UNGÁR KLÁRA

Teljes szövegű keresés

UNGÁR KLÁRA
UNGÁR KLÁRA (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. A 36. sorszámot viseli a módosító indítványom, amelynek tartalmát röviden elmondom képviselőtársaimnak, mert azt gondolom, hogy a jelenlévők nem ismerhetnek minden módosító indítványt.
Hosszú ideje lehet olvasni a sajtóban a két társadalombiztosítási alap vagyongazdálkodási ügyeiről, illetve sokadszor lehet olvasni az Állami Számvevőszék minden évi jelentését, amelyben bizony nagyon sokszor jogos észrevételeket tesz a két társadalombiztosítási alap vagyongazdálkodásáról. A tavasszal, illetve a nyáron leköszönő társadalombiztosítási önkormányzat utolsó erejével még olyan ügyekkel híresült el, mint az a vágya, hogy a Szív TV-nek pár száz millió forintot adjon, hogy az egészségmegőrzéssel kapcsolatos tájékoztatásokat jobban tudják megtenni, de ugyanilyen ügy volt - és a mai napig aktuális még - a Club Aliga története.
A Club Aliga '95-ben került a Kincstári Vagyonkezelőtől az ingyenes vagyonjuttatás során az Egészségbiztosítási Önkormányzat tulajdonába, méghozzá nagyon komoly feltételekkel. Kötöttek egy szerződést, amelyben az átvevő kötelezettségeket vállalt, az átadó pedig kötelezettségvállalásokat kért. Ebben a szerződésben többek között olyan kitételek szerepeltek, amelyek egyrészt biztosították volna a Club Aliga működését, tehát igazából és ténylegesen az elmúlt két esztendőben az önkormányzatnak annyi forrást és olyan módon kellett volna betenni ebbe az intézménybe, hogy az működni tudjon; másrészt pedig azt a feltételt kötötte az átadó az Egészségbiztosítási Önkormányzat számára, hogy mindenképp meg kell hogy őrizze a többségi tulajdont az intézményben.
Mit csinált az önkormányzat? Az önkormányzat alapított egy részvénytársaságot, a Club Aliga Részvénytársaságot, amelybe beapportálta magát a Club Aliga ingatlant. Ez önmagában talán még helyes lett volna, ha nem állapíthatnánk meg minden lépésénél törvénysértést. Nagyon sokszor előfordult - önök, képviselőtársaim, alaposan ismerik és olvashatták a vizsgálóbizottság jelentését -, hogy számtalan esetben történt meg az, ami szintén megtörtént ebben az esetben az Egészségbiztosítási Önkormányzatnál, hogy az akkori és a mostani hatályos törvényt megszegve közgyűlési hatáskört olyan helyre telepítettek, ahova nem kellett volna, tehát vagy az igazgatáshoz, vagy az elnökhöz, alelnökhöz vagy bizottságokhoz. A tulajdonosi jogok gyakorlása bizony egy közgyűlési hatáskör, az elnök végrehajthatja a közgyűlés határozatait; tehát például nem határozhat arról, hogy egy részvénytársaságot alapít, mert az a törvénnyel ellentétes.
Tehát azon kívül, hogy ebben a pillanatban az Egészségbiztosítási Önkormányzatnak van egy törvényellenes részvénytársasága, ebbe - a törvények láthatóan rossz ismeretének birtokában - beapportáltak egy olyan tulajdont, ami a jog szerint ráadásul még nem is a tulajdonuk, mert a tulajdoni lapon nincs az Egészségbiztosítási Önkormányzat tulajdonában, ott csak egy széljegyzet van, és az apportálás, illetve a gazdasági társaságok bonyolult szabályai válnak ebben a pillanatban érvényessé még egy Egészségbiztosítási Önkormányzatra is.
Ezen csak sírhatnánk és szomorúak lehetnénk, hogy ilyen sok hozzá nem értést tapasztalhattunk az elmúlt két esztendőben és ilyen sokfajta módon sértették meg a törvényt; illetve magát a megállapodást is megsértették, ami biztosította volna, hogy az önkormányzat teljes vagy többségi tulajdonos maradjon. De nem ez az igazi baj! Ezek is bajok, természetesen. Az igazi baj azonban az, hogy az Egészségbiztosítási Önkormányzat azért kapott ingyenes vagyonelemeket és vagyonokat, hogy azok hasznából az egészségügyet tudják még jobban és alaposabban finanszírozni - nem azért kapták, hogy gyenge és hozzá nem értő, kezdő vállalkozóként próbálgassák az erejüket! Persze be lehetne íratni vállalkozási tanfolyamokra az önkormányzati képviselőket; valószínűleg mindannyian jobban járnánk, és feltehetően fölkészültebbek lennének. De biztos, hogy az Egészségbiztosítási Alapnál lévő vagyon nem arra való, hogy gazdasági és jogi ismereteiket bővítse húsz vagy akár hatvan ember is ebben az országban.
Azokon a törvénysértéseken, szabálysértéseken és járatlanságokon kívül, amelyeket említettem, alapvető probléma van azzal a szemlélettel, hogy rendelkeznek vagyonnal és nem eredményesen működtetik a vagyont, hanem évről évre nagyon komoly vagyonvesztések történnek meg, tehát az eredeti törvényalkotói szándék... - sőt azt gondolom, hogy az szinte mindannyiunk eredeti szándéka, hogy az egészségügy plusz forrásokhoz jusson, és az egészségügynek olyan szabad forrásokat lehessen a kötött, a költségvetés által megkötött forrásokon kívül juttatni, amelyek elősegítik a gyógyítást, a gyógyító-megelőző tevékenységet, a fejlesztéseket, a struktúraváltást, sőt számos esetben a konszolidációt az egészségügyi intézményekben.
(18.30)
Tehát a javaslatom arról szól - ahogy ebben a kincstár és az Egészségbiztosítási Önkormányzat közötti szerződés szabályozza is -, hogy az esetben, ha nem teljesítik ennek a szerződésnek a feltételeit, ez a vagyonelem szálljon vissza a kincstárra. Ez esetben természetesen a Magyar Köztársaság kiadásai, de még bevételei sem változnak, hiszen egy vagyonelem az egyik alrendszerből, az egészségügyből, az egészségügyi önkormányzattól a kincstárhoz kerül, tehát ez a vagyonelem megmarad; hozzáteszem: erősen romlott állagban, tehát a tényleges értékéből veszítve, de megmarad ez a vagyonelem. Nem kerül semmibe sem az önkormányzatnak, sőt az önkormányzat talán még jól is járhatna, mert nem kellene azt a sok pénzt erre az ingatlanra fordítania, amit egyébként szerződésben vállal.
Természetesen ez a módosító indítvány azért született, hogy az egész problémával szembenézzünk, és az egész problémát próbáljuk meg a későbbiekben is kezelni; lehet-e választott vagy delegált testületben, ahol láthatóan nem hozzáértő emberek ülnek, ahol láthatóan nem alakították ki a mai napig azokat a magukra nézve is érvényes szabályokat, amelyek szerint működhetnének és amelyek szerint jogszerűen működhetnének... Tehát valójában helyes volt-e az a koncepció, hogy az Egészségbiztosítási Önkormányzatnak működő vagyont adott a kincstár, illetve számos esetben az ÁVÜ vagy az ÁPV Rt.
Ezért szeretném erre a problémára felhívni az önök figyelmét, bár támogatásukat kérem a konkrét módosító indítványhoz is. Tehát abban a reményben, hogy ezt megszavazzák - illetve abban a reményben, hogy még egyszer továbbgondoljuk és végiggondoljuk a társadalombiztosítási önkormányzatok dolgát és feladatait, ebben a reményben -, fejezem be a hosszúra nyúlt hozzászólásomat.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem