DR. HATVANI ZOLTÁN

Teljes szövegű keresés

DR. HATVANI ZOLTÁN
DR. HATVANI ZOLTÁN (SZDSZ): Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! A reklám - azt hiszem nyugodtan kijelenthetjük - egyidős a kereskedelemmel. Életünknek volt időszaka, amikor kevésbé találkoztunk vele, kevésbé vettük észre, hiszen a háború utáni években vagy a szocialista nagy elosztás rendszerében talán alig-alig jelentett valamit az életünkben. De ma, amikor áru versenyez áruval a fogyasztók kegyeiért, életünk szinte minden mozzanatát, minden területét, minden időpillanatát betölti. Hisz reklámmal ébredünk, a reklámmal megyünk aludni - tán még álmainkban is sokszor ott szerepel -, ott van mind a közszolgálati televízióban, mint a kereskedelmi televízióban, ugyanígy a rádióban.
(11.10)
Ott van az olvasnivalóinkban, ott van filmjeink legizgalmasabb, legérdekfeszítőbb pillanataiban, a házak falán csakúgy, mint a közutak mellett, a levegőben, a repülőgép farkára akasztva. Teljes környezetünket átalakítja, nyugodtan kijelenthetjük.
Hogyan teszi mindezt? Minden elképzelhető és szinte elképzelhetetlen eszközzel, eszköztára szinte kiapadhatatlan. Sokszor fel sem ismerjük, hogy reklámmal találkozunk, úgy hat érzelmeinkre. De leginkább érzékszerveinken keresztül ássa be magát legbensőbb énünkbe, tárja fel legtitkoltabb vágyainkat, akarja megváltoztatni szokásainkat. Eszköze minden elképzelhető és elképzelhetetlen természeti látnivaló: csakúgy mint ember alkotta dolog, csakúgy a táj szépsége, mint a szép női test, csakúgy egy madárfütty, mint a szimfónia, minden elképzelhető eszközzel megjelenítik a reklámot. Illatával az éhes embert ingerli a metró mozgólépcsőjén, vagy a leszokni vágyó dohányzót ingerli látványával. Lehet kellemes vagy kellemetlen, szép vagy csúnya látvány, lehet szórakoztató vagy bosszantó, árthat gyermekeinknek és önmagunknak, de segíthet egészségesebbé, kellemesebbé tenni életünket. Gazdasági eseményeket idéz elő, segít eladni árukat, segít legyőzni versenytársakat, tisztességes, néha tisztességtelen eszközökkel.
Mindezt azért mondtam el, képviselőtársaim, azért villantottam fel azt, hogy a reklám életünk része, mert ezzel is szerettem volna kifejezésre juttatni, hogy tényét nem kifogásolva tudomásul kell vennünk, de szerettem volna azt is érzékeltetni, hogy feltétlenül korlátozni, szabályozni kell.
A reklámtevékenységet ennek a törvénynek az elfogadásáig több régi jogszabály, elsősorban miniszteri, belkereskedelmi miniszteri rendeletek szabályozzák. Ezek mindaddig hatályosak lesznek, ameddig ez a törvény hatályba nem lép.
Egy-egy résztevékenységét nem túl régi, ágazati folyamatokat szabályozó törvények - mint a rádió, televízió, sajtó, egészségügy, közúti közlekedés stb. területek törvényei - szabályozzák. A szabályozás igényét jeleníti meg az az önszabályozó tevékenység is, amely törvénytől függetlenül létrejött, kialakult és működik. A legjelentősebb ilyen szabályozást a Reklámszövetség reklámetikai kódexe tartalmazza.
A jogi szabályozást sürgeti, képviselőtársaim, mind szélesebb és alaposabb részvételünk az Európai Unió gazdasági életében. Számolnunk kell azzal, hogy a reklám és reklámhordozó - mint szolgáltatás és mint áru - forgalma az Európai Unióban szabad, az alapvető közösségi szabadságjogok közé tartozik. Az európai gyakorlat szerint a reklámjog olyan nemzeti jog, amelynek illeszkednie kell a közösségi jog korlátai közé. Amikor tehát a kormány és a Magyar Országgyűlés elhatározta, hogy önálló törvényben szabályozza a reklámtevékenységet, a következő koncepcionális alapelvekből kellett kiindulnia:
Tilalmakkal és korlátozásokkal védelmet kell biztosítania a törvénynek a fogyasztók és a versenytársak számára egyaránt. Ezen túl is speciális tilalmakkal kell korlátoznia egyes kiemelt, különösen veszélyessé válható árucsoportok forgalmát vagy szolgáltatások nyújtását. Így például a közbiztonságot veszélyeztető, elsősorban fegyverek, robbanószerek forgalmát, a gyógyszereket, az alkohol tartalmú italokat és a dohányárukat.
A törvényjavaslat a tilalmak mellett a tilalmakat, illetve korlátozást megsértőkkel szembeni eljárást is szabályozza.
Tisztelt Képviselőtársaim! Rendkívül nehéz olyan jó törvényt alkotni, amely olyan mértékben képes korlátozni mindazt a tevékenységet, amit reklámnak, reklámozásnak nevezünk, hogy az ne sértse indokolatlan mértékben - hangsúlyozom: indokolatlan mértékben - a termelők és a szolgáltatók érdekeit, de ami a legfontosabb, ne sértse a fogyasztók érdekeit.
Minden ellenzéki kritika ellenére a mi szakértői, támogatott meggyőződésünk az, hogy ez a törvény képes mindarra, amit elvárhatunk és el kell várnunk tőle. Természetesen nem lesz elégedett mindenki a törvénnyel, hiszen igen nagy a különbség a fogyasztási szokásaink és lehetőségeink között csakúgy, mint a reklámozók vágyai és lehetőségei között.
Lesz, aki a tilalmak körét kívánja szűkíteni, bizonyára lesz, aki a tilalmak körét kívánja bővíteni. Bizonyára számos módosító javaslat érkezik majd be a vita során. Ezek a javaslatok erősíteni akarják majd egyes érdekcsoportok érdekeinek érvényesülését, esetleg új érdekek becsempészését javasolják majd. Egyet itt én is megemlítek. Örömmel hallottam a mezőgazdasági bizottság képviselőjének előadásából is és Bretter Zoltán képviselőtársamnak a szabaddemokrata frakció álláspontját tükröző beszédéből is, hogy azt az önszerveződést, amely törvényi szabályozás nélkül, azt megelőzően kialakult, mindenképpen nevesíteni, intézményesíteni illik ebben a törvényben is.
Tisztelt Országgyűlés! Felelősségünk, tudjuk, ezzel a törvénnyel kapcsolatban is igen nagy, igen jelentős. Hogy mást ne említsek meg: a televíziót, a filmet néző ember, a házak falán reklámot megpillantó ember, aki eddig a televízió szerkesztőjét vagy az önkormányzatot szidta reklámokért, ezután előbb-utóbb tudni fogja, hogy a reklámjogról, a reklámozási tevékenységről ez az Országgyűlés törvényt alkotott. Tudni fogja tehát mindenki, akit illet, mindenki, aki a reklámmal találkozik, hogy törvény szabályozza a reklámozás tevékenységét, és a reklámozás tilalmait megsértőkkel szemben eljárást kezdeményeznek az arra illetékes szervek.
Tisztelt Képviselőtársaim! A módosító javaslatok között bizonyára nagyon nehéz lesz eligazodnunk. Úgy kell majd mindenképpen eligazodnunk, hogy a különböző érdekcsoportok érdekeit tükröző javaslatok közül kiválasztva a legjobbakat - ha lehet még, és ahol kell -, javítsunk a törvényen, de egyébként megismétlem: a szabaddemokrata frakció ezt a törvényt jónak és alkalmasnak tartja ennek a nagyon-nagyon bonyolult gazdasági tevékenységnek a jogi szabályozására. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem