GREZSA FERENC, DR. (MDF) előterjesztő:

Teljes szövegű keresés

GREZSA FERENC, DR. (MDF) előterjesztő:
GREZSA FERENC, DR. (MDF) előterjesztő: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Mindenekelőtt szeretném kifejezni megelégedettségemet az eredetileg tervezett napirend megváltoztatása fölött, mert így mindjárt az előterjesztésben alkalmam van néhány alapvető félreértést eloszlatni azzal a törvénymódosító javaslattal kapcsolatban, amelyet Pokorny Endre és Frajna Imre képviselő urakkal hárman nyújtottunk be a társadalombiztosítási önkormányzatok igazgatásáról hozott 1991. évi törvényről.
A társadalombiztosítási önkormányzatok fontossága és területe természetszerűleg az érdeklődés középpontjába került éppen az elmúlt hetekben és hónapokban az önkormányzatok egy részébe megválasztott képviselők választási kampánya által.
Itt mindjárt szeretnék utalni egy félreértésre: nem az önkormányzatokat választotta meg több mint három millió polgár, aki a szavazóurnákhoz járult néhány héttel ezelőtt, hanem - a törvény szerint - az önkormányzatok egy részét, azokat az embereket, akik a munkavállalói érdek-képviseleti szervezeteket képviselik. És természetesen ez a választás teljes mértékben legitim, teljes mértékben érvényes, minden tekintetben elfogadható, mi több, üdvözlendő, hiszen jelentős lépés volt az önkormányzatok felállítása felé.
Ugyanakkor azt önkritikusan meg kell állapítani, hogy az 1991-ben hozott törvényünk a társadalombiztosítási önkormányzatokról nem volt teljesen hibátlan. Mert miközben a választás lehetőségét megnyitotta a munkavállalói érdek-képviseleti szervek között, nem rendezte azt a kérdést, hogy az önkormányzatok másik alkotóeleme, a munkáltatói oldal hogyan delegáljon, milyen szabályok szerint juttasson képviselőket a társadalombiztosítás önkormányzataiba. Valamifajta szokásjog érvényesült az elmúlt időszakban. A törvénymódosító javaslatunk pontosan azt a célt szolgálja, hogy itt is tegyünk rendet, törvény által világosan határozzuk meg azt, hogy a munkaadó, munkáltató szervezetek érdek-képviseleti szervei milyen úton delegálhatnak a társadalombiztosítási önkormányzatba képviselőket. Tehát a választásoknak az itt tárgyalt kérdéshez ebből a szempontból semmi köze nincsen.
Éppenséggel a választások fontosságát húzza alá javaslatunk, amennyiben tiszta vizet szeretnénk önteni a pohárba a másik oldalon is, a választással nem érintett körben is. Az alapelv, amiből kiindultunk az, hogy - elnézést, talán kicsit profán lesz ez az idézet - aki rendel, az fizet. Mi természetesnek találjuk azt, hogy a társadalombiztosítás alapja fölött a munkáltatók közül is mindenki olyan arányban gyakoroljon befolyást, amilyen arányban maga is hozzájárul ennek az alapnak a létrehozásához. Ne fordulhasson elő az, hogy jelentős befolyást szerezhet esetleg olyan munkáltatói érdek-képviseleti szervezet a Társadalombiztosítási Alap hatalmas forrásai fölött, amely ennek a forrásnak a létrehozásában a járulékok befizetésével nem vesz részt olyan mértékben. Ez tehát az alapgondolat, és erre vonatkozóan tettünk javaslatot a törvénymódosító indítványban.
Hogy mennyire volt jogos ez a feltételezésünk és ez az igényünk, hogy rendezni kell ezt a kérdést, azt talán visszaigazolta az elmúlt hetek néhány történése is. Hivatkoznék arra, hogy az érdekelt szervezetek között is kirobbant bizonyos vita, és itt utalnék arra, hogy igen intenzíven, erőteljesen hallatta hangját a települési önkormányzatok érdek-képviseleti szervezete, amely valamilyen formában ugyancsak szeretne részt venni a társadalombiztosítás önkormányzatában. Tehát szemben a gyakran hangoztatott vádakkal, amelyek olykor szinte túlburjánzanak a sajtóban az elmúlt hetekben, nemhogy késleltetni szeretnénk és akadályozni az önkormányzatok mielőbbi működését, hanem szeretnénk megszüntetni minden utólagos esetleges jogvita forrását azzal, hogy a törvényben tiszta helyzetet teremtünk.
Az elvi kiindulóponttal kapcsolatban még egy kérdést szeretnék jelezni, amely fölmerült bennünk. Vajon kizárólag a vállalkozói gazdasági szféra tekinthető-e ma Magyarországon munkáltatónak vagy pedig egyéb területek is, természetes módon elsősorban a települési önkormányzatok köre? Több mint háromezer önkormányzatról van szó, amelyek bizonyos értelemben ugyancsak ebbe a körbe sorolhatók.
(16.40)
Tulajdonképpen össze is foglaltam az indítványunk lényegét, és azonnal jeleznem kell, hogy a benyújtást követően - amely még megelőzte a társadalombiztosítási választásokat - mi magunk is tárgyaltunk részben érintett szervezetekkel, részben pedig szakértőkkel, és kénytelenek voltunk regisztrálni, hogy az általunk javasolt megoldás technikailag valóban vitatható, valóban nagyon bonyolult, tehát nem biztos, hogy ez fejezi ki a legjobban a szándékunkat, és ahhoz a célhoz ez visz legközelebb, amelyet szeretnénk elérni. Tehát mindhármunk nevében jelzem, hogy mindenféle jobb technikai megoldásra irányuló módosító javaslatot örömmel fogadunk. Érkeztek is már ilyen javaslatok, és emlékezetem szerint ezek közül egyik sem volt olyan, amely a kiindulópontunkat vagy annak érvényességét megkérdőjelezte volna.
Végezetül azt kérem a tisztelt Háztól, hogy tényleg mielőbb legyünk túl ezen a javaslaton, mielőbb tárgyaljuk le, vitassuk meg, és mielőbb fogadjunk el egy, a többség számára elfogadható technikai megoldást, hogy tényleg mielőbb fölállhassanak a társadalombiztosítási önkormányzatok és megkezdhessék működésüket.
És még egy kérést szeretnék megfogalmazni: ne váljék ez a téma politikai viták forrásává. Én nagyon megértem, eddig a Szabad Demokraták Szövetsége és a Szocialista Párt képviselői támadták igen hevesen ezt az elképzelés… Én mind a két pártnak azon törekvését megértem, hogy - idézőjelben - "élére" szeretne állni három és fél millió szavazópolgárnak, akik elmentek a társadalombiztosítási önkormányzati választásokra választani, de azért szeretném mindenkinek az emlékezetébe idézni, hogy nem pártokra szavaztak, nem pártpolitikai kérdésben döntöttek az emberek, és nem ilyen kérdésben vállalták az urnákhoz járulást. Hagyjuk meg tehát ezt a kérdést politikamentesnek, és ne próbálja semmilyen szervezet kisajátítani ezt a nagy választótömeget, mert nem ezért mentek el, hanem teljesen más dolog kapcsán.
És még egy motívuma ugyancsak annak a kérésemnek, hogy ne váljék ez politikai vitává. Nem a kormányzat beavatkozási szándékáról van szó, ezt szeretném hangsúlyozni. Akit ebben a tekintetben nem eléggé győz meg az, hogy ellenzéki képviselő is csatlakozott a benyújtáskor aláírásával ehhez az indítványhoz, annak emlékezetébe szeretném idézni, hogy nem ez a kormányzat vagy nem ez a Parlament volt az, amelyik bármikor is akadályozta volna a társadalombiztosítási önkormányzatok felállítását; ellenkezőleg, ez a kormányzat és ez a Parlament alkotott olyan jogszabályokat, amelyek révén ezek az önkormányzatok most már tényleg heteken belül elkezdhetnek működni. És a kormányzati befolyás kapcsán arra is lehet emlékeztetni, hogy nem ez a kormányzat az, amelynek idejében a társadalombiztosítási plusz forrásokból - tehát az egészségügyre és a nyugdíjra befizetett járulékokból - fedezték időnként az állami költségvetés hiányát. Ez a rendszer megszűnt 1990-ben. Tehát az ilyenfajta politikai szándékoktól motivált támadásoktól óvjuk meg, javaslom, módosító indítványunkat. És még egyszer hangsúlyozva azt, hogy most már látjuk, technikailag nem a legjobb megoldást javasoltuk, ennek ellenére kérem, járuljanak hozzá ahhoz, hogy ez az indítvány legyen jobb, legyen mindenki számára elfogadható, és mielőbb kezdhessék meg - most már megkérdőjelezhetetlen legitimitással - a társadalombiztosítási önkormányzatok a működésüket. Köszönöm szépen figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem