JÓZSA FÁBIÁN, DR. (MDF)

Teljes szövegű keresés

JÓZSA FÁBIÁN, DR. (MDF)
JÓZSA FÁBIÁN, DR. (MDF) Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Nagyon röviden szeretnék csak szólni. Mindenekelőtt megköszönném azt a konstruktív magatartást, amelyet a szabaddemokrata felszólaló képviselők mutattak azzal, hogy indítványaikat, miután nem látszik remény az elfogadásukra, visszavonták.
Ahhoz kapcsolódnék, amit Gaál Gyula mondott a hozzászólásában, ez a megosztott adó vagy helyi adó kérdésköre, még a visszavont indítványok tükrében is megér néhány gondolatot, azt gondolom. Csak egyfajta vetület szempontjából, a lehetséges pénzügyi következmények szempontjából vizsgálnám meg ezt a kérdést.
Való igaz az, hogy az 1992. évi költségvetési törvényjavaslatban a gépjárműadó mint megosztott bevétel már az önkormányzati bevételek között tervezve van. Egyébként nem idegen ez a fajta megoldás az európai önkormányzatok bevételi rendszerétől. Általában három fő elemből tevődnek ezek össsze: saját bevételekből, megosztott vagy átengedett bevételekből, illetőleg állami támogatásból. Ez az adónem mint megosztott bevétel, azt hiszem, hogy az európai önkormányzati modelleknek megfelelő, és ilyen értelemben nem lehet kifogás tárgya. Miért nem javasolta a kormányzat azt mégis, hogy helyi adóként kerüljön kivetésre?
Tudomásul kell vennünk, hogy Magyarországon az önkormányzatokban nem nagy a helyi adó kivetése iránti hajlandóság, az 1991. évben mindössze háromszáz településen, zömében városokban vetettek ki eddig helyi adót. Ez az összes magyar önkormányzatoknak kevesebb mint 10%-a. Abban az esetben, hogyha a gépjárműadót is helyi adóvá tennénk, én attól félek, hogy ettől a bevételtől egészében elesne a költségvetés, és ezen keresztül elesnének az önkormányzatok is, ugyanis nem prognosztizálható az, hogy nagy kedvvel és nagy szorgalommal vetnék ki a gépjárműadót mint helyi adót, és az, hogy a helyi adókivetés elmaradna, az nagyon jelentős pozícióromlást idézne elő az egész magyar államháztartásban.
A tervezett bevételek úgy alakulnának, hogy 8 milliárd forintnyi bevétele lenne ebből az államháztartásnak, 50% arányban megosztva a központi költségvetés és az önkormányzatok között. Ez a belföldi gépjárművek adóztatásából származna, és további 2,7 milliárd forintot jelentene a külföldi gépjárművek adóztatásából származó, a központi költségvetés javára befolyó bevétel.
Abban az esetben, hogyha helyi adóként kerülne ez megállapításra, és prognosztizálható az, hogy nem kerülne kivetésre, abban az esetben helyből 10,7 milliárd forint pozícióromlásssal kellene az állami költségvetésnek számolnia, és miután nemcsak 8 milliárd, hanem az a megosztott 4 milliárd forint is elveszne az önkormányzatok számára, ezért az önkormányzatok állami támogatását 4 milliárd forinttal növelni kellene. Következésképp összességében egy ilyen megoldás, amelyet igen tisztelt szabaddemokrata képviselőtársaim javasoltak, mintegy 15 milliárd forintos pozícióromlást eredményezne. Azt hiszem, hogy az ország jelenlegi helyzetében ez nem vállalható. Köszönöm.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem