DR. SCHWARCZ TIBOR

Teljes szövegű keresés

DR. SCHWARCZ TIBOR
DR. SCHWARCZ TIBOR (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Rendkívül nehéz helyzetben vagyok mint a kormánypárti frakció vezérszónoka, hiszen a beterjesztett törvényjavaslatot lehet politikai oldalról tárgyalni, de lehet a kérdés szakmai vonatkozásait is taglalni. Az előttem szóló képviselőtársam egy kicsit eltért a tárgytól; úgy tűnik, mintha a társadalombiztosítás zárszámadását tárgyalnánk, holott a társadalombiztosítási önkormányzat igazgatásáról szóló törvényjavaslat vitája folyik.
A miniszteri expozé a kérdés politikai vonatkozásait emelte ki jobban, míg a bizottsági vita során is inkább politikai kérdések merültek fel. A témával kapcsolatosan rendkívül sok a tünet, a felszíni jelenség; "Fecseg a felszín, hallgat a mély" - a költő szavaival. Amitől hangos ma a társadalombiztosítás környéke, a média, azt hiszem, elfedi a mélyben lejátszódó, főleg politikai folyamatokat. A kérdést lehet szakmai vonatkozásban is tárgyalni, és azt hiszem, a politikai vonatkozások helyett inkább vissza kell térnünk a kérdés szakmai oldalról való megtárgyalásához.
Ha áttekintjük a társadalombiztosítási önkormányzatok kialakulását Magyarországon a maguk történetiségében, akkor azt láthatjuk, főleg a nyolcvanas években, de az 1991-es törvény vitája során is, hogy visszaköszönnek az akkor ki nem beszélt, meg nem oldott problémák a ma tárgyalásra kerülő törvényjavaslatban, illetve a benyújtott törvényjavaslat vitája során. Solt Ottilia akkor úgy jellemezte azt a törvényjavaslatot 1991-ben, hogy "ugrás a sötétbe". Ezek a ki nem beszélt, kellően le nem zárt kérdések, amelyek visszaköszönnek a most tárgyalandó törvényjavaslatnál, a következők:
A választás vagy delegálás kérdése.
A legitimitással összefüggő kérdések. Milyen szervezetek képviseltetik magukat az önkormányzatban, milyen arányban, és ezek a szervezetek mennyire legitimek, kit képviselnek?
Mekkora legyen a közgyűlés létszáma? Hány tagú legyen az elnökség? Legyen-e elnökség? A korábban benyújtott törvényjavaslat 120 fős közgyűlést javasolt, majd az elfogadásra került közgyűlési létszám 60 lett, a jelenlegi törvénytervezetben 36 fős létszámról beszélünk.
Milyen struktúrában működjenek az önkormányzatok? Legyen-e elnökség? Egy testület legyen-e? Legyenek-e bizottságok vagy ügyvivő testület? A települési önkormányzatok megjelenjenek-e munkaadói oldalon? A betegjogi egyesületek és a szakmai szervezetek megjelenjenek-e a döntéshozó szervezetekben, bekerüljön-e a MOK, a Kórházszövetség és így tovább?
Váljanak-e szét teljes egészében az önkormányzatok külön nyugdíjbiztosításra és külön egészségbiztosításra? Milyen legyen a felügyelőbizottság, ki legyen a felügyelőbizottság tagja? Milyen arányban képviselje a kormány magát ebben a felügyelőbizottságban?
Azt hiszem, a legfontosabb a bármilyen módon felálló önkormányzatok jogosítványainak, kompetenciájának kérdése. Az összes többi kérdést ennek fényében kell vizsgálni, és ez már igen keményen politikai kérdés is. Az, hogy ezen törvényjavaslat most és így kerül a Ház elé, a kérdés bonyolultságának, a korábbi problémák visszatérésének, de talán annak is köszönhető, hogy nem tudtuk tisztázni magunkban, magunkkal, szövetségeseinkkel, partnerünkkel, hogy mit hogyan szeretnénk, és végül belecsúsztunk az idő csapdájába: ugyanis június 16-án lejár az önkormányzatok mandátuma.
A felsorolt problémák mind-mind megjelentek a törvény 1991-es parlamenti vitája során. Később, a biztosítási önkormányzatok választása után, főleg politikai okokból erősödött fel a települési önkormányzatok bekerülésének kérdése, ami mind a mai napig aktuális és nem megoldott kérdés. Akkor ezt a kérdést azért vették elő, mert nem tudták elfogadni az önkormányzati választások eredményét.
A politikai csatározások mellett az önkormányzatok állandóan meg kellett hogy küzdjenek a Pénzügyminisztérium rohamaival. Solt Ottilia a törvény 1991-es vitája során a Pénzügyminisztérium két nagy rohamát említi. Azóta ezek a rohamok állandósultak. Ez természetes, hiszen a Pénzügyminisztérium a költségvetést védi, és ha van állami garancia, akkor elvárható az állam beleszólása a költségvetés jelentős részét kezelő alapok gazdálkodásába. Ha a csaták alakulását nézzük, akkor elmondhatjuk, hogy jelenleg a Pénzügyminisztérium vezet, és ez a Kiss-Matyi-féle törvényjavaslat elfogadása óta így van. Tehát eljutottunk oda, hogy a Pénzügyminisztérium terjesztette be az önkormányzatok költségvetését; formailag minden úgy volt, ahogy a törvények előírják: időben, a nagy költségvetéssel együtt került beterjesztésre az alapok 1997-es költségvetése.
Sok politikai csatározás zajlik a társadalombiztosítási önkormányzatok környékén, megkérdőjeleződik létjogosultságuk, szükségességük. Én Kovács Pált szeretném idézni, az 1991-es vita során mondotta a következőket: "Szükség van a társadalombiztosítási önkormányzatra, elsősorban azért, mert a járulékfizetők, vagyis a társadalombiztosítás teherviselőinek az érdekeit a parlament sem, meg más felügyelőbizottságok sem, politikai testületek sem tudják megjeleníteni. Szükség van arra, hogy a társadalombiztosításon belül jelentkező érdekellentéteket egy önkormányzat kezelje, de a legfontosabb ok, ami miatt szükséges az önkormányzat, az, hogy ne legyen a társadalombiztosítás, a nyugdíjasok ellátása, az egészségügyi ellátás minden évben kitéve politikai harcoknak."
(10.50)
Ha ezt az ideális helyzetet tekintjük, akkor elmondhatjuk, hogy ma sincs így. A jelen helyzetben a kérdés átpolitizált, a rengeteg aktuális kérdéssel küszködő önkormányzatokat, igazgatásukat kellene az idő szorításában törvényileg szabályozni úgy, hogy a korábbi megoldatlan kérdések változatlanul megmaradtak. A politikai döntéshozók jelentős részében a csalódottság is megtalálható, mely néha dühödt reakciókat is eredményez, eredményezhet. Azt hiszem, hogy depolitizálni és dezaktualizálni kellene ezt a kérdést. Meggyőződéssel vallom, hogy az önkormányzatok nem egyenlő székházügy, vagy OVER-ügy vagy betegszállítási kérdések ügye. Sok volt ugyan a vizsgálat, de ezek dacára megoldásra kell jutni az idő szorítása ellenére.
Az egészségügy, a nyugdíjügy komoly reformok előtt áll. Ha vezérkar nélkül vagy szétzilált vezetéssel megyünk bele ezekbe a kérdésekbe, akkor a betegellátás, a nyugdíjasok ellátása szenved csorbát. Jogos a kérdés, mit csináltunk eddig? De a fenti kérdéseket nemcsak mi - és nemcsak most, ebben a parlamenti ciklusban - nem oldottuk meg, nem tudtuk megoldani, hiszen a kérdés igen összetett, bonyolult, rendkívül időigényes. A társadalombiztosításról rendezett parlamenti vitanapon egyik oldalról sem hangzott el jó, felvállalható megoldás ezen kérdést illetően.
Térjünk vissza és próbáljuk szakmai oldalról megközelíteni a kérdést: mi van akkor, ha nem tudjuk megoldani ezeket a kérdéseket? Ha jól működik az ellenzék, akkor megpróbálja lassítani a törvény meghozatalát, megpróbálja kihasználni azt, hogy ez egy kétharmados törvény. Tudom, kissé álságos a dolog. Arra szeretnék figyelmeztetni, hogy ez ciklusokon átnyúló következményekkel jár, járhat. Utalnék itt a megkezdett reformfolyamatokra. A jelenlegi törvénytervezet bonyolult politikai alkufolyamatok eredménye, de ha depolitizálni szeretnénk a kérdést, akkor nyitni kell mindkét irányban és engedni kell mindkét oldalon.
Ha megvizsgáljuk, mik a nyitás lehetséges irányai, akkor a következőket lehet megállapítani: taxatíve fel kell sorolni a jogokat, azokat is, ahol a kormány tud engedni, elsősorban finanszírozási kérdésekben; visszaállítani azokat az egyetértési jogokat, amelyek korábban voltak; át kell tekinteni az 1991. évi LXXXIV. törvényt az adható jogosítványok és kompetenciák kérdésében; a költségvetés elkészítésénél az önkormányzatok el kell hogy jussanak, el kell hogy juthassanak a parlamentig; világosan szét kell választani az önkormányzatot és az apparátust, kompetenciák, jogosítványok, irányítás vonatkozásában; delegálás kérdésében az ÉT-ben kialakult viszonyok vagy a legutóbbi üzemi tanácsi választások eredményei alapján lehet delegálni, s a delegálással megszerzett mandátum két évre szóljon.
Ez az átmeneti időszak alkalmas lenne arra, hogy a fenti problémákra megoldás szülessen, másrészt a választásokhoz való visszatérés esetén az időpont kikerülne a parlamenti választások közeléből, tehát depolitizálódna a kérdés. S ha választunk, akkor igen erősen meggondolandó az, hogy csak a járulékfizetők választhassanak.
A szervezeti, strukturális és létszámkérdések nem annyira perdöntőek szerintünk, fontosabb a működőképesség. A struktúra lehet alapszabály kérdése is. Az operativitás a döntő.
A felügyelőbizottság kérdésében is számos kompromisszumos lehetőségre van mód. Az önkormányzati képviselők körére ugyanolyan szigorú összeférhetetlenségi szabályok vonatkozzanak, mint a parlamenti képviselőkre.
A most beterjesztett törvény zárórendelkezésében meg kell fogalmazni, szinte menetrendszerűen, hogy hová, mikorra akarunk eljutni az 1991-es 60. országgyűlési határozat szellemének megfelelően.
Tisztelt képviselőtársaim, ezek azok az elmozdulási irányok, amelyek felé el lehet és el is kell mozdulni, hogy a beterjesztett törvény elfogadható legyen a szűkös határidő ellenére.
Csehák Judit az 1991-es parlamenti vita kapcsán Baross Gábornak, az 1891. május 6-án beterjesztett első magyar társadalombiztosítási törvény előadójának szavait idézte mint a követendő kormányzati magatartás jó példáját. Idézem: "Előzőleg azt az elhatározást érleltem magamban, hogy éppen tekintettel a kérdésnek rendkívüli nehézségére, nem fogok semmiféle oly diszpozícióhoz szívósan ragaszkodni, amely meggyőződésem szerint nem az egész törvényjavaslat alapelvét képezi, és hogy szívesen engedek minden módosításnak és javításnak, mely ezt az alapelvet meg nem támadja, és örömmel veszem, ha bárki jobb, megfelelőbb szövegezést javasol."
Ma mindkét oldal számára talán ez a kérdés egyik kulcsmozzanata, valamint képviselőtársaim fogadókészsége. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem