DR. GÉMESI GYÖRGY

Teljes szövegű keresés

DR. GÉMESI GYÖRGY
DR. GÉMESI GYÖRGY (MDF): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az elmúlt héten a sajtóból szerezhettünk tudomást arról, hogy a gazdasági kabinet tárgyalta és elfogadta azt a kormány-előterjesztést, amely az M3-as autópálya díjasítását az alábbiak szerint javasolja: az autópálya használati díja személygépkocsinként 6 forint/kilométer plusz áfa, az éves bérlet 20 ezer forint/év plusz áfa, a bérletek ellenőrzése a díjszedőkapukban elhelyezett mágneskártyaellenőrző-készülékekkel történjen.
Az M3-as mentén elhelyezkedő települések képviselői az elmúlt években számtalan fórumon, tüntetésen, konferencián hangot adtak azon aggodalmuknak, hogy az előző kormány által javasolt díj mellett a forgalom elviselhetetlen mértékben terelődik át a településeken átmenő kerülő utakra. Az önkormányzatok az önkormányzati autópálya érdekegyeztető fórumba tömörülve küzdöttek az ellen, hogy az autópálya ne legyen üres, az elviselhetetlenül magas díjak ne konzerválják Kelet-Magyarország elmaradottságát, és ne okozzanak katasztrófahelyzetet a 30-as út mentén levő településeken.
Örömmel nyugtáztuk, hogy törekvéseink és erőfeszítéseink nem voltak hiábavalóak, és az új közlekedési tárca előterjesztése szerint a díjak lényegesen alacsonyabbak. Különösen kedvező a hosszú távú, gyakori utazóknak, mivel az éves bérlet töredéke a korábban javasoltnak, s ez kedvező a kelet-magyarországi térségnek. Ennek következményeként a hosszú távú, rendszeres utazók kevésbé fognak letérni a mellékutakra. A rövidebb távú, az agglomerációba tartozó szakaszokon ez az előny jelentős mértékben lecsökken, sőt, eltűnik. A nem rendszeres utazóknál a javasolt díj túlságosan magas, ez esetben jelentős átterelődéssel továbbra is számolni kell. Ennek következménye a 30-as út Budapesttől távolabb eső szakaszára a kisebb mértékű átterelődés, a Budapesthez közelebb eső, főleg az agglomerációs szakaszon továbbra is elfogadhatatlanul magas pluszforgalommal kell számolni.
A fentiek következménye a kevésbé terhelt távolabbi szakaszok forgalmának kismértékű, de még nem elviselhetetlen emelkedése.
(15.40)
Az agglomerációs és a városi átkelőszakaszokon azonban a jelenleg is túlzsúfolt 30-as úton a közlekedés ellehetetlenülésével kell számolni. Hozzájárul ehhez még az M3-as bevezető szakaszának elsősorban a reggeli csúcsforgalomban ma is tapasztalható túlzsúfoltsága, amelyet a 2-es út bevezető szakasza tovább fog növelni. Ennek következtében az autósok a rövid, fizető és torlódással terhelt autópálya-szakasz helyett inkább fogják az ugyancsak torlódással terhelt, de ingyenes 30-as utat használni.
A tervezet a díjfizetőkapuk fennmaradásával vegyes rendszerű díjszedést javasol, eszerint a mágneskártyaként kialakított bérletet ellenőriztetni kell a kapuknál, aminek két következménye van. Egyrészt fenn kell tartani a kapuk drága üzemeltetését, másrészt főleg csúcsidőben a főkapuk előtt jelentős torlódás fog kialakulni. A torlódás következtében felmerülő többletüzemanyag-felhasználás és időveszteség a rövid távú igénybevevőket ugyancsak az autópálya elkerülésére készteti. A díjszedőkapuk üzemeltetése elviszi a bevételnek több mint negyedrészét, ami jelentős, és részben megtakarítható lenne a matricás módszer alkalmazásával.
A Magyar Demokrata Fórum parlamenti frakciója az alábbiakat javasolja:
Az éves bérlet ára ne legyen több mint 15 ezer forint/személygépkocsi/év, az éves bérlet legyen az M1-esre is érvényes, és az M7-es majdan bevezetésre kerülő díját is foglalja magában! Az éves bérlet matrica formájában kerüljön kialakításra, a díjfizetés ellenőrzését ne a díjszedőkapukon keresztül végezzék, a későbbiekben felújításra és megépítésre kerülő autópálya-szakaszokon díjfizetőkapuk ne kerüljenek megépítésre! Törekedni kell a díjszedőkapuknak a miniszterelnök úr által is támogatott lebontására. El kell készíteni a javasolt díjtételekre vonatkozó vizsgálati elemzést és környezeti hatástanulmányt, amelynek fő megállapításait az érintett önkormányzatokkal egyeztetni kell. Ki kell dolgozni a díjasítás következtében fellépő környezeti károk megelőzésére szolgáló intézkedéseket, és a díjasítás bevezetése előtt azokat meg kell valósítani. Az M3-as autópályát üzemeltető szervezetek felügyelőbizottságában az érintett települések képviselője is kapjon helyet! Az M3-as autópálya díjasítása, felújítása és építése terén tevékenykedő szervezetek felülvizsgálatát a Számvevőszék végezze el!
Kérem, hogy a kormány a fenti javaslatok figyelembevételével hozza meg bölcs döntését. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem