HIDASI REZSŐ

Teljes szövegű keresés

HIDASI REZSŐ
HIDASI REZSŐ (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! A 16. § (3) bekezdés új zárómondata tárgyában a törvény 16. §-a szabályozza a hitelintézeti elszámolóházban tulajdonszerzésre feljogosított szervezetek megnevezését is. Álláspontom szerint a (2) bekezdésben meghatározott hitelintézeti elszámolóház és a (3) bekezdésben meghatározott készpénz-helyettesítő fizetési eszközökkel foglalkozó hitelintézeti elszámolóház tulajdonosi köre közötti jelenleg hatályos, éles megkülönböztetés indokolatlan.
A javaslatom ezt a megkülönböztetést enyhíti, és lehetővé teszi, hogy a hitelintézeti elszámolóházakra azonos szabályok érvényesüljenek. A javaslatom a hitelintézeti elszámolóházak egyik altípusának tulajdonosi struktúráját pontosítja. A módosítással összhang alakul ki a különböző típusú hitelintézeti elszámolóházak részvénytulajdonosi struktúrájában.
A 16. § (2) bekezdése. - A 16. § szabályozza a hitelintézeti elszámolóház alapításának, működésének alapvető feltételeit. Indokoltnak tartom a 16. § (2) bekezdésének módosítását, amely kimondaná, hogy a hitelintézeti elszámolóház a törvényben meghatározott tevékenységek közül kizárólagos jelleggel csak a 3. § (1) bekezdés m) pontjában vagy a 3. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott tevékenységeket, valamint az ezekhez szorosan kapcsolódó, külön nem nevesített kiegészítő szolgáltatásokat végezheti. Ezáltal végezhetők mindazon szükségszerűen kapcsolódó tevékenységek, amelyek a törvényben nem szabályozott tevékenységek, de a hitelintézeti elszámolóház működéséhez elengedhetetlenül szükségesek.
A javaslatom a hitelintézeti elszámolóház alapítási és működési feltételeit szigorítja. A megemelt tőkeszükséglet és a pénzügyi szolgáltatási tevékenység korlátozásával történő szigorítás eredményeként biztosítható, hogy csak szervezeti, személyi és tárgyi feltételeknek megfelelően végezhesse azt a pénzügyi szolgáltatási tevékenységet.
A 2. számú melléklet I. fejezet új 16. pontja a hitelintézeti elszámolás tárgyában: tekintettel arra, hogy a javaslat új fogalommeghatározásokat vezet be, indokolt és szükséges a törvény 2. számú mellékletét értelmező rendelkezéseket három új fogalmi elem leírásával kiegészíteni.
A javaslatom tartalmazza a hitelintézeti elszámolóház, az elszámolásforgalmi ügylet, a készpénz-helyettesítő fizetési eszközökkel végzett pénzügyi műveletekhez kapcsolódó kiegészítő tevékenység fogalom meghatározását és leírását. E fogalmi definíciók a javaslat szerint a meghatározott fogalmak tartalmi elemeire összpontosítanak, és egyértelmű eligazodást biztosítanak a törvény alkalmazásában.
A törvény 16. §-a vezeti be a hitelintézeti elszámolóház fogalmát. Szükséges, hogy a törvény értelmező rendelkezései között maga a jogszabály határozza meg az intézmény fogalmát.
A 17.: az elszámolásforgalmi ügylet tárgyában a javaslat a törvényben nevesített tevékenység, az elszámolásforgalmi ügylet fogalmi meghatározását adja meg.
A 18., az elektronikus fizetések lebonyolítása: a javaslat a törvényben nevesített tevékenység tartalmi meghatározását fogalmazza meg, amely szükséges a jogalkalmazás számára.
A 25. §: a törvénytervezet módosítása többek között érinti a hitelintézetek és a befektetési társaságok által létrehozott és működtetett központi hitelintézeti hitelinformációs rendszer szabályait is. E körben a törvényjavaslat helyesen ki kívánja terjeszteni a hitelnyilvántartás rendszerét a természetes személy adósok körére is, amely szélesítés, illetve a teljessé tétel feltétlenül szükséges a bankok hitelnyújtási kockázatainak csökkentéséhez, az ügyfélminősítő munka javításához, és ezzel a hitelezéssel összefüggő jogsértések lehetőségének korlátozásához.
E módosítási célt elfogadva és támogatva, szükségesnek ítélem, hogy a javasolt módosítással a hitelinformációs rendszer természetes személyekre vonatkozó bővítése ne csupán lehetőség legyen, hanem a rendszer kötelező elemévé váljon.
A módosítási javaslatom másik eleme a természetes személyekre megállapított és az információs rendszer jelenlegi működési szabályaiba nem illeszthető, speciális korlátozások törlésére irányul. Ennek indoka, hogy a természetes személyekkel kapcsolatban nyilvántartott adatok köre, illetve annak tartalma és ezen keresztül preventív hatása ne térjen el az egyéb ügyfeleknél alkalmazottaktól, mivel ezen eltérést a rendszer célját szem előtt tartva nem tartom helyesnek.
Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem