SCHAMSCHULA GYÖRGY, DR. közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter:

Teljes szövegű keresés

SCHAMSCHULA GYÖRGY, DR. közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter:
SCHAMSCHULA GYÖRGY, DR. közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A MÁV szervezeti átalakításával kapcsolatosan korábban több kérdés is elhangzott a Házban. Akkor is elmondtuk, hogy a teljesítmények tartós csökkenése indokolttá és elkerülhetetlenné teszi a MÁV szervezeti korszerűsítését és egyes területeinek privatizációját.
A MÁV jelenlegi teherszállítási kapacitása körülbelül 120-130 millió tonna áru évi továbbítását tenné lehetővé, és 6-8 évvel ezelőtt körülbelül ilyen mennyiséget szállított a MÁV. 1992-ben 47, 1993-ban várhatóan 40 millió tonna szállítására lesz igény.
Ilyen mérvű igénycsökkenés mellett a járműjavító üzemek jelenlegi műszaki kapacitása bőven túlzottnak, nagynak minősíthető és teljesen nyilvánvaló, hogy a MÁV nem tud nyolc járműjavítót eltartani. Ezért a MÁV átalakulási tervében valóban számolt a járműjavítók számának csökkentésével és a szombathelyi Vasjármű Kft. privatizációjával. Emellett szól az is, hogy az előzetes vizsgálatok szerint a járműjavítási feladatok ugyanolyan felkészült munkaerővel és gazdaságossággal a MÁV többségi tulajdonában maradó kft.-kben is elvégezhetők.
A feladat átcsoportosítása esetén — a képviselő úr állításával ellentétben — többletköltség sem merülne fel, mivel a szállítások könnyen igazíthatók a javítás esedékességének helyéhez.
Az sem okozna gondot, hogy a Dunántúl vasúti kocsiparkját bármely előre nem látott krízishelyzetben a nyugati országrészben javítsák.
A szombathelyi járműjavító privatizálása esetén is rendelkezésre állnak nagy vontatási műhelyek Celldömölkön, Pusztaszabolcson vagy Pécs-Bánya rendezőn.
Végül a meglévő járműjavító-kapacitás csökkenése semmiképpen sem akadályozná a szállítási feladatok ellátását, mivel a jelentősen lecsökkent teljesítményhez jóval kevesebb járműdarabszám szükséges.
Tisztelt képviselő úr! Tájékoztatásul azt is el kell mondanom, hogy a MÁV alaptevékenységével közvetlenül nem összefüggő gazdasági szervezetek privatizálása még csak az előkészületeknél tart. A MÁV Részvénytársaság a közeljövőben dolgozza ki részleteiben a befektetéseinek és érdekeltségeinek privatizációs programját. E program igazgatóság által történő jóváhagyását követően kerülhet sor többek között a szombathelyi Vasjármű Kft. pályázat keretében történő értékesítésére. Azonban ez nem jelentené az üzem bezárását vagy megszüntetését, hanem éppen ellenkezőleg az ott lévő emberi, technikai erőforrásokat próbáljuk hasznosítani.
Azonban azt is mérlegelnünk kell, hogy a veszteséges tevékenységek további dotálása valamennyiünk zsebét érinti.
Megvizsgáljuk és a humánussági szempontok figyelembevételével megpróbáljuk a legmegfelelőbb megoldást találni arra, hogy minél kevesebb ember sorsát érintse kedvezőtlenül a szombathelyi Járműjavító Vállalat privatizációja, hogy minél inkább megfeleljünk azoknak a gazdasági és humán követelményeknek, amelyeket egy ilyen folyamat lebonyolításával kapcsolatban állítani szükséges.
Bízom benne, hogy az ott lévő munkahelyek nagy többségét épp a privatizációval tudjuk megmenteni, mert ha nem privatizálnánk ezt a járműjavító társaságot, az esetben valamennyi munkahely megszűnne. Kérem képviselő urat, méltányolja eme törekvésünket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem