DR. FAZAKAS SZABOLCS

Teljes szövegű keresés

DR. FAZAKAS SZABOLCS
DR. FAZAKAS SZABOLCS ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Engedjék meg, hogy napirend előtt röviden beszámoljak a magyar mezőgazdasági exporttámogatások körül kialakult nemzetközi vitáról, annak hátteréről. A vita kimenetele jelentős hatást gyakorolhat a magyar agrárgazdaságra, az ágazat fontossága miatt az egész nemzetgazdaságra, de egyúttal nemzetközi gazdasági kapcsolatainkra, így a Magyar Köztársaság nemzetközi megítélésére.
Ezért szeretném a kormány nevében a tisztelt Országgyűlést és ezen keresztül a közvéleményt tájékoztatni az ügyről. 1986-94 között folytatott nemzetközi tárgyalások eredményeként megállapodás született a mezőgazdasági kereskedelem feltételeiről is. Ebben minden ország vállalta, hogy hat év alatt az egyes mezőgazdasági termékek vagy termékcsoportok exportjának támogatására fordított kiadásokat 36 százalékkal, a támogatott export mennyiségét pedig 21 százalékkal csökkenti. A kötelezettségek induló szintjét az 1986-90-es bázisidőszak során nyújtott támogatások és exportmennyiségek jelentették.
Ezen adatok magyarországi összeállításakor súlyos hiba történt. Az 1992-ben elkészített magyar beadvány a ténylegesen támogatott termékeknek csak egy kis töredékét tartalmazta, 740 helyett mindössze 16-ot, és a valóságos, összességében 58 milliárd forint exportszubvencionált jelentősen kisebb összeget, 22,3 milliárd forintot jelzett.
A téves adatközlés súlyát fokozza, hogy a magyar fél - hozzáteszem: a nemzetközi irányelveket betű szerint betartva - vállalását nemzeti valutában adta meg, amely az infláció miatt devalválódott. A hibára csak az egyezmény életbe lépése után, 1995-ben derült fény.
A kormány ezt követően azonnal konzultációkat kezdett külföldi partnereivel. Ennek keretében teljes körűen feltárta és bemutatta a bázisévek valós támogatási gyakorlatát. Magyar részről nemzetközi konzultációkon azt hangsúlyoztuk, hogy az adatszolgáltatási tévedésen alapuló vállalás korrekciója, az ügy sajátosságait figyelembe vevő egyedi megoldást kíván, így nem számít precedensnek és a nemzetközi kereskedelmi szabályrendszert sem gyengíti. Azt is egyértelművé tettük a tárgyalásokon, hogy a hibás alapon történt vállalások azonnali betartása a magyar agrárgazdaság működőképességét súlyosan veszélyeztetné. Ennek továbbgyűrűző gazdasági, társadalmi következményeit egyetlen felelős kormány sem vállalhatja. A gazdasági fejlődés és a társadalmi béke nem áldozható fel egy még oly súlyos múltbeli technikai tévedés miatt.
A miniszterelnöki és miniszteri szintű intervenciók - a folyamatos gazdaságdiplomáciai erőfeszítések ellenére -, kompromisszumkereső javaslataink eddig kevés megértésre találtak. Partnereink a helyzetet megismerve ugyan nem vitatták, hogy az 1992-ben megadott adatok nem a valós tényeket tükrözték, de az esetleges precedensteremtés nemzetközi következményei és gazdasági érdekeik alapján a téves vállalás tartós kiigazítását elutasították. Ehelyett olyan javaslatot tettek a vita megoldására, amely a jelenlegi termékszintű támogatások fokozatos csökkenése mellett '99-ig haladékot kínál az alkalmazkodásra. Ez az átmeneti időszak miatt csábítónak tűnhet ugyan, de már 2000-től vissza kellene térnünk az eredeti vállalásra, annak minden ódiumával.
Most fel kell mérnünk minden lehetséges megoldási mód következményét, és ezek tudatában - egyben felkészülve a különféle kedvezőtlen hatások kiküszöbölésére - kell meghozni egy megalapozott, a magyar agrárgazdaság szabályozási rendszerét hosszabb távon meghatározó döntést. Ezt az is elodázhatatlanná teszi, hogy négy ország, az USA, Ausztrália, Argentína és Új-Zéland a Kereskedelmi Világszervezetben a hivatalos vitarendezési eljárás megindítását igényelte.
Tisztelt Országgyűlés! A kormány igen nehéz választás előtt áll. A tárgyalásos rendezésre való törekvés továbbra is prioritásunk, de ehhez el kell fogadnunk, hogy egy átmeneti időszak után az eredeti vállaláshoz alkalmazkodunk, annak minden ódiumával. Ez a jelenlegi mezőgazdasági támogatási rendszer alapvető átalakítását igényli.
A másik út a kesztyű felvétele lenne Genfben, egy olyan hosszadalmas és kiszámíthatatlan kimenetelű jogi procedúrában kísérelve meg érdekeink védelmét, amely nemcsak az eljárásban részt vevő országokkal állítaná szembe Magyarországot.
A kormány arra törekszik, hogy a magyar agrárium létérdekeire és nemzetközi megítélésünkre egyaránt kiható vitát mielőbb elfogadható eredménnyel zárja le. Ígérhetem önöknek, hogy mindent megteszünk az ország érdekeit lehető legnagyobb mértékben figyelembe vevő rendezés érdekében, és az ügy fejleményeiről az Országgyűlést és a magyar közvéleményt a továbbiakban is tájékoztatjuk. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps mindkét oldalon.)
(A jegyzői székben Tóth Istvánt Boros László váltja fel.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem