DR. TOLLER LÁSZLÓ

Teljes szövegű keresés

DR. TOLLER LÁSZLÓ
DR. TOLLER LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Hölgyeim és Uraim! Jámbor ember vagyok, így halvány kísérletet sem mernék tenni arra, hogy Trombitás Zoltán veretes szavait szét kívánjam zúzni. Viszont az igaz, hogy a két és fél éve húzódó alkotmányozás, a választójogi törvény és népszavazással kapcsolatos törvény vitájában hatpárti tárgyalásokon, a Belügyminisztériumban folytatott vitákon gyakorlatilag nagyon sok kérdésben nagy véleménykülönbség volt, részben a kormánypártok és az ellenzéki pártok között, de részben az ellenzéki pártok egymás közötti vitája is rányomta a bélyegét ezekre a tárgyalásokra.
Miről szóltak ezek a tárgyalások? Ez talán egy kicsit magyarázatot ad arra, hogy miért csak most került az Országgyűlés elé az alkotmánymódosítás, a választójogi törvény módosítása, a választási eljárási törvény módosítása és a népszavazásról szóló törvény újjáalkotása.
Elsősorban azért, mert a kormánykoalíció úgy gondolta, hogy hat, majd később hét, majd ismét hat parlamenti párt együttműködésében létrehozható egy olyan alkotmányos és az alkotmánnyal koherens választójogi rendszer, amely alapjaiban nem módosítja a demokratikus vívmányokat, ugyanakkor jobban igazodik a kialakult és beállt magyar parlamenti demokrácia rendszerébe, jobban követheti a választók akaratát, áttekinthetővé teszi a választási rendszert, annak eljárási szabályait, és így tovább.
Ez a szándékunk több szempontból nem valósulhatott meg. Egyrészt alapvető vita volt azon, hogyan értelmezzük a kisebb létszámú parlamentet. Ezt a Szocialista Párt 1994-ben ugyanúgy a zászlajára tűzte, és a kormányprogramban, de magában a pártprogramban is szerepel ez a kitétel. Igen messze állt a mienktől a Fidesz 200 fős javaslata, amely más választási rendszert tételezett volna fel, egy tiszta listás választási rendszert. A mi javaslatunk az arányosítást elsősorban a területi arányosításban jelölte meg, és Trombitás Zoltánnal egyetértünk, ma is elfogadhatatlan az, hogy gyakorlatilag egy-egy állampolgár szavazata kétszer annyit ér, mint esetleg egy másiké; mondjuk egy csepeli választópolgár a 30 ezres választókerületben és esetleg egy hajdúsági állampolgár a 60-70 ezres választókerületben világos, hogy nem egyenlő szavazattal bír.
De a létszámcsökkentés mértéke mellett - ahol egy 10 százalékos normát viszonylag nehéz elfogadni, mert akkor miért nem 12, miért nem 8, miért nem 20 százalékkal csökkentjük a parlament létszámát - viszonylag elfogadhatatlan volt erre a kérdésre adandó válasz körében az is, vagyis vita volt abban is, hogy a választójogi rendszerben feltételezett mozgások felrúghatják-e az 1989-90-ben a pártok által kialakított konszenzust. Hisz emlékszünk rá, hogy Tölgyessy Péter 152 egyéni választókerülettel számolt az EKÁ-nál, ebben majdnem konszenzus volt, és gyakorlatilag a megyékben az akkor ismert politikai térképek alapján történtek olyan megállapodások a választókerületek kialakításáról, amelyeket a pártok követtek a konszenzus kialakításánál, és így nőtt meg mintegy 20-szal a választókerületek létszáma: Pesten kicsit apróztunk, vidéken kicsit nagyoltunk - magam is részese voltam ennek a tárgyalássorozatnak. Érdekesen alakult, és az már egy másik kérdés, hogy aztán máshogy alakult az ország politikai térképe 1994-ben.
Ugyanígy alapvető problémát vetett fel az arányosítás területén - és ez a kormánykoalíció belső problémája volt - , amikor az elé a dilemma elé néztünk, hogy az ország kormányozhatósága vagy a feltétlen arányosítás milyen viszonyban áll egymással. Ebben az ellenzéki pártok véleménye is, azt hiszem, a toplistákon elfoglalt helyük függvényében folyamatosan változott az arányosítás mértékét, terjedelmét tekintve. Ebben, el kell ismernem, a Fidesz volt a legkövetkezetesebb, gyakorlatilag mellszélességgel támogatta Szigethy István javaslatát, amellyel kapcsolatban - mondom - a kormánykoalíción belüli dilemma a kormányozhatóság és az arányosság viszonya volt.
Mindez, amit most elmondtam öt percben, valójában oda vezetett, hogy ma már a választójogi rendszert alapjaiban megváltoztatni nem tudtuk, ezért a legszükségesebb változtatásokat tudtuk csak az Országgyűlés elé terjeszteni. Ebben viszont elég széles konszenzus volt - még ha a parlamentben ez nem is így hallatszik - az ellenzéki pártok és a kormánykoalíció pártjai között.
Melyek ezek a leglényegesebb módosítások, amelyekről szó volt, és amelyeket a belügyminiszter úr expozéjában kifejtett? Úgy gondolom, a választójogi törvény módosításában nagyon lényeges elem, hogy végre sikerült rögzíteni a választások időpontját, illetve az alkotmányban a parlament mandátumának kérdését tisztázni tudtuk.
A Szocialista Párt mindig is a májusi választás mellett volt, és nemcsak május 1-je okán, hanem ez az a hónap az év első felében, amely ünnepektől viszonylag mentes, és ez az a hónap, amely még lehetővé teszi azt, hogy időben alakuljon meg az új parlament, időben alakuljon meg az új kormány, és ez a hónap, amelyben történt választások után az új kormányzat még a következő évi költségvetés gazdája tud lenni. Szűk egy kicsit az idő, de az államháztartási törvényben és a költségvetési törvényben megfogalmazott határidők egy új kormány alakításánál is, ha ez kellően flottul megy, akkor tarthatók.
Kevés szó esett az önkormányzati választások időpontjáról. Mi azt az álláspontot foglaltuk el végül is - és nem kis belső viták után, azt is el kell árulnom tisztelt képviselőtársaim -, hogy az októberi választás időpontja az, amely a májusi választáshoz képest még jól követhetően lehetővé teszi a választások lebonyolítását, a másik oldalról az októberi választás eredményeként az új önkormányzat is a következő költségvetés gazdája tud lenni.
Ezek voltak azok az érveink, amelyek kevesebb politikai, inkább több szakmai tartalommal próbálták a májusi és az októberi választások időpontját meghatározni. De minthogy vita volt az időpontokban, ezért javasoltuk azt, hogy ne az alkotmányban, hanem külön törvényben, a választójogi törvényben szabályozzuk ezeket a kérdéseket.
Sok szó esett itt a közös és kapcsolt listák szabályairól. Én meglehetősen nagy politikai blöffnek tartottam azt, amit Torgyán képviselő itt állított, hogy ő - ereje tudatában - kis pártokat maga alá toborozva mindenkit bejuttat egy olyan parlamentbe, ahol csupa egyszázalékos pártból fog állni az Országgyűlés. Ennek, azon kívül, hogy mai ismereteink szerint a valószínűsége kevés, van egy bizonyos politikai öngól jellege is. Mert tegyük fel azt ennek a színre szín elvnek az alkalmazásával, hogy a Kisgazdapárt a maga alá tömörített pártokkal együtt 9 százalékot ér el, amit ma senki nem vár, maga a Kisgazdapárt sem. Ez esetben, ha nincsen egyezség a pártok között, akkor ahány párt, annyifelé oszlik ez a mandátum; 9 százaléknál két párt esetén parlamenten kívüli párt lesz mind a kettő, három párt esetében a három párt lesz parlamenten kívüli párt. Erről szól a törvény, amelyik tiszta, jól látható, és számtanilag, matematikailag is ilyen eredményt hozhat, holott a három párt együtt a választók akaratának a 9 százalékát képviseli.
Tehát azt hiszem, inkább politikai öngólokat lehet egy ilyen közös és kapcsolt lista állításával elkövetni, semmint a kormánykoalíciót vagy akár a magyar társadalmat felidegesíteni e kérdésben.
Még egy dolgot szabadjon említenem e rövid időben, és talán a részletes vitában több idő lesz a szakmai kérdések kibontására: azt, hogy valójában költségvetési szempontú lehet-e egy választási rendszer. Lehet ilyen volt, nem is olyan régen, viszont nem célszerű. Tudniillik semmiféle politikai hozadéka nincs. És akkor, amikor Trombitás képviselő úr azt állította, hogy ez a költségvetés kampányízű, akkor nagy szeretettel várjuk a Fidesznek a javaslatait, hogy mely társadalmi rétegektől vonjunk el összegeket annak érdekében, hogy a választásokat sikerrel vívjuk meg.
Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)
(12.20)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem