DEMETER ERVIN

Teljes szövegű keresés

DEMETER ERVIN
DEMETER ERVIN (MDF): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar Demokrata Fórum rendkívül fontos és lényeges törvénynek tartja a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszeréről szóló törvényt, ezt nemcsak szavakkal, hanem a megalkotásával és a működtetésével is bizonyította az elmúlt időszakban.
Teljes mértékben osztjuk Szász Domokos véleményét, amely szerint az önkormányzatok számára nagyon hasznos és jól működő volt és még mindig jól működő ez a törvény, bár meg kell hogy mondjam, az elmúlt években látok az elsorvasztására való törekvéseket. Ez ellen felemeltük a szavunkat, és talán egy pár szót még a mai napon is fogok tudni erről mondani.
Fontos ez a törvény, és ezért külön köszönetet érdemel mind a négy előterjesztő képviselő, hogy idehozta a Ház elé, mert ezek szerint ez a kérdés nem került volna a Ház asztalára, ha a négy képviselő nem terjeszt be egy önálló képviselői indítványt. Bármennyire tisztelem is a munkájukat és tartom azt nagyon fontosnak, azért meg kell hogy mondjam: az, hogy egy ilyen kérdésről, az önkormányzatok cél- és címzett támogatási rendszeréről nem a kormány terjeszt elő egy javaslatot, az számunkra teljes mértékben elfogadhatatlan. Ezért a belügyminiszter úrnak az a gáláns és igen rövid hozzászólása, ami egy mondatban kimerült, hogy ezt a kormány támogatja, enyhén szólva sem elégít ki minket.
Elkerülhetetlen, hogy ilyen kérdésről a kormány véleményt mondjon, a kormánynak legyen véleménye és álláspontja, a kormánynak legyenek céljai, hogy az önkormányzatok területén milyen eszközöket - mint pénzügyi eszközöket - kíván bevetni és ezeket milyen célokra célszerű fordítani. Ez önálló képviselői indítvánnyal nem helyettesíthető, tisztelt belügyminiszter úr!
Nem először fordul elő a parlament történetében, hogy ha van egy képviselői kezdeményezés, ami egy ilyen kormányzati mulasztást - mert ugye arról van szó, az előterjesztésből is olvasható - igyekszik pótolni, akkor a kormány lépéseket tesz, hogy ne a képviselői indítvány, hanem maga a kormány javaslata kerüljön a Ház elé és az kerüljön elfogadásra.
Ilyen volt az egyes fontos tisztségeket betöltő személyekről szóló, az a hosszú nevű törvény, rövid néven az ügynöktörvény; de hasonlóképpen érvelt nem olyan rég a kormány a házbizottság ülésén, amikor a büntető törvénykönyv módosítását, amit képviselői indítványként Szájer József képviselő fogalmazott meg, nem tűzte a napirendre, mondván, hogy a kormány fogja rendezni ezt a kérdést.
Szeretném jelezni, hogy ilyen súlyú kérdésben elfogadhatatlan számunkra, hogy nem a kormány nyújt be előterjesztést.
(18.40)
Nézzük magát a két részt; és egypár szóval a címzett támogatásokról szólnék.
A jelenlegi hatályos törvény azt mondja, hogy az önkormányzatok beruházási koncepcióját egyeztetni kell a szakminisztérium szakmai programjával, és az önkormányzati igényeket a szakminisztériumok véleményezzék. Kiderült, hogy a szakminisztériumok nem rendelkeznek ilyen koncepcióval, és elképzelhető, hogy a későbbiekben alkalmazott rendszerben nem is lesz szükség ezekre a koncepciókra. Ennek számomra két üzenete van; lehet, hogy félreértem, de akkor majd a tisztelt miniszter úr bizonyára korrigálni fog.
Az egyik az, hogy gyakorlatilag meg kívánják szüntetni a címzett támogatási rendszert, ha a minisztériumoknak nem lesz koncepciójuk, amihez viszonyítják és ami alapján elbírálják. Ez az egyik verzió. Meg kell hogy mondjam, ezzel nem értünk egyet. Amennyiben ez a feltételezés valóra válik, abszolút nem tudunk támogatni egy ilyen elképzelést, pontosan azért, mert ezt egy jól működő rendszernek ítéljük.
A másik pedig, hogy ezek a szakmai koncepciók vagy nincsenek, vagy nem nyilvánosak. Ebben a helyzetben az odaítélése bizony nehézségekbe ütközik, illetve felvetődhet, hogy milyen szempontok alapján ítélik oda ezeket a címzett támogatásokat, ha nincsen erre megfelelő szakmai, szakminisztériumi koncepció. Én nem vállalnám fel sem a Magyar Szocialista Párt, sem a szabaddemokraták képviselőcsoportja és a kormány helyében azt, hogy kézzelfogható, konkrét koncepciók és elvek nélkül ítéljenek oda pénzeket, mert akkor ismét jönnek azok az ezek szerint nem megalapozatlan vélemények, melyek szerint egyéb, nem nyilvános, politikai szempontok alapján történik itt különbözőféle osztogatás, ami nem létező koncepciók, nem nyilvános koncepciók alapján történik.
A határidők kérdésében is van egy csöppnyi gondom. Az eredeti törvény úgy szól, hogy a következő évi költségvetésbe az április 14-éig benyújtott pályázatokat lehet betenni, és azok vehetők figyelembe. Ezt módosítja ez a javaslat április 14-e helyett november 14-ére.
Nekem van egy gondom. A költségvetést a kormánynak szeptember 30-áig le kell tenni a parlament asztalára, tehát nem fog tudni bekerülni. Nem véletlen volt április 14-e ez a határidő, mert ezzel lehetőség volt arra, hogy a költségvetésbe bekerüljön. Ha ez nem április 14-e, hanem november 14-e, nem tud bekerülni a költségvetésbe. Kérdezem, hogyan fogja figyelembe venni akkor a költségvetés készítésénél a tisztelt Országgyűlés. Nem tudom elfogadni, hogy ezt talán módosító indítványokkal kellene megoldani, ez kormányszintű döntést igényel, nem módosító indítvánnyal kezelendő. Nyilván elkerülte ez a képviselőtársak figyelmét, de a kormány várhatóan érdemi választ tud erre adni, és esetleg egy olyan módosító javaslatot terjeszt be, ami lehetővé teszi, hogy a költségvetésnél erre a kérdésre ki lehessen térni.
Egypár szó a céltámogatásokról. Az 1997. évi célok '98-ra is átmennek. Ezt a magunk részéről üdvözöljük és helyesnek tartjuk, megjegyezve azt, hogy ezek a '97-es célok nem mások, mint az előző évek céljai. A célok körét valamelyest szűkítette a jelenlegi kormány, és a támogatások mértékét is szűkítette, de még mindig jobb a semminél, tehát elfogadható. De az számunkra már megint nehezen értékelhető, hogy a kormány nem mond véleményt arról, és nem a kormány fogalmazza meg, hogy melyek azok a célok, amelyeket az önkormányzati fejlesztéseknél támogat.
Hasonló gondom van a határidővel is. Hogyha a jelenlegi határidő 1997. március 14-e, erre pontosan azért van szükség, mert a költségvetésnél a céltámogatások ismeretében a kormány gyakorlatilag egy rangsort készít. Ezt a rangsort nyilvánvalóan akkor lehet kialakítani, hogyha teljes mértékben ismeri a beadott céltámogatási igényeket. Ha ennek a határideje '98. február 2-a lesz, nincs lehetőség arra, hogy a költségvetésnél, a rangsor-kialakításnál figyelembevételre kerüljön, mert itt már az előzőekkel ellentétben még módosító javaslattal sem lehet kezelni, hisz 1998. február 2-ára, ami itt határidőként van megjelölve, nagy valószínűséggel elfogadásra kerül a '98. évi költségvetés.
Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy gondolom, hogy a kormány rövid, lakonikus mondatával, mely szerint támogatja ezt a törvényjavaslatot, ez nem intézhető el; ezekre a kérdésekre nem az ellenzéki képviselők, hanem az önkormányzatok részére kell válaszolni. Tisztelettel kérem a kormányt, hogy a feltett kérdésekre válaszoljon, és mondja meg, hogy milyen szándékai és elképzelései vannak az önkormányzatok cél- és címzett támogatási rendszerével, mert számunkra a kormány eddigi tevékenysége és a jelen esetben való passzivitása egyre jobban erősíti azt a véleményünket, mely szerint a cél- és címzett támogatási rendszernek egy tudatos elsorvasztásáról van szó, amit -hangsúlyozni kívánom - helytelenítünk, pontosan azért, mert az önkormányzatok számára jól és hasznosan működött ez a rendszer. Ezt a parlamenti patkó minden oldalán ülő képviselő elismeri.
Ezért tisztelettel kérem a belügyminiszter urat, hogy ezeket a felvetődött problémákat próbálja meg tisztázni, hogy a holnapi szavazásnál a Magyar Demokrata Fórum képviselői is igent tudjanak mondani. Nyilván "igen" esetén is a kisebbik rosszat választjuk; még mindig az a jobb megoldás, hogyha születik valamilyen szabályozás, mint hogyha nem történne semmi. De ahhoz, hogy ezt az igent ki tudjuk mondani, ezeket a kérdéseket feltétlenül tisztázni kell, és úgy gondolom, az önkormányzatoknak is tartoznak ennyivel.
Tisztelettel köszönöm a figyelmüket.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem