FEKETE PÁL (MDF) Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ha elemezzük az önkormányzatok 1992. évi címzett és céltámogatásáról szóló törvényjavaslathoz beérkezett módosító javaslatok együttesét, nyomban szembetűnő a javaslatok legtöbbjének azonos irányultsága és azonos logikája. Érdemi részében szerepel egy összeg, amit eredetileg az önkormányzat kért, és amelyet a törvényjavaslat elutasított, indokolásában pedig legtöbbször hivatkozik az előterjesztő arra, hogy az elutasítás indokául szolgáló hiányokat pótolta: bizonyos dokumentumokat, a képviselőtestületi határozatot, legtöbbször vízjogi létesítési engedélyt pótolta, és ezt az előterjesztő jelzi.
Ennek következtében joggal meg is állapítja, hogy a céltámogatás az önkormányzati törvény értelmében alanyi jogon jár. Úgy vélem, pontosan az a hiánypótlás folytatódik, amelyik eredetileg 1992. január 31-én is folyt, noha ezt a határnapot, amely a kötelező államigazgatási egyeztetés határnapja volt, a Belügyminisztérium nem tette közzé. Pontosan erre hivatkoznak az előbbi érvelés logikája szerint is, hogyha január 1-jéig elfogadták az adatok pótlását, el kell azt fogadni továbbra is, hiszen ez a január 31-i határidő nem tekinthető hivatalosnak.
A megoldási javaslatok között azután találni olyanokat, amelyek átfogó, általános érvényű megoldást ajánlanak, azaz, hogy a pótlást tegyük lehetővé hivatalosan országgyűlési döntéssel és újabb határidővel.
Dr. Vastagh Pál képviselőtársam előterjesztésében a törvény hatálybalépésétől számított 15 napot szabna meg erre, majd felülvizsgálatot ír elő, így kerülne az Országgyűlés elé. A döntés, a két plusz cél, amelyet december 12-én fogadtunk el, támogatásának odaítélésével egyidőben történne.
Dr. Hatvani Zoltán képviselőtársam részéről beérkezett javaslat azt tartalmazza, hogy a felszólítás a TÁKISZ-okon keresztül történjen meg 92. június 30-ig, igényjogosultság megállapítása után kielégítésük pedig a következő költségvetési évben, 1993-ban.
A két javaslat valamennyi elemét figyelemreméltónak érzem. A nevemen szereplő előterjesztésben 5457-es számon a pótlás az 1992. május 15-ig tartó időszakban következne be.
Úgy vélem, ennyi idő kell a hiányok pótlására, tovább viszont a hiánypótlások lehetséges újabb dátumát nem tolhatjuk.
A jogossá vált igények kielégítésének költségfedezetéül a 93-as költségvetés szolgálna, valamint a két plusz célra elkülönített másfél milliárdból az előreláthatólag fel nem használt maradvány, továbbá az igényeiket visszavont önkormányzatok fedezete, e két utóbbi – jelenlegi tudomásunk szerint – körülbelül 200 millió forintra taksálható.
Ennek az összegnek, mint fedezetnek a felhasználására így vonatkozik a javaslat, hogy az lakosságszám szerinti sorrendben, a legkisebbtől kezdve történjék. A soron következő, a hátralévő feladatok lebonyolítását a Kormány végezné. Erre, úgy vélem, a Kormányt a Parlamentnek fel kellene hatalmaznia, az elbírálásra is, valamint a döntés vonatkozásainak közzétételére is. Tegye közzé a Magyar Közlönyben a jogosulttá vált önkormányzatok listáját, valamint a megváltozott mellékleteket, kiváltképp az 5. számú mellékletet.
Az előterjesztéshez bizottsági módosítások kapcsolódnak. A költségvetési bizottság úgy formuláz, hogy a jogossá vált igények kielégítése az állandó lakosságszám növekvő sorrendjében történjék, és ha jól értem a költségvetési bizottság állásfoglalását, ez az 1993-ra átgördülő igényekre is vonatkozik, nemcsak azokra, amelyeket a 200 millióból jelenleg a leggyorsabban ki tudnánk elégíteni. Én úgy érzem, hogy ez a kiterjesztés koncepciózus és méltányos, ugyanazt az elvet követné a továbbiakra nézve is.
Az önkormányzati bizottság kapcsolódó pontosításai a visszavont igényekre vonatkoznak, itt elhagyná az önkormányzatok tételes felsorolását, valamint május 15-ig tekintené érvényesnek a visszavonásokat is, azaz az önkormányzati igények visszavonását. Továbbá azzal a garanciával erősítette meg az ily módon kikerekedett javaslatát az önkormányzati bizottság, hogy a Belügyminisztérium tételes jelentése kerüljön az önkormányzati bizottság elé a közzététel előtt.
Úgy vélem, hogy ahogyan követtem a módosító indítványok alakulását, lépésről lépésre formálódó, körültekintőbbé és méltányosabbá váló javaslategyüttesről van szó. Ajánlom szíves figyelmükbe, és öszszegezném, hogy ennek a javaslategyüttesnek az elfogadása esetén milyen előnyöket biztosítanánk:
1. Hivatalosan megadott és biztosított, megfelelő hosszúságú időt a hiányzó iratok pótlására.
2. A céltámogatások odaítélésében az alanyi jogosultság feltétlen érvényesülését.
3. A településnagyság, egyben a rászorultság sorrendjének követését az igények kielégítésében.
4. Az intézkedések lehető felgyorsítását. Parlamenti döntésre van szükség a már javasoltak, az előttünk lévő törvénytervezetben javasoltak azonnali elfogadására, e tekintetben parlamenti döntés kell, továbbá a két plusz cél, itt az általános iskolai és középiskolai kollégium fejlesztéséről, valamint a középiskolai tornaterem építéséről van szó, ezeknél parlamenti döntés után, április 30-át követően nyílna mód a gyors intézkedésre, valamint az itt említett javaslatokban érintett pótlásokra az igényjogosulttá válásra esélyesekről május 15-e után történhetne kormányzati döntés.
5. Nem zárnánk ki a feltételeknek megfelelő, avagy a hiányzó feltételeket pótolni tudó önkormányzatokat a céltámogatásokból.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Javaslom, szavazzanak a fentiekben vázoltak szerint. Köszönöm figyelmüket. (Taps.)