FEKETE PÁL (MDF)

Teljes szövegű keresés

FEKETE PÁL (MDF)
FEKETE PÁL (MDF) Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ha elemezzük az önkormányzatok 1992. évi címzett és céltámogatásáról szóló törvényjavaslathoz beérkezett módosító javaslatok együttesét, nyomban szembetűnő a javaslatok legtöbbjének azonos irányultsága és azonos logikája. Érdemi részében szerepel egy összeg, amit eredetileg az önkormányzat kért, és amelyet a törvényjavaslat elutasított, indokolásában pedig legtöbbször hivatkozik az előterjesztő arra, hogy az elutasítás indokául szolgáló hiányokat pótolta: bizonyos dokumentumokat, a képviselőtestületi határozatot, legtöbbször vízjogi létesítési engedélyt pótolta, és ezt az előterjesztő jelzi.
Ennek következtében joggal meg is állapítja, hogy a céltámogatás az önkormányzati törvény értelmében alanyi jogon jár. Úgy vélem, pontosan az a hiánypótlás folytatódik, amelyik eredetileg 1992. január 31-én is folyt, noha ezt a határnapot, amely a kötelező államigazgatási egyeztetés határnapja volt, a Belügyminisztérium nem tette közzé. Pontosan erre hivatkoznak az előbbi érvelés logikája szerint is, hogyha január 1-jéig elfogadták az adatok pótlását, el kell azt fogadni továbbra is, hiszen ez a január 31-i határidő nem tekinthető hivatalosnak.
A megoldási javaslatok között azután találni olyanokat, amelyek átfogó, általános érvényű megoldást ajánlanak, azaz, hogy a pótlást tegyük lehetővé hivatalosan országgyűlési döntéssel és újabb határidővel.
Dr. Vastagh Pál képviselőtársam előterjesztésében a törvény hatálybalépésétől számított 15 napot szabna meg erre, majd felülvizsgálatot ír elő, így kerülne az Országgyűlés elé. A döntés, a két plusz cél, amelyet december 12-én fogadtunk el, támogatásának odaítélésével egyidőben történne.
Dr. Hatvani Zoltán képviselőtársam részéről beérkezett javaslat azt tartalmazza, hogy a felszólítás a TÁKISZ-okon keresztül történjen meg 92. június 30-ig, igényjogosultság megállapítása után kielégítésük pedig a következő költségvetési évben, 1993-ban.
A két javaslat valamennyi elemét figyelemreméltónak érzem. A nevemen szereplő előterjesztésben 5457-es számon a pótlás az 1992. május 15-ig tartó időszakban következne be.
Úgy vélem, ennyi idő kell a hiányok pótlására, tovább viszont a hiánypótlások lehetséges újabb dátumát nem tolhatjuk.
A jogossá vált igények kielégítésének költségfedezetéül a 93-as költségvetés szolgálna, valamint a két plusz célra elkülönített másfél milliárdból az előreláthatólag fel nem használt maradvány, továbbá az igényeiket visszavont önkormányzatok fedezete, e két utóbbi – jelenlegi tudomásunk szerint – körülbelül 200 millió forintra taksálható.
Ennek az összegnek, mint fedezetnek a felhasználására így vonatkozik a javaslat, hogy az lakosságszám szerinti sorrendben, a legkisebbtől kezdve történjék. A soron következő, a hátralévő feladatok lebonyolítását a Kormány végezné. Erre, úgy vélem, a Kormányt a Parlamentnek fel kellene hatalmaznia, az elbírálásra is, valamint a döntés vonatkozásainak közzétételére is. Tegye közzé a Magyar Közlönyben a jogosulttá vált önkormányzatok listáját, valamint a megváltozott mellékleteket, kiváltképp az 5. számú mellékletet.
Az előterjesztéshez bizottsági módosítások kapcsolódnak. A költségvetési bizottság úgy formuláz, hogy a jogossá vált igények kielégítése az állandó lakosságszám növekvő sorrendjében történjék, és ha jól értem a költségvetési bizottság állásfoglalását, ez az 1993-ra átgördülő igényekre is vonatkozik, nemcsak azokra, amelyeket a 200 millióból jelenleg a leggyorsabban ki tudnánk elégíteni. Én úgy érzem, hogy ez a kiterjesztés koncepciózus és méltányos, ugyanazt az elvet követné a továbbiakra nézve is.
Az önkormányzati bizottság kapcsolódó pontosításai a visszavont igényekre vonatkoznak, itt elhagyná az önkormányzatok tételes felsorolását, valamint május 15-ig tekintené érvényesnek a visszavonásokat is, azaz az önkormányzati igények visszavonását. Továbbá azzal a garanciával erősítette meg az ily módon kikerekedett javaslatát az önkormányzati bizottság, hogy a Belügyminisztérium tételes jelentése kerüljön az önkormányzati bizottság elé a közzététel előtt.
Úgy vélem, hogy ahogyan követtem a módosító indítványok alakulását, lépésről lépésre formálódó, körültekintőbbé és méltányosabbá váló javaslategyüttesről van szó. Ajánlom szíves figyelmükbe, és öszszegezném, hogy ennek a javaslategyüttesnek az elfogadása esetén milyen előnyöket biztosítanánk:
1. Hivatalosan megadott és biztosított, megfelelő hosszúságú időt a hiányzó iratok pótlására.
2. A céltámogatások odaítélésében az alanyi jogosultság feltétlen érvényesülését.
3. A településnagyság, egyben a rászorultság sorrendjének követését az igények kielégítésében.
4. Az intézkedések lehető felgyorsítását. Parlamenti döntésre van szükség a már javasoltak, az előttünk lévő törvénytervezetben javasoltak azonnali elfogadására, e tekintetben parlamenti döntés kell, továbbá a két plusz cél, itt az általános iskolai és középiskolai kollégium fejlesztéséről, valamint a középiskolai tornaterem építéséről van szó, ezeknél parlamenti döntés után, április 30-át követően nyílna mód a gyors intézkedésre, valamint az itt említett javaslatokban érintett pótlásokra az igényjogosulttá válásra esélyesekről május 15-e után történhetne kormányzati döntés.
5. Nem zárnánk ki a feltételeknek megfelelő, avagy a hiányzó feltételeket pótolni tudó önkormányzatokat a céltámogatásokból.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Javaslom, szavazzanak a fentiekben vázoltak szerint. Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem