DR. FARKAS GABRIELLA

Teljes szövegű keresés

DR. FARKAS GABRIELLA
DR. FARKAS GABRIELLA (MDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Nagy aggodalommal készültem erre a felszólalásra, mert tudtam azt, hogy uralkodnom kell azokon az indulatokon, amelyek, azt hiszem, jogosak.
Először tehát ezekről beszélnék, arról, hogy hogyan került ez a két törvényjavaslat öt nappal a téli szünet megkezdése előtt a Ház elé. Én ugyanis tudom, mert részt vettem benne az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságban, hogy előzetes bizottsági vita volt már szeptember elején az államtitkár úr részvételével. Akkor tanácskoztunk a kisebbségi képviselők részvételével arról, hogy legyen-e érvényességi küszöb, 10 000, 7500 vagy 5000 legyen az a bizonyos szám, amely a mandátumokat jelenti, és egyáltalán, hogyan lesz az így bejutott országgyűlési képviselők sorsa rendezve.
(12.10)
Akkor azt hittem, hogy a kormányzó pártok, a kormánykoalíció komolyan gondolja, hogy ezt a törvényt előterjesztve eleget teszünk az Alkotmánybíróság két döntésének, azaz lépéseket tesz a Ház arra, hogy megszüntesse a mulasztásos alkotmánysértésnek nevezett állapotot. Ehelyett azonban két hónapig nem történt semmi. Nem vitatom, hogy voltak, akik tárgyaltak a kisebbségi önkormányzatok vezetőivel, ezt én nem tudom. Én - mint parlamenti képviselő - azt tudom, hogy november végén került sor egy belügyminisztériumi egyeztetésre, azon magam azért nem tudtam részt venni, mert akkor hivatalos parlamenti küldöttséggel éppen külföldön voltam.
Ezt követően ugyanazon a héten csütörtökön megszületett a kormány-előterjesztés, amely lényeges pontokon teljesen ellentétes volt azokkal a pontokkal, amelyekről korábban egyeztetést folytattunk. Így jutott az 5000-es szám az előterjesztésbe, szemben a 7500-zal. Később beszélek majd arról, miért tartja a Néppárt is helyesnek azt, hogy 7500 legyen ez a szám.
Most pedig hétfőn megtudtuk, hogy mégis a Ház elé kerül ez a törvényjavaslat, mert a parlamenti kormányzati többség most már kénytelen a saját mulasztását valahogyan korrigálni, s futni a pénze után - elnézést a kifejezésért. Ez is csak azért történt meg, mert néhány elszánt képviselő kezdeményezte ezt az eljárást. Különben meggyőződésem, hogy most itt erről nem vitatkoznánk.
Fel kell tehát tenni azt a kérdést: kik akarták ezt a törvényjavaslatot igazán, kik azok, akik csak úgy csinálnak, mintha szándékukban állna ezt a törvényt meghozni? És ide tartozik egy megjegyzés, mert egyszerűen tűrhetetlen, hogy ezt a hosszas huzavonát most azzal szeretné a kormánykoalíció eliminálni, hogy a 28 százalékos ellenzékre próbálja ráfogni, hogy esetleg miatta nem fog ez a törvény megszületni.
Kérem, én ezt nem a levegőből veszem, hanem felelős, kormányzó párti frakcióvezető-helyettes nyilatkozatából. Ha ő ezt valóban mondta, akkor az én okfejtésem ebből logikusan következik. Engedjék meg, hogy ezt idézzem; Toller László mondta, hogy a frakció foglalkozik a kisebbségi parlamenti képviselet ügyével. Szerinte pártja és a koalíció mindvégig a probléma megoldására törekedett, ám ezt egyes ellenzéki pártok - így az MDNP is - arcátlan módon megtorpedózták.
Tisztelt Ház! Szándékosan hoztam ezt a kérdést elő, mert az a kívánságom, hogy jegyzőkönyvben rögzítve történjék meg, hogy a Magyar Demokrata Néppárt ezt a gyanúsítást visszautasítja. Szándékosan nem használom ugyanazt a kifejezést, melyet Toller László használt, pedig ő érdemelné ezt meg.
Egyszerűen nem értjük, miért nem terjesztették elő olyan időben ezt a valóban fontos törvényt, hogy mód legyen arra - jó szándékkal és valóban a kisebbségek érdekében -, hogy megtárgyaljuk, módosító javaslatokkal jobbítsuk esetleg, és - ez nem olyan lehetetlen, ha tisztességesen történik a tárgyalás - konszenzusra jussunk.
És akkor most, ha megengedik, röviden rátérek az érdemi aggályokra. Nem ismétlem azokat, amelyeket előttem szóló képviselőtársaim már elmondtak, hiszen ennek nem volna értelme. Csak fel szeretnék tenni egy kérdést: hogyan illeszkedik be a többpárti parlamenti rendbe a kisebbségi képviselők csoportja? Nem nevezhetem őket ebben a pillanatban frakciónak. (Dr. Salamon László: Nem is lesznek annyian!) Igen, erre lehet mondani, hogy a Házszabályt lehet módosítani, de az én aggályom nem itt van. Az én aggályom két helyütt van.
Egyfelől nem tudom elképzelni, mi lesz akkor, ha ez a kis csoport valamilyen menedéket keresve természetszerűen arra lesz kénytelen, hogy valamelyik majdani kormányzó párt képviselőcsoportjának a számát gyarapítsa. Szándékosan fogalmaztam ilyen árnyaltan; mindenki pontosan érti, mit szeretnék ezzel kifejezni. Ha ezt nem teszik, akkor elesnek attól a lehetőségtől, hogy a bizottságokban valóban érdemi képviselői munkát folytassanak. Azt pedig nyilván rövidesen be fogják látni, hogy csak a kormányzó pártok soraiban érdemes megkísérelni a saját kisebbségük érdekében a munkát, mert esetleg ott tudnak hatást elérni. Vagy függetlenek maradnak? - mert másképp ezt nem lehet elképzelni. Nem szeretnék nagyon túlozni, de azt hiszem, ennek akkor valamilyen gettó jellege lenne, hiszen nem a normális többpárti parlamenti rendben működnének.
Az helyes, ha ezek a törvények a pozitív diszkrimináció jegyében születnek. De az ilyenfajta pozitív diszkrimináció, mint amelyet ez a két javaslat megkísérel a korábbi tárgyalásokkal ellentétben behozni, a Néppárt álláspontja szerint visszájára fordul, a kisebbségek ellen fordulhat, és nekünk kötelességünk arra vigyázni, hogy ez ne így történjen. Kérem, nem én mondom, hanem egy igen jeles kisebbségi vezető mondta, hogy az ötezres küszöbbel ajándékmandátumhoz lehet jutni - még egyszer hangsúlyozom: idézem.
Különösen így van ez akkor, ha nincs érvényességi küszöb. A szavazók számától függetlenül hozzájut a mandátumhoz az érintett kisebbség. Úgy tűnik ebből, hogy nem is akar a többségi társadalom tagjainak, a többi magyar állampolgárnak a szavazatára számítani ez a javaslat - és a Magyar Demokrata Néppárt ezt érzi súlyosnak. Súlyosnak érezzük azért, mert ez a megoldás így, anélkül, hogy hozzányúlnánk módosításokkal, nem segít abban, hogy a többségi társadalom elfogadó attitűdje kialakuljon, hogy természetes legyen a kisebbségi politikusok esélyes indulása egyéni választókörzetekben, hogy a többpárti parlamenti demokrácia részesei legyenek. Pedig a kisebbségpolitikában ez lenne az igazi cél.
Mi úgy látjuk, egy ilyen törvénnyel is azt kéne segíteni, hogy ez a kívánt cél a későbbiekben elérhető legyen. És azt hiszem, a Magyar Demokrata Néppártnak joga van ilyet felvetni, hiszen a mi képviselőjelöltjeink között jelenleg négy különböző kisebbségből 7 egyéni képviselőjelöltünk van 7 választókörzetben. Mi tehát jogosan mondhatjuk azt, hogy ez lenne a kívánatos.
Mindezekkel együtt a Magyar Demokrata Néppárt nem fog ez ellen a törvény ellen harcolni. Ha módunk lesz rá, és nem kapkodja el túlságosan a parlament, akkor módosító indítványokkal hozzájárulunk ahhoz, hogy ez elfogadható legyen. Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem