DR. LATORCAI JÁNOS

Teljes szövegű keresés

DR. LATORCAI JÁNOS
DR. LATORCAI JÁNOS, a KDNP képviselőcsoport részéről: Köszönöm szépen. Igen tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! A költségvetési törvény megfogalmazza, az adótörvények pedig együttesen realizálják azt a gazdaságpolitikát, amit a kormány 1995-ben folytatni kíván. Ennek a gazdaságpolitikának láthatóan két fő eleme van. Az egyik a kereslet szűkítése, amit a személyi jövedelemadó-törvény változtatása határoz meg, a másik pedig a befektetések, beruházások ösztönzése, ezt pedig elvileg a társaságiadótörvény-tervezet foglalja keretbe.
Az eddigi felszólalások során elhangzottakból is érezhető volt, hogy a személyi jövedelemadó-törvény a belső fogyasztást határozottan visszafogni törekszik. Célszerű tehát megvizsgálni, hogy a gazdaságpolitika szabályozásának másik fő eleme: a társaságiadó-törvényben rögzített kedvezmények valóban biztosítják-e a befektetések, beruházások ösztönzését.
A gazdaságpolitika érvényesítésének meghatározó eleme - a belpiaci fogyasztás változása mellett - az export alakulása. Kérdés: van-e lehetőség az export alapvető növelésére, illetve a jelenlegi magyar vállalatok, vállalkozások képesek-e meghatározó részben egy, az 1995-ben várhatóan határozottan szűkülő belpiaci fogyasztás mellett erőfeszítéseket tenni exportlehetőségeik fokozására. A gazdasággal foglalkozó szakértők körében magától értetődőnek látszik, hogy vállalkozásaink zöme jelenleg csak a belpiacra képes versenyképes termékeket előállítani. A belpiacot, a belső fogyasztást viszont - mint ahogy azt már jeleztem - a kormány olyan mértékben kívánja szűkíteni, ami ezen vállalatok, vállalkozások esetén már a túlélés kérdését is felveti. Úgy hiszem, nem azt, hogy a nem létező nyereség mekkora hányadát forgassák vissza technológia- és termékfejlesztésre.
Úgy ítéljük meg, hogy az exportfejlesztés terén igazán lehetőséget csak azok a vállalkozások kapnak, amelyek jelenleg is exportpiacokra termelnek, amelyeknek a termékei ezeken a piacokon jól értékesíthetők, ezáltal nyereségre tesznek szert, s ebből fejlesztéseket, a fejlesztésekből pedig piaci értékesítéseiket tudják továbbnövelni. De vajon tudják-e ők is növelni, hiszen a kormány megelőző más intézkedései, mint például az importvámok megemelése, nem eredményez, nem eredményez-het-e olyan külpiaci intézkedéseket, amelyek eredményeképpen ezen vállalkozások potenciális lehetőségei is csökkennek. Természetesen a gazdaság szempontjából minden kedvezmény, ami beruházást, befektetést, ezáltal foglalkoztatást biztosít, rendkívül fontos. A törvényjavaslat ilyen irányú alapgondolatát ezért támogatjuk, hiszen ugyanezt a Kereszténydemokrata Néppárt is megfogalmazta gazdaságpolitikájában.
Tisztelt Képviselőtársak! A törvényjavaslat több pontja azonban vitatható, így több elfogadhatatlan is számunkra. Láthatóan a költségvetés nehézségei miatt kénytelen visszavonulni a civil szféra, elsősorban a kultúra, az oktatás, az egészségügy, a környezetvédelem, a sport területéről. Ugyanakkor valóban nem teremti meg a civil társadalom nagyobb arányú szerepvállalását az ez irányú források fedezésében, mivel az alapítványoknak nyújtott támogatás az adóalap eddigi 50 százaléka helyett a jövőben - igaz, hogy az adott évre vonatkozóan - csak 20 százalékban válik leírhatóvá.
Sajnálatosnak tartjuk azt is, hogy az ifjúság érdekeinek támogatása nem jelenik meg a célok között. Hallottunk itt az előzőekben egy felszólalást, amelyből azt vélelmezhetjük, hogy ennek a korrekciója még a törvénytervezet tárgyalása során bekövetkezik. Természetesen azzal egyetértünk, hogy az alapítványoknak adott támogatás a legmesszebbmenőkig ellenőrizhető legyen és az alapítványok valóban közcélt szolgáljanak, ne pedig az adófizetés megkerülésének eszközévé váljanak.
A Kereszténydemokrata Néppárt frakciója kiemelve és elismerve a közcélú alapítványok rendkívül fontos szerepét, a törvényjavaslatban megfogalmazott szigorítások mellett szükségesnek tartja nagyobb leírási kedvezmény fenntartását. Erre vonatkozóan módosító javaslattal fogunk élni.
Tisztelt Képviselőtársak! Szólni kell a lízinggel kapcsolatos tervezett változtatásokról is. Úgy látjuk, a társasági törvénybeni és az áfatörvénybeni módosítások olyan, a lízing intézményét érintő módosítások, amelyek a gazdaság fejlesztési lehetőségeit jelentős mértékben szűkítik.
Utalni szeretnék itt arra, hogy a fejlett országok beruházásaiban a lízing-konstrukciókkal megvalósított mű-szaki fejlesztések mintegy 25-30 százalékot képviselnek. Magyarországon ez a hányad ma még csak 15 százalék körül mozog. Ugyanakkor ez a konstrukció a kis- és középvállalkozói réteg szinte kizárólagos lehetősége a termelőeszközök és gépjárművek beszerzésére.
Megítélésünk szerint az elmúlt években a lízinggel összefüggésben alkotott jogszabályok, a pénzintézeti, társasági adó-, áfa- és számviteli törvényben az európai normákhoz igazodóan lettek kialakítva.
Úgy véljük, '93-tól a lízing megbízhatóan működő, mind a vállalkozások, mind a költségvetés számára kiszámítható módja a fejlesztéseknek és ennek megfelelően az ezekkel összefüggő államháztartási bevételeknek is. A lízingre vonatkozó tervezett törvénymódosítások igazán nem jelentenek többletbevételt a költségvetés számára, mivel a változtatás következményeként a lízing mint lehetséges finanszírozás oly mértékben drágulhat, hogy gyakorlatilag megszűnésével is szembe kell néznünk, megszűnésére is számítani lehet.
Rendkívül fontos, hogy világosan lássuk: a lízing nem elsősorban a gyors jövedelemszerzés, hanem meg-felelő feltételek mellett a gazdaság fejlesztésének az eszköze.
(11.20)
Tisztelt Képviselőtársak! Mindezeket összefoglalva, úgy látjuk, a törvényjavaslatban megfogalmazott kedvezmények a vállalkozásoknak ugyancsak igen kis körét fogják érinteni, de ennek ellenére a törvénytervezetet mint fővonulatában beruházás- és befektetés-ösztönző törvénytervezetet támogatjuk. Módosító javaslatainkkal pedig azt jobbítani szándékozunk. Köszönöm szépen. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem