JAUERNIK ISTVÁN

Teljes szövegű keresés

JAUERNIK ISTVÁN
JAUERNIK ISTVÁN, az önkormányzati és rendészeti bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az önkormányzati és rendészeti bizottság a költségvetési törvényjavaslatot három részre bontva tárgyalta meg. Először a költségvetés egészéről folytatott vitát, majd az önkormányzatokat közvetlenül érintő részekről, befejezésül, harmadikként pedig a Belügyminisztérium fejezeten belül a rendvédelmi szerveket érintő javaslatokról vitatkoztunk.
Engedjék meg, hogy én is e három részre bontsam a bizottsági kisebbségi véleményt. Először a költségvetés egészéről.
Már csak formai okok miatt sem tartottuk alkalmasnak általános vitára a benyújtott költségvetési javaslatot. Az államháztartási törvény előírásai szerint a költségvetési javaslatot az Állami Számvevőszék véleményével együtt kell tárgyalnia az Országgyűlésnek. Sajnos, az ÁSZ véleménye csak hiányosan került a képviselőkhöz; mint ahogy elhangzott, talán a mai napon fogjuk megkapni a harmadik kötetét az ÁSZ véleményének.
A bizottsági vitában egyértelműen kiderült, hogy ennek a hiánynak nem az Állami Számvevőszék munkatársai az okozói. Megállapításra kerülhetett - ez az Állami Számvevőszék anyagában is benne van -, hogy a Pénzügyminisztériumtól folyamatosan változó anyagot kaptak, későn kapták meg az anyagot, a fejezeti indokolásokat november 5-én kapta az Állami Számvevőszék kézhez. El sem készülhetett ilyen rövid idő alatt ez az anyag.
De természetesen nemcsak formai okok miatt tartottuk alkalmatlannak a beterjesztett javaslatot, hanem tartalmában is alkalmatlannak minősítettük - alkalmatlannak, mert megalapozatlan és aránytalan. Megalapozatlanságát bizonyítja az, hogy a javaslatban szerepel egy 1,9 százalékos zárolás.
(16.30)
Tisztelt Képviselőtársaim! Ha nincs meg ez a bevétel, akkor nem szabad betervezni; ezzel elismeri a javaslatot benyújtó kormány is a költségvetés megalapozatlanságát.
Az aránytalanságokról: a javaslatban szereplő számok bizonyítják az aránytalanságot. Ma már itt elhangzott, de nekem is meg kell ismételnem, hogy a kormány felügyeletéhez tartozó központi közigazgatási szerveknél 25 százalékos a növekmény. Ugyanez az előirányzat-növekmény az önkormányzatok területén nem éri el az infláció mértékét; 10 százalékos ez a növekmény, amely központi forrásból az önkormányzatokhoz kerül. Úgy gondoljuk, hogy mindezek alapján általánosságban nem lehet támogatni ezt a költségvetési javaslatot.
A második részben szeretnék szólni arról, hogy a rendvédelmi szervek előirányzatairól mi a vélemény. Elismerésre méltó a növekmény ezen a területen. Szintén támogatjuk azt, hogy a hivatásos állományúaknál az illetménybeállás 100 százalékosra történik '99-ben. Ugyanakkor elfogadhatatlannak tartjuk azt, hogy a közalkalmazotti és köztisztviselői állományban dolgozó, rendvédelmi szerveknél alkalmazásban állóknál a keresetnövekedés nem változik; hogy 26 000 forint a köztisztviselői illetményalap, és hogy a közalkalmazotti bértábla változatlan marad. Ez egy olyan feszültséget jelent az e szerveknél dolgozóknál, ami indokolatlan és elfogadhatatlan. Nem jó senkinek ez a feszültség!
A vita harmadik részéről, az önkormányzatokat érintő kérdésekről el kell mondani, hogy a vitában itt már kormánypárti és ellenzéki képviselők sokszor hasonló véleményen voltak. Két kérdéskörben teljesen meg is egyezett a véleményünk. Ez a két kérdéskör konkrétan: az 1,9 százalékos zárolás - egyértelmű a bizottság álláspontja ebben a kérdésben, hogy önkormányzatokra ezt az 1,9 százalékos zárolást nem lehet megtenni ; a másik ilyen kérdéskör az önkormányzati fejlesztési források szűkössége. A vitában felszólalók valamennyien egyetértettek abban, hogy ezt a forrást növelni kell, nem lehet ilyen drasztikusan visszafogni az önkormányzatok fejlesztését, mert ez hosszú távon visszahat.
Befejezésképpen két kérdésről szeretnék még szólni. Nem tudjuk támogatni az önkormányzatoknál előírt létszámleépítést. A gazdag önkormányzatoknál nem fogják meglépni, mert nincsenek rákényszerítve, a szegény önkormányzatoknál meg már nincs lehetőség leépítésre. Ezt nagyon meggondolásra javasoljuk a kormánynak, mert az önkormányzatok már meglépték a létszámleépítést.
A másik ilyen kérdéskör a közalkalmazotti bértábla. Ha a kormány módosító indítványokkal behoz bértáblát ebbe a javaslatba, feltétlenül követeljük, hogy annak pénzügyi forrása is kerüljön az önkormányzatokhoz.
Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem