GÁSPÁR MIKLÓS, DR. (KDNP)

Teljes szövegű keresés

GÁSPÁR MIKLÓS, DR. (KDNP)
GÁSPÁR MIKLÓS, DR. (KDNP) Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Engedjék meg, hogy először is örömömet fejezzem ki afölött, hogy ezt a mindenki által nagyon várt törvényjavaslatot tárgyalja a Parlament.
Mindannyiunk előtt ismert, hogy a korábbi gazdasági bűncselekmények a tervutasításos rendszerhez kötődtek, ezért a piacgazdaság viszonyai között nem alkalmazhatók.
Az 1993. évi XVII. törvény hatályon kívül helyezte ugyan az elavult bűncselekményeket, az új társadalmi-gazdasági viszonyokra épülő, a piacgazdaság nem kívánt hatásaként jelentkező magatartásokra, büntetőjogi üldözésére azonban a meglevő tényállások nem mindig alkalmasak, a klasszikus vagyon elleni bűncselekmények — például: lopás, csalás, sikkasztás — a gazdasági visszaéléseknek csak egy részében alkalmazhatók.
Azt hiszem, az senki előtt nem kétséges, hogy a gazdasági bűncselekmények új tényállásait tartalmazó módosításra már korábban is szükség lett volna. A kialakuló piacgazdaság viszonyai között igen hamar megjelentek annak nem kívánt negatív hatásai is. Talán túlzás nélkül állíthatom, hogy a gazdasági bűncselekmények meghatározásának mikéntje — különösen az, hogy mely területeket kíván a büntetőjog szabályozási körébe vonni — egyaránt érdeklődésre tart számot azok körében, akiket felháborítanak a közelmúlt gazdasági visszaélései, és azoknál is, akik a gazdasági élet aktív szereplői.
A jogi szabályozás hézagait kihasználó ügyeskedők gyakran követnek el olyan, a társadalom erkölcsi rosszallását kiváltó cselekményeket, amelyek káros hatásuk miatt már büntetőjogi következménnyel kellene hogy járjanak. Ez az "átmeneti" állapot azt is eredményezi, hogy a bűnüldöző szervek elbizonytalanodnak és olyankor sem kezdeményeznek büntetőeljárást, amikor ez a jelenlegi rendelkezések szerint is megengedhető volna.
Ha a törvényhozás nem késlekedik, reagálhattunk volna sok olyan gazdasági visszaélésre, amely megfelelő büntetőjogi tényállások hiányában a büntetőjog eszközeivel szankcionálatlan maradt.
Úgy érzem, hogy jelenleg a gazdaság területén jelen lévő bűnözés egyik elősegítője a jogi, s ezen belül a büntetőjogi szabályozás kielégítetlen volta. Éppen ezért, amikor üdvözlöm e törvényjavaslatot, meg kell említenem azt is, hogy kissé elkésettnek tartom a Kormány részéről azt, hogy ez év áprilisában terjesztette javaslatát a Parlament elé, az Országgyűlés részéről pedig azt, hogy e rendkívül fontos törvényjavaslat tárgyalását csak most kezdte meg.
Mindannyiunk előtt ismert, hogy milyen viszszaélések történtek a privatizáció, az állami vállalatok, szövetkezetek átalakulása során. A gazdasági társaságokba bevitt nem pénzbeli hozzájárulás, azaz apport értékének mikénti megjelölése nagyban befolyásolta az abban részt vevő személyek tulajdoni hányadának alakulását. Az apporttal elkövetett visszaélésekre ez ideig csak a polgári jog eszközei álltak rendelkezésre.
E törvényjavaslat szigorú büntetést helyez kilátásba arra az esetre, ha valaki közreműködik abban, hogy a nem vagyoni hozzájárulása értéken alul vagy értéken felül kerüljön megjelölésre. Nyilván pusztán a büntethetőség ténye is számos személyt fog visszatartani attól, hogy a törvénytelen spekulációnak ezt a formáját válassza.
De említhetném a gazdasági tevékenységhez felvett hitelek más célra történő felhasználását is, amely szintén büntetőjogi védelmet kap a törvényjavaslat szerint.
Nem értek volna bennünket olyan, a külföldi fórumokon is megjelenő kritikák, hogy Magyarország otthont ad a nemzetközi szervezett bűnözésből eredő pénzek tisztára mosásának, ha a nemzetközi bűnözést leginkább érintő területeken, így a javaslatban is szereplő, a kábítószer-kereskedelemből, fegyvercsempészésből és terrorizmussal összefüggésben elkövetett bűncselekményekből származó pénz tisztára mosását már korábban büntetendővé nyilvánítjuk.
Jónak tartjuk a törvényjavaslatnak a hitelezők védelmét erősítő rendelkezéseit, így különösen a hitelezési csalás tényállásának a beiktatását és a tartozás fedezetének elvonása bűncselekményének újraszabályozását.
A fogyasztók büntetőjogi védelmének a kiterjesztése is aktuális problémára, az országot elárasztó rossz minőségű termékeknek a fogyasztót megtévesztő módon való forgalomba hozatalára reagál.
(12.30)
A piacgazdaság szabályai szerint működő üzleti élet és a modern bankrendszer szükségessé teszi az üzleti titok, a banktitok büntetőjogi védelmének megteremtését. Figyelembe veszi a javaslat az utóbbi években megjelent, ez ideig ismeretlen, új elkövetési magatartásokat is, így a tőzsdei visszaéléseket rendeli büntetni a bennfentes értékpapír-kereskedelem bűncselekményénél; új tényállás a számítógépes csalás, a bankkártya-hamisítás is.
A törvényjavaslat a gazdasági bűncselekmények újraszabályozása mellett módosítja a robbanóanyagokra, a robbantószerre és a lőfegyverre vonatkozó büntetőjogi tényállásokat is.
Örömmel látjuk, hogy külön tényállást tartalmaz az illegális fegyverkereskedelemre: szigorúan rendeli büntetni a szervezett fegyverkereskedelmet, és azt, ha valaki üzletszerűen folytat nemzetközi fegyverkereskedelmet.
A Kereszténydemokrata Néppárt a törvényjavaslatot támogatja. Ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy a gazdasági problémákat önmagában jogi eszközökkel — legkevésbé a büntetőjog eszközeivel — nem lehet megoldani. A Büntető Törvénykönyv gazdasági jellegű szabályairól azonban nem lehet lemondani, és a gazdasági kriminalitás elleni harcnak fontos állomása a jó törvények meghozatala is. Köszönöm a figyelmet. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem