RÁDAY MIHÁLY (SZDSZ)

Teljes szövegű keresés

RÁDAY MIHÁLY (SZDSZ)
RÁDAY MIHÁLY (SZDSZ) Tisztelt Miniszter Úr! Én fölolvasnék az ön rendeletéből. Azt mondja a 3. § (4) bekezdés: Az LRI részt vehet kizárólag gazdasági társaság tagjaként a belföldi és nemzetközi légi árufuvarozási és személyszállítási tevékenységben. Magyarul: konkurenciája lehet a MALÉV-nek. Ugyanakkor a 2. § (2) bekezdés b) pont: ágazati szabványosítási feladatokat lát el. Másutt, (1) bekezdés d) pont ugyanitt: közforgalmi polgári repülési igények és repülési engedélyek nyilvántartása. Most a magáét fogja nyilvántartani, vagy a másik légitársaságét? Ugyanakkor eredményérdekeltségű önálló költségvetési szerv. Állami tulajdonban lévő repülőteret használ, ugyanakkor legalább négyszer-ötször le van írva, hogy saját tulajdonában lévő terülőtereken milyen feladatokat végez. Elég megdöbbentő. Le van írva, hogy a repülőtér üzemeltetéséhez nem tartozó ingatlanok hasznosításával kapcsolatosan mi a teendője. Nem tudtam, hogy van a tulajdonában terület, és nem tudtam, hogyha nem tartozik a tulajdonába, akkor hasznosíthatja-e térítés ellenében, vagy nem.
Nekem az a véleményem, és azt nem szeretném, hogyha azt hinné a miniszter úr, hogy nekem ez alatt az egy hónap alatt nem volt módom alaposan utánanézni az ön rendeletének, jogászokkal megvizsgáltatni és megállapíttatni azt, hogy az 1990. évi LXXXVI. törvényt, vagyis a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvényt az ön rendelete sérti, valamint a koncessziós törvényt is. Ezeket itt én tételesen felsoroltam – az órára nézek, még egy picit mondhatok belőle –, például olyat, hogy az Alkotmány és a koncessziós törvény kijátszását jelenti annyiban, hogy jelentősen bővíti azt a kört, amelyet a koncessziós törvény által állami monopóliumként megjelöl, nevezetesen a közforgalmi repülőterek működtetését állami monopóliummá teszi az ön rendelete.
Ha az LRI gazdasági társaság tagjaként működni kezd, akkor vállalkozónak minősül, és a tisztességtelen piaci magatartásról szóló törvény 1. §-a értelmében e törvény hatálya alá esik. Csak felhívnám erre a figyelmét.
Hatósági jogosítványokat biztosít az ön rendelete ennek a cégnek. Az LRI bevételei között sorolja fel a koncessziós megállapodásokból származó bevételeket, amiket az állam jogosult kötni, költségvetési szerv nem jogosult ilyet kötni, arról nem beszélve, hogyha megköti, akkor ezek a pénzek, mármint például az a 2 dollár és az a 2 és fél dollár, amiről az előbb beszéltem, legfeljebb a cég után a tárcába folyik be és nem a költségvetésbe. Én a költségvetési törvénynél nem emlékszem arra, hogy lett volna ilyen jelentős, utasonkénti 2 - 2 és fél dolláros tétel megemlítve, amit az LRI szed be.
Úgy vélem, az, hogy nem a költségvetésben elkülönítve működik az LRI bevétele és a költségvetése, az, hogy a teljes légiforgalom területén monopolhelyzetbe hozta az ön rendelete, a múlt évi rendelete az LRI-t, és hogy például – amint mondtam – a koncessziós tevékenységek díját devizában köti ki másik magyar társasággal kapcsolatban, és még sorolhatnám a többieket, úgy vélem, hogy ezek olyan törvénysértő dolgok, amelyeknek a – hogy mond-jam – kiküszöbölésére tenni kéne. Tehát az ön 1991. július 25-én megjelent rendelete után, az ön zárómondatával ellentétben be kell avatkozni ezekbe, és valamit változtatni kell; és remélem, hogy ez az interpelláció, amennyiben a Parlament a választ nem fogadja el, módot nyújt arra, hogy ön ezeket a törvénytelenségeket kiküszöbölje.
Köszönöm. (Taps a bal oldalon.)
Határozathozatal

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem