KÓSA LAJOS

Teljes szövegű keresés

KÓSA LAJOS
KÓSA LAJOS (Fidesz): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! Köszönöm a szót. A T/369-es számú törvényjavaslat vitájához kívánok hozzászólni, ami a Magyar Államvasutak az egészségbiztosítási pénztárral szemben fennálló járuléktartozásával és a korengedményes nyugdíjazással összefüggő tartozásainak rendezésével függ össze.
Mindnyájan tudjuk, hogy a Magyar Államvasutak - jó néhány ilyen állami tulajdonú közszolgáltató vállalat van még - alapvetően fontos szerepet játszik az ország gazdasági életében. Vagyis ezen vállalatokkal szemben mindig lehet arra hivatkozni, hogy a működőképességük fenntartása olyan közérdek, amely szem előtt tartásával érdemes azon gondolkodni, hogy ezen vállalatok esetében milyen olyan, úgymond kivételes, egyszeri alkalmú döntéseket hoz a parlament, amelyet egyébként nem kíván kiterjeszteni - mindig így fogalmaznak a javaslatok - más vállalatokra, legyen az állami, magán- vagy egyéb tulajdonban. Ugyanakkor rendkívül fontos az, hogy tudjuk, nemcsak a MÁV van ilyen kivételes helyzetben a magyar gazdaságban. Ez elmondható majdnem minden közszolgáltató vállalatról, a villamos művektől a gázszolgáltatókon át a postáig - és értelemszerűen nem is teljes körű ez a felsorolás.
Éppen ezért, ha egy ilyen közszolgáltató vállalattal szemben kivételes döntéseket hoz a parlament, akkor nagyon alapos indoknak kell szerepet játszania az előterjesztésben, amit a Fidesz-frakció hiányol. Hiányolja azért, mert bár az előterjesztés indoklása nagyon vázlatosan és csak tényleg négy rövid tőszavas bekezdésben felvázolja azt, hogy ez az intézkedés egy olyan szanálási csomag része, amely a kormány elképzelése szerint arra hivatott, hogy a MÁV pénzügyi helyzetét szanálja, és olyan pénzügyi és gazdasági helyzetet teremtsen, amely hosszú távra biztosítja a MÁV pénzügyi stabilitását és működőképességét, ugyanakkor a parlament egyelőre nem látta ezt a bizonyos csomagtervet.
Megítélésünk szerint, ha a kormány egy ilyen ügyben kivételes, egyszeri alkalmú döntést kíván a parlamenttől, akkor nem kerülheti meg azt a kérdést, hogy a parlament elé tárja ne csak e részlépés törvényalkotási programját - nevezetesen ezt az előterjesztést -, hanem azt a komplett szanálási tervet, amely alapján a parlamenti képviselők által is megítélhető, hogy vajon ez a szanálási program mennyire megalapozott, mennyire kivitelezhető, és kívánják-e támogatni a parlamenti képviselők más nagyon fontos, általános jogelvekkel szemben. Itt arra a jogelvre gondolok, amire Szilágyiné Császár Terézia képviselőtársam is utalt. A MÁV tartozása jogi szempontból nem különbözik az egyszerű vállalkozó tartozásától. Az egyszerű vállalkozó nem kap a parlamenttől egyedi döntés alapján mentességet, nem fizeti ki helyette senki a tartozást, hanem adott esetben ez az ő vállalkozásának végét is jelentheti.
Vagyis úgy gondoljuk, hogy méltányolhatók azok a nagyon fontos nemzetgazdasági szempontok, amelyek szükségessé teszik a MÁV szanálását, ezek azonban csak azon feltételek mellett méltányolhatók, ha a kormány beterjeszti azt a szanálási tervet, aminek ez az előterjesztés - mint hallottuk - részét képezi. Miután ez nem történt meg, sajnos igen nehéz megállapítani, hogy az a szanálási program mit kér a költségvetéstől, a törvényalkotóktól, mennyire reális, mennyire kivitelezhető.
Én jóhiszeműséget tételezek fel, azt hiszem, hogy a kormány a rendelkezésre álló eszközöknek megfelelően és képességeihez mérten reális és megvalósítható programot tűzött ki a MÁV szanálásával kapcsolatban. De látatlanban nem lehet egy ilyen nagy ügyet támogatni, mert az egyik oldalt, a szanálási programot nem látjuk, a másik oldalon viszont kézenfekvő az az általános jogelv, aminek megsértését - igaz, kivételesen és egyszeri alkalommal - kéri tőlünk a kormányzat. Éppen ezért, még ha egyetért is egy képviselő azzal, hogy lehet ilyen kivételes döntéseket hozni, mert méltányolja a mellette szóló érveket, nagyon nehéz helyzetbe kerül, és nagyon nehéz helyzetbe hozza a kormány.
Éppen ezért azt szeretném kérni az előterjesztőtől, tegye lehetővé, hogy a Fidesz frakciója részleteiben is megismerhesse azt a szanálási tervet, amit a MÁV kapcsán a kormány elfogadott vagy előterjeszteni kíván akár a kormány elé, akár a parlament elé. Igazából ezzel együtt lehet megítélni, hogy méltányolható-e ez a kérés vagy sem. Ha ez nem történik meg, akkor a legnagyobb jóindulattal is csak tartózkodni lehet, tudomásul véve az elmondott nemzetgazdasági szempontokat, de azt is tudomásul véve, hogy ha egy parlamenti képviselő ilyen jellegű szanálási programokba nem tud belelátni, akkor nem is tudja megítélni, hogy mennyire érinti ez az általánosnak mondható jogelveket.
(16.50)
Remélem, az általános vita lezárása nem ütközik nehézségbe azért, hogy a Fidesz-frakció ezt a szanálási tervet kézhez kapja. Ez az anyag a Fidesz szavazatát ebben a kérdésben mindenképpen alapvetően befolyásolni fogja. Köszönöm. (Taps a jobb oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem