SZÁSZ DOMOKOS

Teljes szövegű keresés

SZÁSZ DOMOKOS
SZÁSZ DOMOKOS (SZDSZ): Elnök Úr! Köszönöm szépen a szót. Nagyon sajnálom, hogy mindjárt az elnök úrhoz kell intéznem az első mondataim egyikét, hiszen ahogy az előbb bizottsági felszólalóként hangoztattam, mi a törvényt jónak tartjuk.
Ugyanakkor Torgyán doktor felszólalása azzal kezdődött, hogy ezekkel ellentétben ő pocséknak tartja, majd 11 percen keresztül említést sem tett a törvényben foglaltakról. Tehát a mondanivalója és a törvény között látszólagos összefüggés sem állt fenn, amit én természetesen nehezményezek. Inkább napirend előtti felszólalásként kellett volna felhasználni ezt a 11 percet, bár ennyi ott sem megengedett. Sajnálattal azt kell mondanom, elnök úr, hogy figyelmeztetnie kellett volna a szónokot arra, hogy ezt a nagyon fontos Házszabályt betartsa.
(12.20)
Annak, hogy kicsit izgatottabb vagyok a szokásosnál, az a magyarázata, hogy ugyanakkor innen a pulpitusról dr. Torgyán József lekoldusozott személy szerint engem is. Tisztelettel közlöm mindenkivel, aki nem tudná, hogy óbudai lakos vagyok, egy tízemeletes, távfűtéses panelházban lakom, és nagyon sértőnek találom, hogy engem koldusnak gondol Torgyán doktor. Természetesen a nálamnál szegényebbeket sem tekintheti koldusnak, és ezt ezúton is kikérem magamnak. Remélem, egyetértenek velem azok, akik figyelnek, és szintén távfűtéses lakásban laknak. Szerencsére nem szoktam írásban felkészülni beszédeimre, így módom volt ezeket is mind elmondani.
Annyiban talán igaza lehet Torgyán doktornak, hogy bizonyos javításokkal a törvény még jobbá tehető, mint amennyire ki van dolgozva, és jobban szolgálná a célt. Ilyesmi például egy új típusú környezetvédelmi díj, a környezetterhelési díj bevezetése, mert ez különbséget tehetne a környezetkímélő távfűtés és a nem környezetkímélő egyéb fűtési módok között. Nem a törvény hatálya alá tartozó szabályozás lenne, de lehetne. Ahogy a kereskedelemben ismert például az "angro" fogalma - tehát ha valamit nagyobb mennyiségben vásárolunk, az olcsóbb -, elképzelhető, természetesen egy másik törvény szabályozása alatt, hogy aki nagyban vásárol földgázt, vagy azt, amivel éppen fűt, olcsóbban kaphassa, ezáltal a szolgáltatás is olcsóbbá válhat.
Talán államtitkár asszony említette a beszédében, de tulajdonképpen nem beszéltünk arról, hogy a kialakult helyzetért ki a felelős. Semmiképpen sem a rendszerváltás óta működő kormányok a felelősek ezért, hiszen ha visszaemlékezünk, arról van szó, amit Balsay képviselőtársam is az előbb elmondott: hogy a technikai megoldások olyanok, amilyenek, sajnos az ilyen egycsöves megoldásokon nem tudunk segíteni, és ezután sem fogunk tudni segíteni. Ez sajnos még a régi rendszerben született. Nemcsak az a baj, hogy technológiájában rossz megoldás született annak idején, hanem sajnos igen pocsék kivitelezésben is. Nyugodtan elmondhatom, hogy jóllehet voltunk rózsadombi szomszédok is Torgyán doktorral, de már előtte is laktam távfűtéses épületekben is, és én akkor is fel mertem emelni szavamat az ellen, hogy pocsék kivitelezésű mindaz, amiben akkoriban éltem - ez a hetvenes évek közepe táján lehetett.
Tehát az egyik baj az, hogy pocsék kivitelben léteznek ugyanezen távfűtőrendszerek, technikájában, technológiájában rossz, és pocsék kivitelezésben. De ezt az örökséget nem tudjuk megoldani e törvénnyel, amely csak a szabályozási környezetet próbálja rögzíteni, tehát törvényes lehetőséget próbál adni arra, hogy a jövőben korszerűsíteni lehessen, olcsóbb lehessen, bizonyos kompenzációkat csinálhassunk és így tovább. Természetesen Torgyán doktor kommunisztikus elképzeléseivel sem értek egyet, miszerint valaki majd ingyen, jó szívvel szolgáltatja nekünk az energiát, mi meg szükségleteink szerint... De nem is idézem tovább ezt az ügyet, annyira tarthatatlan!
Néhány apró dolog még, hiszen Szalay képviselőtársam majdnem mindent elmondott, amit a szabaddemokraták fontosnak tartanának. Az a lényeges ebben a szabályozási környezetben, hogy mindent újra kell definiálnunk ahhoz, hogy pontosan és jól működhessék. Tehát ilyen alapvető fogalmakat kell jól definiálnunk, hogy ki a fogyasztó, a hőközpontok ilyen vagy olyan jellegűek-e, ezekre milyen szabályok vonatkoznak, ilyesmiket.
Az érdekegyeztetés formáiról el kell mondani még, hogy ezt, nagyon helyesen, az önkormányzatokra próbálja hagyni. Ezen valószínűleg egy módosító javaslattal próbálunk enyhíteni, mert az önkormányzati testületeket tartjuk azon testületeknek, amelyek ez ügyben többnyire döntőképesek - bár attól, hogy Szekszárdon így van, Budapesten nem annyira, mert itt többszintű a rendszer -, és inkább csak kereteit szabja meg az érdekegyeztetésnek, hiszen felelős érdekképviseletnek tartjuk az önkormányzatokat. Tehát szerintem ilyen apró fogalmi módosításokkal az anyag egyébként kiválóan előkészített. Ráadásul iszonyú szükségszerűséget pótol most ez a szabályozás... (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Igen, köszönöm szépen, elnök úr. Tehát mindazokkal a kiegészítésekkel együtt, amelyekkel javítani szándékozunk a törvényt, elfogadásra ajánljuk azt.
Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem