC

Teljes szövegű keresés

JUHÁSZ FERENC
JUHÁSZ FERENC (MSZP): Elnök Úr! Képviselőtársaim! Államtitkár Urak! Köszönöm a szót. A nagyobbik kormánypárt egyik képviselője szerdán azt találta mondani, idézem: "Sokan, a tisztességes többség a ma emberének természetes értékeit találták meg a programban." - mármint a költségvetésben. Ergo: ez azt jelenti az én számomra, hogy a kisebbség nem tisztességes (Dr. Hende Csaba: Nem, nem azt jelenti!), vagy ha nem ezt jelenti, akkor azt jelenti, hogy oktondi, aki nem ismeri fel az emberek természetes értékeit.
No, én nem akartam sem tisztességtelen, sem oktondi lenni, ezért aztán kellő gondossággal és alapossággal tanulmányoztam a költségvetést, kerestem benne azt, ami emberi, ami a ma emberének értéke, kerestem benne azt, ami a tisztességre utaló jel. Tisztelt képviselőtársaim, kerestem, de meg kell mondanom őszintén, bizonyos értelemben csalatkoztam, mert ezeket az értékeket én nem találtam meg. Találtam benne viszont szószegést az ígéretekhez képest, találtam benne szemfényvesztést, és találtam benne különös lélekre utaló nyomokat, pontatlanságot és hiátust. Ezekről fogok most szólni, különös tekintettel a honvédelmi költségvetésre.
A költségvetés készítőinek szemlátomást egy dolog volt fontos, nevezetesen az, hogy a látszat stimmeljen, nevezetesen az, hogy azokhoz az ígéretekhez, amelyekhez már nem kívánja magát kötni, mégis megfelelő számokat találjon, mégis olyan adatokat keressen, amelyekkel részint igazolhatók a szándékok. Az volt az álláspont, véleményem szerint, hogy a papír mindent elbír, úgysem pirul bele abba, ami rajta van, és egyébként, ha úgy csinálunk, mintha minden működne és minden rendben lenne, akkor hátha elhiszi a többség, hogy tényleg minden rendben van, tényleg minden működik, tényleg mindig minden normális. Azt gondolom, hogy a papír - merthogy az a tulajdonsága - elpirulni nem tud, legfeljebb kormánypárti képviselőtársaim tehetnék, de ők nem tették Simicska ügyében, nem tették Torgyán menyének ügyében (Dr. Kávássy Sándor: Így van!) és egyéb ügyekben sem; miért tennék ezt költségvetés ügyben? Pedig kellene! Kellene, hiszen mi volt az ígéret?
Az ígéret az volt, hogy ügyelnek, figyelnek Magyarország euro-atlanti integrációjára, biztosítják a hozzá szükséges feltételeket. Az ígéret az volt, hogy rendkívül fontos az állampolgárok biztonsága, ehhez biztosítják a feltételeket. Ehhez képest mit kell lássunk? Látjuk azt, hogy a titkosszolgálatok költségvetése majdnem megduplázódik - itt a sajátos érzület és a sajátos lelkület, mert ki ellen védenek majd a titkosszolgálatok (Dr. Horváth Zsolt: A bűnözés ellen!), mi lesz a dolguk? Alig növekszik viszont más területek költségvetése, amely területek biztonságérzetünk, komfortérzetünk szempontjából fontosak. Azok költségvetése, akik ma helytálltak a gátakon a Tisza mentén, azoké, akik helytálltak Zalában a gázkitörésnél, bizony-bizony alig változott, pedig meggyőződésem, hogy a tisztességes többség komfortérzetéhez ez is hozzátartozik.
De nézzük, mi történt a honvédelmi költségvetésben! Az elmúlt esztendőben a most hatalmon lévőkkel együttműködve abban állapodtunk meg, hogy a GDP 1,41 százalékát költjük védelmi kiadásokra. Nos, a költségvetés alkotói keresték azt a számot - meg is találták: 164 milliárd forint -, amellyel igazolható, hogy ennek a feladatnak bizony eleget teszünk, hogy bizony igazolni tudjuk a külföldnek, partnereinknek, a belföldnek egyaránt: eleget tettünk ennek a kötelezettségvállalásnak. Van azonban ennek egy szépséghibája: a 164 milliárd forinthoz, képviselőtársaim, 30 milliárd forint bevételi kötelezettséget írt elő a kormány a Honvédelmi Minisztériumnak. Kérdezem: miből? Eladhat néhány ingatlant, igaz, van néhány cége, amely egyébként a hadiipar általános jellemzőit magán viselve alig tud nyereséget termelni - miből fogja előteremteni a 30 milliárd forintot? Ez senkit nem érdekelt, csak az, hogy a vége, a 164 kijöjjön. Ez az egyik változat.
A másik változat az, hogy a kormány ezzel a módszerrel keresi az APEH és az ÁPV Rt. vezetőjének az utódjait. Tudniillik ha a Honvédelmi Minisztérium ilyen feltételek mellett tudja teljesíteni a 30 milliárd forintos bevételi kötelezettségét, akkor, államtitkár úr, el kell küldeni az APEH vezetőjét, el kell küldeni az ÁPV Rt. vezetőit, és ezekre az apparátusbeli emberekre kell bízni a bevételeket, hiszen nagyon ügyesen, nagyon jól dolgoztak.
Kormánypárti képviselőtársaim is elismerik, hogy ez szinte lehetetlen, nem véletlen az, hogy néhány nagykövet már interveniált, hogy néhány nagykövet jelezte: emberek, nem ezt ígértétek!
(8.20)
De ez még a kisebbik baj - nem lesz bevétel. De tud-e a rendszer működni? A rendszer sajnos nagyon nehezen fog működni, és az a látszat is nagyon nehezen lesz fenntartható, amire törekednek, hogy tudniillik csináljunk úgy, mintha működne. Miért? Azért, mert azon túlmenően, amiről az előbb beszéltem, van a költségvetésben még egy 30 milliárd forintos determináció. Olyan determináció, ami a jövő esztendőben jelenik meg. Ehhez tartozik a bérbeállás biztosítása.
Kormánypárti képviselőtársaim büszkén mondják, hogy a rendőrségnél, a fegyveres szerveknél a béremelés mértéke ennyi és ennyi lesz, és döngetik a mellüket. Örülök neki - döngessék! Noha nem szabad elfeledkezni arról, hogy az előző ciklusban elfogadott szolgálati törvény bérbeállásáról van szó, és ezek az úriemberek egy huncut vassal nem kapnak többet, mint ami akkor abban a törvényben megfogalmaztatott. Ráadásul a költségvetési törvény néhány passzusában olyan szabályok is szerepelnek, amelyekkel ezt az illetményrendszert megpróbálják szétverni, illetve lehetetlenné tenni a hivatásos állományon belül. Példának mondom, hogy ugyanazon beosztásban, ugyanazon végzettségű ember esetében is akár 60 százalékos lehet a bérdifferencia.
Erre a költségvetési tételre megy el 10 milliárd forint; másik néhány milliárd forint pedig a NATO-csatlakozással közvetlenül kapcsolatosan - úgymint tagdíj vagy fejlesztési alapokhoz való hozzájárulás. Ezen túlmenően a költségvetés még tartalmazza az elmúlt időszakban történt beszerzés törlesztését, ami szintén most jelentkezik. A dolog szépséghibája, hogy ingatlanbevételből kívánják ennek az árát előteremteni. De lelkük rajta, hogy nemzetközi szerződést hogyan rendeznek.
Summa summarum: van a költségvetésben 60 milliárd forint olyan ingoványos tétel, amely szinte lehetetlenné fogja tenni a honvédség működését. Példákat mondanék rá:
Az elmúlt ciklusban képviselőtársaim e helyről számos alkalommal rótták a kormány szemére, hogy uraim, önök nem biztosítják az alakulatok működőképességéhez szükséges feltételeket, nincs benzin, nincs repülőóra, nincs fejlesztés, nincs semmi. Képviselőtársaim, tisztelt hölgyeim és uraim, az elkövetkezendő évben még kevesebb lesz. Az elkövetkezendő évben - legalábbis a betervezett költségvetés szerint - még a reálértéket sem tartja meg ezen kiadások mértéke. Ez körülbelül azt jelenti, hogy még kevesebbet fognak repülni, még kevesebbet fognak közlekedni, és még kevesebb pénz lesz arra, amiért egyébként a hadsereg maga van. Ezeken a kérdéseken feltétlenül el kellene gondolkodni.
Nem szabad kihagyni azt a tételt sem, amely valamennyi sorkatonát érint, hogy tudniillik miközben emelkedik a minisztérium sporttámogatásokra kifizethető pénzügyi kerete, miközben emelkedik egy-két közvetlen elöljáró által osztogatható pénzkeret, aközben nem emelkedik a sorkatonák ellátására jutó pénzeszköz. Idáig sem volt magas az étkezési norma. Aki a közelmúltban volt katona, az tudja, előfordul olyan is, hogy délben bőrpörkölt kagylótésztával, este bőrpörkölt - még egyszer mondom: bőrpörkölt - burgonyával. Ez az élelmezési norma sem fog változni az elkövetkezendő időben. Ez a kormány, a mi kormányunk azt mondja, hogy megbecsüli a hadsereget; ez a kormány, a mi kormányunk azt mondja, hogy szükség van rá; ez a kormány, a mi kormányunk így menetel a NATO-ba.
Képviselőtársaim! Mi nem mondjuk azt, nem is mondhatjuk, hogy az ország erőn felül költsön a honvédelemre. Nem mondhatjuk, mert a helyzet nem olyan, nem mondhatjuk, mert nincs közvetlen veszély. De azt igenis mondhatjuk, hogy az előző időszakban megállapodott kereteknek, a NATO-partnereknek jelzett összegnek megfelelően kötelezettséget vállaltunk bizonyos feladatok végrehajtására, kötelezettséget vállaltunk arra, hogy költségvetésünket arányaiban közelítjük a NATO-tagállamok költségvetéséhez. Nos, ez a költségvetés ennek nem felel meg, ezért a költségvetésért politikusok, katonadiplomaták és egyéb diplomaták még nagyon sokszor fogják kellemetlen helyzetben érezni magukat; és ezért a költségvetésért, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, önök is kellemetlenül fogják érezni magukat akkor, amikor azokkal találkoznak, akik tegnap a gáton voltak vagy Zalában tüzet oltottak.
Köszönöm a figyelmüket. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem