BARKÓCZY GELLÉRT

Teljes szövegű keresés

BARKÓCZY GELLÉRT
BARKÓCZY GELLÉRT (FKGP): Tisztelt elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Rendkívül fontos lenne az ilyen jogszabály megalkotása, mert a földtulajdonosok és a földdel foglalkozók, továbbá a mezőgazdaságban tevékenykedők tekintetében olyan megnyugtató hitelrendszert alakítana ki, amely a földtulajdonosok és a földet hasznosítók részére megnyugtató beruházási lehetőséget biztosítana. Tulajdonképpen a törvénytervezet is főként ebből a célból jött létre, de tartalmából és rendelkezéseiből az állapítható meg, hogy nem lesz alkalmas ennek a célnak a megvalósítására. Ismeretes, a mezőgazdaság termelőképessége olyan, hogy a befektetett beruházás rendkívül lassan, hosszú időn keresztül térül meg, és a mezőgazdaságban olyan, előre ki nem számítható körülmények is adódhatnak - például aszálykár, fagykár, jégkár vagy a piaci viszonyok változása -, amelyek miatt a kockázat igen nagy.
A nyugati államokban már régóta meghonosodott és alkalmazott eljárás az agrárszféra megfelelő finanszírozása úgy, hogy az a sajátosságoknak megfelelő legyen. A jelenlegi banki szférában lévő kamatterhek elképzelhetetlenné teszik azt, hogy a mezőgazdasági vállalkozó az érvényes banki kamatok alapján hitelt vegyen fel. Azon esetben, ha a jelzálog-hitelintézet - megvalósulása esetén - olyan minimálisnak tűnő kamatkötelezettség mellett nyújt hitelt, amely kigazdálkodható, úgy az eljárás célja pozitív lehetne. Tartok azonban attól, hogy ha még alacsonyabb kamatterhek mellett kerül is sor a hitelnyújtásra, a végső következmény az lesz, hogy a terheket finanszírozni nem tudó mezőgazdasági vállalkozó a földjét fogja elveszíteni a terhek súlyossága miatt; ez pedig felveti azt a kérdést, hogy a jelenlegi szabályozás szerint a termőföld megszerzésének tilalma miként alkalmazandó a hitelintézet tekintetében. Ezt próbálja feloldani a 31. §, amely rögzíti, hogy a termőföldről szóló '94. évi LV. törvény kiegészül azzal: a jelzálog-hitelintézet végrehajtás, felszámolás során egyéves átmeneti időszakra a termőföld tulajdonjogát megszerezheti. Biztos vagyok abban, hogy azok a kisvállalkozók, akik hiteleket fognak felvenni, földjeiket el fogják veszíteni. A törvénytervezet ezek védelmére semmiféle garanciát nem nyújt.
Szabad legyen elmondanom egy ma élő és aktuális példát! Itt van például a mezőgazdasági demonstrációk és a tüntetések ideje.
(18.40)
Miért is tüntetnek a termelők? Mert például többek között vitatják és megkérdőjelezik az FM vagy a Pénzügyminisztérium és a többi illetékes - vagy éppen illetéktelen - minisztériumok és pártbeli nagyságok azon véleményét, amely a mezőgazdasági termények jövedelmének nagyságát próbálják megállapítani. Odáig már eljutottak az előterjesztők is, hogy megértették, hogy a két nagy ágazatban, nevezetesen a növénytermesztésben csak maximum 15 százalék nyereség realizálható, persze ez is csak úgy, ha mezőgazdaságilag is átlagos normális évjárat köszönt a termelőkre; az állattenyésztésben pedig elfogadott az 5-8 százalék közötti jövedelem. E két jövedelmi mutatónál magasabb százalékú kamatot pedig eléggé kockázatos felvenni, illetve ennek igénylője hasonlít ahhoz az emberhez, amikor valaki saját sírját igyekszik előre megásni.
Az tény, hogy a törvényjavaslatban szereplő és a jelzálog alapját képező vagyontárgyak nemcsak a föld, hanem egyéb vagyontárgyak is lehetnek, így amennyiben a hitelnyújtás az átlagnál kedvezőbb lesz, úgy az ügyeskedők egyéb ingatlanaik jelzálog-jogosultsága útján olyan kedvező kamatozású hitelekhez jutnak, amelyeket nemcsak az agrárszféra céljára lehetne és kellene hasznosítani.
Tisztelt Országgyűlés! A továbbiakban néhány konkrét megjegyzést kívánok fűzni a törvényjavaslat egyes rendelkezéseihez.
A jelzálog-hitelezésre vonatkozó rendelkezés szerint, ha a zálogtárgy állaga tartósan romlik, akkor a jelzálog-hitelintézet azonnali hatállyal felmondja a hitelt, azonban ezt a felmondási jogot a javaslat korlátozni rendeli el. A korlátozás lényege az, hogy a hitelintézet a felmondás jogát csak arra az összegre érvényesítheti, amely a zálogtárgy csökkent értéke miatt áll elő. A törvényjavaslat nem határoz meg az összegre vonatkozó olyan szempontokat, melyek alapján megállapítható lenne az összeg nagysága. A joggyakorlat során alakul majd ki erre vonatkozólag olyan irányelv, amely a jogkeresők számára eligazítást ad.
Aggályosnak tekintem a tervezet 6. §-ában foglalt azon rendelkezését, miszerint a jelzálog-hitelintézet kikötheti, hogy a jelzáloghitel lejáratát megelőzően történő teljesítés esetén is meg kell fizetni az adósnak a teljes hiteldíjat. Ez a rendelkezés nem fogja ösztönözni az adósokat a tartozás korábbi kiegyenlítésére, amely úgy a nemzetgazdaság, mint a szerződő szereplők tekintetében egyaránt előnytelen.
A fentiekben már utaltam arra, hogy a jelzálog-hitelintézet megszerezheti az ingatlanok tulajdonjogát. Ezzel kapcsolatos a javaslat azon rendelkezése, mely rögzíti: a jelzálog-hitelintézet kizárólag a pénzügyi szolgáltatásból származó veszteség mérséklése, illetve elhárítása érdekében hitelingatlan-csereügylet, továbbá az adós ellen indított felszámolási vagy végrehajtási eljárás során szerezhet tulajdonjogokat. Ehhez kapcsolódik az a rendelkezés, hogy az ily módon mint tulajdont megszerzett termőföldet egy éven belül, az egyéb ingatlanokat három éven belül nyilvános árverésen el kell idegeníteni.
Ezzel összefüggésben módosítani kívánja a javaslat a termőföldről szóló fent említett törvényt a következők szerint: a termőföldön alapított jelzáloggal rendelkező hitelintézet csak egyéves átmeneti időszakra szerezheti meg a termőföld tulajdonjogát. A polgári törvénykönyv rendelkezéseitől idegen és azzal összeegyezhetetlen a tulajdonjog ideiglenes megszerzésére vonatkozó szabály. Ezzel a korlátozó rendelkezéssel nem fogjuk tudni megakadályozni azt sem, hogy az adósok földje a banki szféra tulajdonába kerüljön. Ennek alapján feleslegesnek tartjuk ezt a rendelkezést.
A zálogjog érvényesítése bírósági útra tartozik. A végrehajtásról szóló törvény lehetővé teszi, hogy az ingatlant a második sikertelen árverést követően a végrehajtást kérő a becsérték feléért, vagy ha több végrehajtást kérő van, a legmagasabb árat megajánló végrehajtást kérő az ingatlant átvehesse. Ebben az esetben az árverési vételár kifizetése beszámítással történik meg. Az "átvétel" szó tulajdonváltozásra utal, vagyis arra, hogy a végrehajtást kérő árverési vételár címén tulajdonjogot szerez. A végrehajtási törvény 137. §-a nem zárta ki az olyan értelmezést, hogy ezzel az átvétel és az átvevő, végrehajtást kérő végrehajtási jogát a rangsor megelőző jelzálog megszűnne, éspedig a biztosított követeléskiegyenlítése nélkül.(Sic!) Ilyen gyakorlat tapasztalható már a végrehajtási eljárásokban, annak ellenére, hogy ez az értelmezés a jelzálog jogosultságát megfosztja a kielégítési elsőbbségtől. Ennek alapján tehát az átvételre vagy az árverési vétellel való tulajdonszerzésre vonatkozóan meg kell állapítani, hogy csak akkor van lehetőség, ha a hitelező a rangsorban az előbb álló jelzálog jogosultját az árverési vevő kielégíti, vagy megállapodik vele abban, hogy a jelzálog továbbra is terheli az ingatlant.
Tisztelt Országgyűlés! A fentiekben csupán néhány olyan rendelkezésre hívtam fel a figyelmet, amely a gyakorlat számára gondot okoz. Befejezésül azonban utalok arra, hogy a javaslattal kapcsolatos legfontosabb politikai kérdésnek tartom azt, hogy az adósok bízzanak a hitelnyújtó intézetben, érezzék azt, hogy a bank számukra valóban anyagi bázist jelent, mert e hitelintézet arra törekszik, hogy kisegítse az arra rászorulókat a tőkehiányból, elősegítse a mezőgazdasági művelést, nem pedig arra, hogy a törvény adta különböző kiskapukon keresztül megszerezze a föld tulajdonjogát.
Külön is felhívom a figyelmet arra, hogy ez a törvénytervezet nem lehet eszköz arra, hogy ezen keresztül a magyar mezőgazdasági földterületek külföldiek tulajdonába kerüljenek. A javaslatot a Független Kisgazdapárt csak módosításokkal tudja elfogadni. Köszönöm szépen. (Taps az FKGP padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem