SÁNDORFFY OTTÓ

Teljes szövegű keresés

SÁNDORFFY OTTÓ
SÁNDORFFY OTTÓ, az FKGP képviselőcsoport részéről: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az adózás törvényei, közöttük a társasági adóról szóló törvény gyakorlatilag évente változik. A kormányzat mindig a költségvetéssel kapcsolatban terjeszti elő, kétséget sem hagyva arról, hogy az adózás rendje, szabályai és mértéke a költségvetés mindenkori állapotának, ezen belül a költségvetési hiánynak alávetett törvény, melynek feladatául a hiány pótlását vagy csökkentését szánják.
Az adótörvények, különösen a társasági adóról szóló törvény azonban a gazdaság szabályozásának alapvető eszköze. Ezért minden módosítása a gazdasági struktúra módosulását és minden cég üzleti, termelési stratégiájának módosulását eredményezi. Különösen azok a társaságok, melyek külföldi partnert is magukban foglalnak, megkövetelik annak előzetes ismeretét, hogy a következő évben, illetve években mire számíthatnak. Ezek a cégek közép- és hosszú távú tervezést folytatnak, s ehhez kapcsolják beruházási és piacpolitikájukat.
Szerencsére a magyar cégek is egyre inkább ebbe az irányba mozdulnak el. Vannak iparágak, különösen a nagy beruházás-igényességű ágazatok, amelyek terveiket a világon mindenütt 10-20 évre határozzák meg, mert csak így lehet reményük a gazdaságos működésre. Ezek az ágazatok az állandóan változó adótörvények miatt gazdasági veszteségeket szenvednek. Az adótörvények állandó változása miatt fellépő bizonytalanság súlyosan hat a vállalatok hitelképességére, mert a bizonytalan stratégia a hitelezőket értelemszerűen óvatosságra inti.
Az adótörvény stabilitása egyben a gazdaság stabilizálásának alapja is. Ez utóbbi pedig kormányprogram, ezért szeretném látni e célnak az adótörvények esetében való realizálását. Az adótörvény módosításának hatására a cégek felépítésének és tevékenységi körének módosulása következik be. Megváltoznak beszerzési, termelési, értékesítési szokásaik. Ahhoz, hogy a gazdaság fejlődésében valami állandóságot tudjunk biztosítani, kevesebb törvénymódosítást kellene végezni, tartósabb, kiszámíthatóbb, s ezért tervezésre alkalmasabb törvényekre lenne szükségünk.
A másik igen fontos tényező a törvény értelmezhetőségének, átláthatóságának és egyszerűségének kérdése. Ebben a tekintetben szívesen láttunk volna generális módosítást a Pénzügyminisztérium részéről. Sajnos ez nem történt meg. A jelen előterjesztésben például a 3. § (14) bekezdésének módosítására azt javasolja, hogy a reprezentációs költség címén felmerült költségek - például étkezés, szállás, utazás stb. - csak a forgalmi és a személyi jövedelemadó nélkül legyenek elszámolhatók.
A törvénymódosítás semmit nem fog hozni a költségvetésnek, hiszen ezek szabadáras kategóriába tartozó és számlázható áruk, viszont komoly munkát fog okozni a könyvelőknek és az ellenőröknek. A törvény, melyet ma Magyarországon igen sok, jogilag nem feltétlenül képzett vállalkozónak kell forgatnia, még a szakjogászok számára is értelmezési vitatéma.
(11.10)
Az alaptételek pontos és egyszerű megfogalmazása mellett erősen eltúlzott számú kivételt vagy alesetet definiál. A II. fejezet 4. § (2) bekezdésének alpontjai például az abc betűit a z-ig töltik ki, melyek alkalmazásánál csak zavart, félreértéseket, vitát okoznak.
A pénzügyi kormányzattól azt várjuk, hogy egy teljesen új, áttekinthető és a gyakorlatban egyszerűen használható, több évre stabil adókódexet alakítson ki.
Ezt a törvényt célszerű lenne a jövő év májusáig elkészíteni és bevezetni. A törvénynek ez az új formája tartalmában pontosan megfelelne a jelenlegi törvénynek, nem tartalmi, hanem alkalmazási, technikai módosításokat, egyszerűsítéseket célszerű tartalmaznia. Az így kialakult új adókódex bevezető lépése lehetne a tavasztól tavaszig tartó gazdasági év bevezetésének. Az ilyen típusú gazdasági év alkalmazása a világon mindenütt szokásos, és célja, hogy mind a vállalatoknak, mind a költségvetésnek valós tényanyagok álljanak rendelkezésére. Gazdasági és pénzügyi tervezésre enélkül nem lehet gondolni. Nálunk például májusban futnak be a társaságiadó-bevallások és -befizetések, így ezek tényszámai is csak ezután állnak rendelkezésre. Nem kellene a kormánynak becsült költségvetéssel játszani. Javasoljuk és indítványozzuk a tisztelt Háznak ezen indítványunk megtárgyalását.
A társasági adóról szóló törvény jelenleg benyújtott tételes módosításával egyetértünk, azok tartalmával kapcsolatban nincs ellenvetésünk. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a jobb oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem