CSEHÁK JUDIT, DR. (MSZP)

Teljes szövegű keresés

CSEHÁK JUDIT, DR. (MSZP)
CSEHÁK JUDIT, DR. (MSZP) Tisztelt Ház! Elnök Úr! Amikor előző felszólalásában Deutsch Tamás érveket sürgetett, akkor nyomtam meg a gombot. Magam is a kialakult vita kapcsán három dologról szerettem volna szólni: a társadalombiztosítási önkormányzati törvény történetéről, a mára kialakult helyzetről és a megoldásról. Miután azonban Havas Gábor részletesen szólt majdnem mindegyikéről ezeknek a kérdéseknek - talán nálam hitelesebben, mert nekem kevésbé hitték volna el ugyanezt -, megköszönöm neki, és csatlakozom mindahhoz, amit ő elmondott.
Mondanivalóm most már csupán három, illetve négy dologra kell, hogy szorítkozzék. Egyrészt szeretnék lelkesen köszönetet mondani azoknak a képviselőtársaimnak, akik ezt a módosító javaslatot beterjesztették. Így ugyanis alkalom nyílt arra, hogy mindazok, akik velünk ellentétben, akik túl korosak vagyunk, és a társadalombiztosítás önkormányzatának létrehozása miatt rágtuk a körmünket akkor, amikor esetleg üres uszodában lábtempóztak, vagy - szerencsésebbek lévén - éppen pettingelni tanultak, így most ők felébredhettek, és volt módjuk és alkalmuk egyrészt utánanézni a társadalombiztosítási önkormányzat mibenlétének, valamint itt most részletesen elmondhatták mindazt, aminek a vitájában korábban nem igazán vettek részt.
Másodrészt szeretném elmondani, hogy miről is szól a mi módosító indítványunk, ugyanis a módosító indítványunk valóban azt tartalmazza, amit most, iménti hozzászólásában Deutsch Tamás felolvasott. Arra tettünk ugyanis javaslatot, hogy a társadalombiztosítási önkormányzat alapszabályában, tehát amikor majd ez az önkormányzat megalakul, és megalkotja a saját alapszabályát, akkor a társadalombiztosítási alapokhoz való hozzájárulás arányának megfelelően saját maga állapodjon meg a delegálás arányairól, valamint arról, hogy ki, milyen munkaadói szervezet, milyen arányban vegyen részt.
Sőt, arról is szól ez a javaslat, hogy miután a Parlamentnek kell jóváhagynia a társadalombiztosítási önkormányzat alapszabályát, a Parlament is hozzászólhat majd - hiszen vagy jóváhagyja ezt az alapszabályt, elfogadja, vagy esetleg visszaadja átdolgozásra. Ezért tehát semmilyen végrehajthatatlan és váratlanul új javaslatot nem fogalmaztunk meg, mert az a szándékunk, és azt célozza ez a módosító indítvány, hogy lehetőleg 18-án alakuljanak meg az önkormányzatok, valóban fogjon hozzá a Parlament valamikor a társadalombiztosítás önkormányzatáról és igazgatásáról szóló törvény módosításához, ésszerű átalakításához, és mindezt a létrejött önkormányzatokkal egyetértésben, veük egyeztetve próbáljuk meg véghezvinni.
Arról is szól az indítványunk, hogy miután nincsenek végleges munkaadói szervezetek, különösen nem a költségvetési szervek oldalán - hiszen a költségvetési munkaadók, tulajdonképpen az intézmények, az iskolák, a kórházak, az iskoláknak és a kórházaknak pedig nincsenek jelenleg munkaadói szervezetei, de lehet, hogy lesznek -, ezért azt javasoljuk, hogy két választás közti félidőben, két év múlva kötelező legyen módosítani a munkaadói oldal delegálási arányait, de ezt is megegyezéssel tegyék meg.
Ugyanis - harmadszor - az a véleményünk, hogy rosszul jár az a munkaadói szervezet, amelyik a saját érdekeit a Kormánnyal kívánja érvényre juttatni. Itt az a helyzet állt elő, mint a mesében, amikor a két kis bocs, összeveszvén a sajton, a rókára bízta, hogy ossza el igazságosan. Mit látunk? A róka egyszer itt harap le belőle egy darabot, egyszer amott egy darabot, és az lesz a vége, ami Mádi László módosító indítványából visszaköszön, hogy végül is az a szervezet, amelynek érdekei képviseletére vállalkozott a Kormány, rosszabbul jár, lassan kisebb ajánlatot, értéktelenebb ajánlatot fog kapni, mint amilyet egyébként a munkaadói szervezetek a tárgyalások első fordulójában nekik felajánlottak.
Igaza van Deutsch Tamásnak - és ez a negyedik megjegyzésem -, valóban nem illik rosszhiszeműen állni ehhez a kérdéshez. Mi elhisszük, hogy nem gondolták végig a javaslattevő képviselők, hogy milyen bonyodalmat okoznak, hogy milyen lehetetlen helyzetet teremtenek most, a megalakulás pillanatában, hogy olyan helyzetet állítanak elő, ami valóban megakadályozhatja az önkormányzatok pénteki összehívását. Azonban jóhiszeműségükről lehet bizonyosságot tenni: vonják vissza a módosító indítványt! Ez az egyetlen megoldás. (Közbeszólások.) - Melyiket? Mindegyiket, az eredetit, amelyik önálló képviselő indítvány volt, és amelyik most, 18-a előtt kívánja módosítani a társadalombiztosítás önkormányzatáról szóló törvényt. Semmi akadálya, presztízsveszteség nélkül meg lehet tenni. Hiszen mi lelkesen elismerjük, hogy a törvényt módosítani kell, és mi leszünk az elsők, akik képviselőtársaink jól meggondolt, következményeket is számba vevő módosító indítványát, akár már a jövő héten, 78 képviselő támogató aláírásával, napirendre fogjuk szavazni.
Megismétlem, módosító indítványunk két dolgot tartalmaz. Leginkább annak örülnénk, ha visszavonnák képviselőtársaim és a Kormány ezt az önálló képviselői indítványt, illetve hogyha elfogadnák azt a módosító javaslatot, amelyet ehhez az önálló képviselői indítványhoz beterjesztettünk. Amennyiben még mindig nem volna világos, hogy mit is céloznak módosító indítványaink, és mi az álláspontunk, az idő előrehaladása miatt, bármilyen frakcióban ülő képviselőtársunknak szívesen állunk rendelkezésére. (Taps a bal oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem