PUSZTAI ERZSÉBET, DR. népjóléti minisztériumi államtitkár:

Teljes szövegű keresés

PUSZTAI ERZSÉBET, DR. népjóléti minisztériumi államtitkár:
PUSZTAI ERZSÉBET, DR. népjóléti minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A gyed megállapításának módszerében eltérés abban jelentkezik, hogy a korábbi jogszabály a táppénz alapjául szolgáló átlagkereset és a terhességi-gyermekágyi segély alapjául szolgáló átlagkereset különbözősége esetén az anya számára a kedvezőbb alapján állapította meg a gyed összegét.
(14.10)
Ezzel a lehetőséggel viszont nem élhettek azok a szülő nők, akik az év első részében szültek, tehát az eljárás nem volt egységes. Módosítás csak abban az általánosnak korántsem mondható speciális esetben történt, amikor a biztosítottnak a szülést megelőző két éven belül nincs legalább 180 napi keresete. Ebben az esetben a gyed alapjául a minimális bér kétszerese szolgál.
Hangsúlyozni kell, hogy a számítás módja nem új, csak a korábbi kétféle lehetőségből az egyik megszűnt, mivel a szülés időpontjától függően az anyák egy részének olyan előnyt biztosított, amivel a többiek nem élhettek. Számtalan olyan foglalkozási csoport is van, ahol a korábbi kereset a magasabb. A munkanélküliség elkerülése érdekében elsősorban azokon a területeken, ahol a későbbiekben fellendülés is várható, gyakorivá vált a 75-80%-os munkaidővel és bérrel történő foglalkoztatás.
Nem egyértelműen érinti tehát hátrányosan az egységes eljárás bevezetése azokat az anyákat, akik az év utolsó hónapjában szültek. Becslések szerint a módosítás által kedvezőtlenül érintettek száma nem lehet több egy-kétezer főnél. Átmeneti intézkedést erre vonatkozóan azért nem lehet érvénybe léptetni, mivel ez minden évben újra felmerülő probléma lenne. Nem tartom valószínűnek, hogy minden anya előre pontosan kikalkulálja, hogy melyik legyen a szülésnek az anyagi szempontból legkedvezőbb hónapja.
Lényegében ugyanez a helyzet a táppénznél is. Akiknek év végén kezdődő betegsége átnyúlik a következő naptári évre, azok is a két évvel korábbi naptári év átlagkeresete alapján részesülnek táppénzben. S ha figyelembe vesszük, hogy a táppénzes időszak az új szabály szerint akár két év is lehet, tehát hoszszabb tartamú, mint a terhességi gyerekágyi segélyt követő gyed, a táppénz alapjául szolgáló kereset és a táppénz folyósításának naptári éve között három év eltérés is lehet. Itt sem lehet átmeneti szabályokat érvényesíteni, mert nem egyszeri, hanem ismétlődő problémáról van szó.
Visszatérve az alapkérdésre: mivel a terhességi-gyermekágyi segély összegének kiszámítása a táppénzszámítási szabályok szerint történik, a gyedé pedig a terhességi-gyermekágyi segély alapján, és nem a segély százalékában, mint képviselő úr írja, lényegében mindkettő a táppénzszámítás szabályain alapul.
El kell azonban azt is mondani, hogy ha az élet bármely területén történik jogszabályi változás, annak hatása az egyének szintjén eltérő módon jelentkezhet. Van, akit ugyanaz az intézkedés kedvezőtlenül érint, van, akit kedvezően. A gazdasági helyzet azt nem teszi lehetővé, hogy az ellátási rendszerben bekövetkező minden változás mindig csak pozitív hatású legyen, s minden, az egyén szintjén jelentkező negatívumot átmeneti intézkedésekkel semlegesíteni lehessen. Kérem válaszom elfogadását. Köszönöm. (Szórványos taps a jobb oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem