BOGÁRDI ZOLTÁN (MDF)

Teljes szövegű keresés

BOGÁRDI ZOLTÁN (MDF)
BOGÁRDI ZOLTÁN (MDF) Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tulajdonképpen nem volt szándékomban szólni, de itt elhangzottak olyan hozzászólások, amiket mindenképpen meg kell említeni újra, mert félrevisznek, félrevezetőek.
Egyszerűen nem az a mi célunk itt most, hogy elbizonytalanítsuk a szövetkezetekben dolgozó embereket, hogy ezek az új törvények mire nem adnak nekik lehetőséget, hanem pontosan az a célunk, hogy megmagyarázzuk: ezek lehetőségek. Ezekkel ahhoz, hogy változások legyenek a mezőgazdaságban, élni kell, és akkor ők maguk tudják megváltoztatni. Az egész szövetkezeti törvény alapkoncepciója, hogy a jogokat a tulajdonoshoz telepíti, és ezekkel a jogokkal a tulajdonos úgy él, ahogy tud.
Nagyon sajnálom, hogy Rott Nándor képviselőtársam nincs idebenn, mert utána mindjárt szólnom kellett volna, és nem hallja, amiket mondok. De végül is azok, akiknek ő szánta a hozzászólását, azok legalább hallják. Teljesen összekeverte Rott képviselőtársam az átmeneti törvényt és a későbbi szövetkezeti törvényt. Csak szerettem volna elmondani neki, hogy a kettő között egy egész esztendő telik el, amikor mindenféle átalakulás, mindenféle leválás, szétválás – egy tag kiléphet vagyonnal a szövetkezetből ez alatt az idő alatt! – megtörténik. Tehát azok a jelzők, amikkel ő illette ezeket a törvényeket ilyen ökölrázva, égnek meredt szemmel, hogy bolsevista és egyebek, alapjában nem állnak meg. Ezek egyszerűen egy kampánybeszéd részei, és választás csak két év múlva lesz, úgyhogy most nem célszerű ezeket megejteni.
A másik, hogy adják vissza a tagnak a tulajdonát meg ez a nevesítés, ez egy humbug. Kérem, szintén keveredésről van szó. Azt jelenti, hogy a vagyont elviekben osztják el, ez a nevesítés; és a visszaadás – mert természetesen a földre gondolt Rott képviselőtársam – pedig az átmeneti törvény értelmében megtörténik.
Önkormányzati szabályzatok elkészítését egyetlen közösségnek sem lehet megtiltani, így a szövetkezeten belüli közösségeknek sem. Ez azt jelenti, hogy az egy munkahelyen egyféle munkát végző emberek önmaguknak készítenek valamilyen szabályzatot, és ezt megtiltani nem lehet. Természetesen csak a törvény biztosította kereteken belül lehetséges ez a szabályzatkészítés.
A földek dolgainak rendezése természetesen a földtörvényben történik majd meg.
Sipos képviselőtársam fölszólalása is rengeteg kétséget hagy azokban, akik, állítom, hogy nagyon várják ezt a törvényt, és élni szeretnének vele. Ugyanis azok a módosítások, amiket a bizottság nem fogadott el, valóban nem szolgálják a szövetkezés céljait és a jövőnket. Azt tudomásul kell venni, hogy ezek a törvények, de főleg a szövetkezeti törvény a jövőnek készült. Új típusú, egy átmeneti időszak után megalakuló szövetkezeteknek készült, és ezeknek a szövetkezeteknek a működését a világon mindenhol – szinte mindenhol – nagyon jól megszerkesztett törvények szabályozzák.
Nem ellentörvényről van szó, nem arról van szó, hogy a jelenlegi szövetkezetek ellen kell valamit csinálni – nem ellenpolitizálás. Valamiért politizálás történik ebben a törvényben, és ezt el kell fogadni.
Az, hogy a nem aktív és aktív tag ily módon szétváljon egy szövetkezetben, jogi abszurdum. Nem tudom, Sipos képviselőtársam azokat az embereket akarja-e megfosztani jogaiktól, akik a legtöbbet dolgoztak a szövetkezetben, esetenként a legtöbb részjeggyel vagy üzletrésszel rendelkeznek? Nem tudom! Egyszerűen nem tudom megérteni, ugyanis ez a fogalom is teljesen a jelenlegi rendszerből átmentett fogalom, amit itt használ, hogy aktív és nem aktív. Kérem, az új típusú szövetkezetek nem elsősorban termelő típusú szövetkezetek lesznek. A termelés nagyrészt vagy legalábbis egy idő után nagyrészt bizonyos magántevékenységben, magángazdaságban történik. Ezeknek a szövetkezeteknek szolgáltató, feldolgozó, kereskedő szövetkezeteknek kell lenni, amelyek támogatják a termelést, és azokat a munkákat veszik le a termelők válláról, amelyek nekik nyűgöt jelentenek. Tehát eleve érthetetlen ez az egész.
Az igazgatóság vagy igazgatótanács tagja ki lehet… Ott szakemberekre van szükség, azokra is. Tehát el tudom képzelni azt a helyzetet, hogy a pénzügyekért, a gazdasági ügyekért felelős ember ebben a testületben nem a szövetkezet tagja, hanem egy külső szakember, akire a szövekezet ezt a tevékenységet rábízza. De ha én őt nem emelem be ebbe a testületbe, akkor a felelősségét sem tudom ilyen mértékben meghatározni. Itt pediglen nagyon komoly felelősséget kell minden tisztségviselő vállára helyezni. Tehát a döntéseiért igenis vállalja a felelősséget, és ennek anyagi konzekvenciái legyenek! Ezért került be ez a módosítás.
A küldöttgyűlés nemcsak a lakásszövetkezeteknél, de a takarékszövetkezeteknél, áfészeknél is nagyon fontos intézmény, enélkül nehezen tudnának működni. Természetesen a mezőgazdasági és az ipari szövetkezeteknél ezek az intézmények nem fognak működni. Nagyon remélem, hogy működőképes egységek fognak kialakulni a szövekezetekből ez alatt az átmeneti egy év alatt, és erre nem lesz szükség. A lakásszövetkezetek átalakulása – nem sikerült ezek szerint tegnap Fodor képviselőtársamnak elmagyarázni, miről van szó –: minden működőképes egység a lakásszövetkezetről leválhat! De arra nincs lehetőség, hogy valakinek kiosszák a lépcsőházat vagy a bejáratot mint saját tulajdont! Lehetetlenség! Ilyet nem lehet követelni, ugyanis akkor is, hogyha leválnak, ha egy ház leválik – mert leválhat –, akkor is vannak bizonyos közösen használt részei. Függetlenül attól, hogy kiosztják-e, hogy 1/16-od részben az övé, vagy nem osztják ki, ezeket akkor is közösen kell üzemeltetni, ugyanis ilyen lakásokból ezeket az egységeket nem lehet kihasítani! Nem is tudom elképzelni, hogy ez hogyan működne. Főleg nem egy átmeneti törvény után! Ezek a jelenleg működő nagy lakásszövetkezetek nyilván az ésszerűség határain belül föl fognak robbanni, szét fognak válni. De ismer ez az ország társasházrendszert is, és azok sem működnek sajnos sokkal jobban! Azt nem lehet számon kérni egy lakásszövetkezettől, amit egy családi ház tud nyújtani. Ott minden azé, aki ott lakik, a kert is és a kerítés is. Sajnos, itt közös tulajdonok vannak. Köszönöm szépen. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem