DR. KOVÁCS KÁLMÁN

Teljes szövegű keresés

DR. KOVÁCS KÁLMÁN
DR. KOVÁCS KÁLMÁN (KDNP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! A Művelődési Minisztérium szakterületét érintő kérdésekről fogok szólni. Nem tudom, Jánosi György képviselőtársam illetékes-e most még itt a tárca képviseletében - bár jobban örülnék annak, hogyha a miniszter úr lenne jelen, és neki mondhatnám el azokat a dolgokat, amiket el szeretnék mondani.
Fölszólalásomban ugyanis különösen súlyozottan beszélek a közoktatást és felsőoktatást érintő kérdésekről, mert abban szavakban mindenki egyetért, hogy itt egy stratégiai ágazatról van szó. Ezt mindannyian tudjuk, ennek ellenére úgy tűnik, hogy a kormánykoalíció mára már elfelejtette ezt az alaptételt. Állításom alátámasztására hadd utaljak Solow amerikai közgazdászra, aki a társadalom technikai fejlődését és a GDP növekedési ütemét összevetve megállapította, hogy a növekedés nagyobb, mint azt a technikai fejlődés indokolja. Az okokat keresve megállapította, hogy a legfontosabb tényező az oktatás, az oktatás színvonala, a rendszerben működő szakemberek tudása, felkészültsége, műveltsége. És ez az a tényező, amely ezt az előbb említett pluszt produkálhatja. Ezért alapvetően hibás az a szemlélet, amely első lépésként a közoktatáshoz, a felsőoktatáshoz nyúl hozzá, de alapvetően hibás az is, hogy nem próbálja a jövőt jelentő ifjúságot helyzetbe hozni, vagy nem gondol a testnevelésre, a sportra, és ezzel a ma és a jövő nemzedékének egészségi mutatóit tovább rontja.
Azt hiszem, az eddig elmondottak bizonyítják az oktatás jelentőségét.
Másodsorban azt szeretném elmondani, hogy a benyújtott költségvetési tervezet véleményünk szerint, a KDNP véleménye szerint, nem felel meg az elfogadott kormányprogramnak. A KDNP egyébként a kormányprogram vitájában bírálta az oktatási fejezetet, és úgy éreztük, hogy ez a rész a problémák, a hazai közoktatásügy problémáinak megoldására nem alkalmas.
A választási ígéretekről most hadd ne beszéljek, mert hogyha a választási ígéreteket komolyan vettük volna vagy a választópolgárok komolyan vennék, akkor úgy érezhetnék, hogy 1995-ben már a Kánaán lesz itt, Magyarországon, ez pedig a benyújtott költségvetésből egyáltalán nem tűnik ki.
Visszatérve tehát a KDNP véleményére, el kell mondanom, hogy a költségvetés oktatást, közoktatást, felsőoktatást érintő koncepcióját alapvetően elhibázottnak tartjuk. Különösen hibás, amit a tervezet az oktatás vonatkozásában megfogalmaz. Az igazsághoz az is hozzátartozik - ezt is el kell mondanom -, hogy az előző kormányzat intézkedéseit sem lehetett mindig oktatásbarátnak tekinteni, de ami ebben a költségvetésben megfogalmazódik - és ez nemcsak az én véleményem, hanem szakmai szervezetek, szakszervezetek stb. véleménye is -, egyszerűen oktatásellenes, tudományellenes, ifjúságellenes, pedagógusellenes.
Sokan elmondták már, hogy nem készült hatásvizsgálat. Megkockáztatom azt a véleményt, hogy szándékosan nem történt meg mindez.
A kereszténydemokraták véleménye szerint a Művelődési Minisztérium még nem jutott el odáig, hogy valóságos képe legyen az irányítása alatt álló területek tényleges helyzetéről, ezért nincs is abban a helyzetben, hogy a beterjesztett költségvetés várható hatásaival szembenézzen. Beszédem második felében ezekből a negatív hatásokból sorolok fel néhányat.
A Pénzügyminisztérium viszont nem akar szembenézni a várható negatívumokkal, de úgy érzem, érzéketlen is a problémákkal szemben: csak a költségvetés egyensúlya érdekli, semmi egyéb. Könnyebb a nadrágszíjat meghúzni, mint kockázatot vállalni a jövő érdekében.
A Művelődési és Közoktatási Minisztérium, a miniszter úr minden ígérete ellenére, képtelen a közoktatás érdekeit képviselni, a minimálisan szükséges igényeket is megfogalmazni. És azt is megkockáztatom, hogy képtelen a PM nyomásának ellenállni. Mindezt az elmúlt napok áttekinthetetlen eseményei is bizonyítják.
Folytatnám tovább néhány általános megjegyzéssel:
A költségvetési törvény elfogadásához a közoktatási törvény módosítására van szükség. Ezt az előterjesztők is tudták, ezért módosító javaslatot adtak be, véleményünk szerint azonban a beterjesztett módosítás ellenére sem lenne tárgyalható a költségvetési törvény tervezete, a törvény ugyanis nem helyezi hatályon kívül a 118. § (2) bekezdését. Ehhez kapcsolódva megjegyzem azt is: semmilyen számítás nem igazolja, hogy a közoktatási feladatok elláthatók - a szakszervezetek, a szakmai szervezetek ennek éppen az ellenkezőjét állítják.
(18.50)
Ennek értelmében hatályon kívül kellene helyezni a közoktatási törvény feladatellátásra vonatkozó összes előírását. A költségvetési törvény elfogadását tovább nehezíti, hogy nem helyezték hatályon kívül a közoktatási törvény 3. számú mellékletét. A közoktatási törvény 129. §-a előírja, hogy az önkormányzatoknak 1995. március 1-jéig fel kell mérni a művelődési miniszter utasításának megfelelően az intézményeiket és az éves költségvetési tervben biztosított fedezetnek megfelelően az építési szabványok szerint korszerűsíteniük kell. A tervezetben erre nincs fedezet.
A tankönyvkiadás támogatására szánt összeg felhasználásának indoklása nem felel meg a közoktatási törvény 118. §-ának.
Néhány szót az ifjúságpolitikai hatásokról. A központi Ifjúsági Alap csak az oktatási rendszeren kívül működő gyermek- és ifjúsági szervezeteket támogatja. A közoktatási törvény kötelezően írja elő a diákönkormányzatok működtetését. Korábban a jelenlegi kormánypártok igen harcosan léptek fel a diákönkormányzatok lehetőségének érdekében. Az önkormányzatok viszont a költségvetési megszorítások miatt még kevésbé tudják majd támogatni az diákönkormányzatokat. A diákönkormányzatok megyei és országos működésének pedig egyáltalán nincs forrása.
Kifogásaimat természetesen sorolhatnám tovább, de ez a néhány kiragadott példa is mutatja, hogy milyen munkát végzett a szakértői kormány. Csak az oktatást érintő fejezetek annyi törvénytelen lépést vetítenek előre, a törvénytelenségre utaló jeleket és durva ellentmondásokat ki kell küszöbölni. Jó lett volna, ha a propaganda célokat szolgáló pótköltségvetés benyújtása és tárgyalása helyett a kormányzat már akkor az 1995. évi költségvetés előkészítését végezte volna el.
Mindezek figyelembevételével a Kereszténydemokrata Néppárt nem látja értelmét ezeken a területeken módosító indítványok benyújtásának, mert itt alapvető szemléletmódbeli változtatásra van szükség. Mit jelent mindez? A közoktatást, a felsőoktatást, az ifjúságpolitikát egyszer végre nemcsak a propaganda szintjén kell stratégiai ágazatnak tekinteni, hanem el kell végezni azt az egyre inkább elodázhatatlan beruházást, ami a jövő érdekében elengedhetetlen. Erre a jelenlegi költségvetésben még csak ráutaló jeleket sem találunk. Ez a költségvetés a közoktatás, a felsőoktatás, az ifjúság, a sport és a testnevelés gondjainak megoldására alkalmatlan, a jövőben súlyos feszültségek forrása lesz. Éppen ezért a KDNP a költségvetést nem fogja megszavazni.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Végezetül engedjék meg, hogy én szolgáljak a kormány helyett egy rövid hatáselemzéssel. A beterjesztett költségvetés várható hatásai a teljesség igénye nélkül:
Jelentős pedagógus munkanélküliség, véleményünk szerint 10-15 százalék kialakulása rövid időn belül, anélkül, hogy az állásban maradók feltételei javulnának. Nem tudom, hol a forrása az A1 kategória 8 ezer forintról 9 ezer forintra történő emelésének. Az iskolaépületek állaga, illetve felszereltsége jelentősen romlani fog a jövőben. A pedagógusbérek még érvényben lévő közoktatási törvényben meghatározott állami finanszírozásának elmaradása további hátrányba hozza a kisebb városokat, falvakat. A kistelepülések iskoláinak megszűnése, az elmúlt négy évben elkezdődött kedvező folyamatok megtorpanása, visszafordulása.
Az újrakörzetesítés veszélye: remélem, ezt a politikai hibát nem akarják elkövetni, bár a költségvetésben látunk erre utaló jeleket. A KDNP véleménye szerint, ha az állam csak a kistelepüléseken dolgozó pedagógusok bérét vállalná, ez nem kerülne többe, mint a körzeti iskolák támogatása. Ez egyben pedagógus munkahelyek megszűnése helyett pedagógus munkahelyek teremtését is jelentené. Azt hiszem, hogy ez sem egy elhanyagolható szempont.
Már korábban jeleztem, egy korábbi interpellációm alkalmával, hogy a KDNP nem tudja elfogadni a felsőoktatásban sem az oktatók leépítését, sem a hallgatói létszám növekedésének leállítását. A jelenlegi költségvetés be nem vallott kényszert jelent a felsőoktatásban a létszámleépítésre. Ezzel párhuzamosan szeretném felhívni kormánypárti képviselőtársaim figyelmét arra a már korábban is hangoztatott véleményemre támaszkodva, és egyben utalnék a felsőoktatási szakszervezetek véleményére, amely szerint a jelenlegi költségvetés elfogadása 21 százalékos reálbércsökkenést eredményezne a felsőoktatásban. A közoktatásra vonatkozó adatokat, szakszervezeti véleményeket ilyen módon nem ismerem, de biztos vagyok benne, hogy itt is hasonló helyzet várható.
Tisztelt Kormánypárti Képviselőtársaim! Csak néhányat mondtam a várható negatív hatásokból. Gondolom, önök is értik, hogy a kormány miért nem mellékelt hatásvizsgálati adatokat. Pedig ez így lett volna szakszerűbb és tisztességesebb. Köszönöm a türelmüket. (Szórványos taps a jobb oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem