WEKLER FERENC, DR. (SZDSZ)

Teljes szövegű keresés

WEKLER FERENC, DR. (SZDSZ)
WEKLER FERENC, DR. (SZDSZ) Elnök Úr! Tisztelt Ház! A felszólalásomat egy kérdéssel kell kezdenem. A kérdés úgy hangzik, hogy tudják-e önök, hogy minek tárgyaljuk ma ezt az országgyűlési határozati javaslatot. (Közbeszólás: Hűha!)
A válasz részemről elég nehezen megadható, ugyanis én nem tudom, mert 1991. október 21-éig, azaz a tegnapi napig kellett az önkormányzatoknak az 1992-es céltámogatási igényeiket beadni.
Ha ez megtörtént a tegnapi nap folyamán, akkor semmi értelme annak, hogy mi ma itt ezzel a törvényjavaslattal, illetve határozati javaslattal foglalkozzunk, ugyanis ez egy látszattevékenység, amit a Parlament most folytat.
A Belügyminisztérium felkérte, felszólította az önkormányzatokat, hogy amennyiben céltámogatáshoz akarnak jutni, akkor a céltámogatási igényeiket az irányelvekben szereplő mellékletek alapján állítsák össze, és adják be a Belügyminisztériumnak, illetve a területi TÁKISZ-oknak – a tegnapi nap folyamán. Az irányelveket, tudomásom szerint, nem hagyta még jóvá a Parlament, tudomásom szerint ezt az országgyűlési határozatot sem hagyta még jóvá a Parlament, ami arról szól, hogy a Kormány gondoskodjék a céltámogatások előkészítéséről, és tudomásom szerint az ez évi költségvetést sem hagyta még jóvá a Parlament, ami alapján az önkormányzatok egyrészt össze tudnák állítani az igényeiket, másrészt teljesíteni tudnák azokat a feltételeket, amelyeket a mellékletek megkövetelnek. Ezek között a feltételek között olyanok szerepelnek, hogy például mellékelni kell az önkormányzatoknak 1992. évi költségvetési tervezetüket. Én azt hiszem, ez egy nonszensz: két héttel ezelőtt ment ki a felhívás, két hét alatt az önkormányzatok, ha minden információ birtokában lettek volna, sem tudták volna előkészíteni a jövő évi költségvetéseiket. Mert az országnak nincs költségvetése, az önkormányzatok nem tudják, hogy mennyi lesz például a következő évben a normatív támogatásuk.
Hát, ennyit elöljáróban. Ez tulajdonképpen nem az országgyűlési határozati javaslatról szólt, hanem arról, hogy van-e értelme ezek után az országgyűlési határozatot megtárgyalni.
Szeretném azért emellett elmondani azt, hogy magát a szándékot, a törekvést, pozitívnak ítélem; mármint azt, hogy ebben az évben a költségvetéssel együtt kerüljön elfogadásra a céltámogatásról és a címzett támogatásról szóló törvényjavaslat. A gondom csak az, hogy tudomásom szerint a cél- és címzett támogatást az Országgyűlésnek kell jóváhagyni, és az Országgyűlésnek kell erről törvényt alkotni – és nem a Belügyminisztériumnak kell meghatároznia, hogy milyen feltételek alapján és melyik önkormányzat jut címzett és céltámogatáshoz.
Én tehát ezúttal tisztelettel kérem a Belügyminisztériumot, hogy vizsgálja felül azt a munkamódszert, amelyet ebben a kérdéskörben gyakorolt, és ne tekintse lezártnak a céltámogatási igényjavaslatokat. Ne azért ne tekintse lezártnak, mert komoly esélyt látok arra, hogy az irányelvekben szereplő céltámogatási kör esetleg tágítható, hanem azért ne tekintse lezártnak, mert a Parlament jogköre, hogy ezt véglegesítse, és úgy gondolom, hogy egy ilyen jogkört a Belügyminisztérium nem vonhat el a maga számára.
Ezek után a határozati javaslatról, röviden.
A határozati javaslat tulajdonképpen két pontban fogalmazza meg, hogy a Parlament felkérné a Kormányt arra, amit a Kormány már előzőleg teljesített, tehát, hogy felmérje az igényeket. Én úgy gondolom, az igény felmérése nem úgy történhet meg, hogy előre behatárolom azt a kört, amire céltámogatást lehet kérni, hanem egy általános igényfelmérésnek kellene történnie, és ezután lehetne eldönteni, hogy a Parlament a felmerült igények alapján mely célokat preferál, mely célokat ítél meg úgy, hogy azt támogatni kell, és ehhez pénzügyi forrásokat kell rendelni.
Az irányelvekben szereplő célokkal igazán nem kívánok vitatkozni. Azért nem kívánok vitatkozni, mert ezeknek a konkretizálására a törvényjavaslat tárgyalásakor kell, hogy sor kerüljön. A felsorolt célokat én a magam részéről – és a szabaddemokraták nevében – támogatandónak ítélem azzal, hogy ezeket természetesen, véleményünk szerint ki kell bővíteni. Ki kell bővíteni néhány olyan kulcsfontosságú tétellel, témával, amelyre módosító javaslatok születtek mind a mi frakciónkból, mind a kormánypárti frakciók, mind pedig más ellenzéki frakciók részéről. Például általános iskolai tanterem támogatását nélkülözhetetlennek ítéljük meg a céltámogatási körben, de azt is mondhatnám, hogy a Mezey Károly által a kormánypárti padsorokból benyújtott módosító javaslatot – amely az orvosi rendelők támogatását célozza meg – ugyancsak nagyon fontosnak tartanánk a magunk részéről. De még egyszer hangsúlyozom, hogy nincs értelme ezen tételesen végigmenni, alapvetően ez nem ennek a határozati javaslatnak a célja.
Egyetlen dolgot azért még mint pozitívumot hadd említsek meg, ami az irányelvekben szerepel, azon kívül, amit már elmondtam. Ez az, hogy én találtam egy olyan tételt, hogy 10%-kal kívánják emelni ott a céltámogatási hozzájárulást, illetve javasolja a Parlament számára a Belügyminisztérium, hogy emelje a céltámogatási hozzájárulást, ahol közös beruházásban kerül megvalósításra az említett cél. Én ezt a magam nevében fontosnak és pozitívnak tartom, ugyanis a szétaprózott településeket most már nemcsak elvileg próbáljuk meg rávenni arra, hogy gazdaságosan oldjanak meg bizonyos feladatokat – például vízellátást, szennyvízelvezetést vagy más témákat –, hanem ezt anyagiakkal is tudjuk preferálni.
Még egy gondolatot engedjenek meg nekem, ami talán nem frakciószónoknak a feladata, de azért szeretném fölhívni egy ügyrendi kérdésre a tisztelt Ház figyelmét, mégpedig arra, amit az elnök úr is bevezetőben említett. Az ügyrendi bizottságnak van egy állásfoglalása: országgyűlési határozathoz lehet benyújtani módosító javaslatot, és irányelvekhez nem lehet benyújtani. Az eddig benyújtott módosító javaslatok mind irányelvekhez kerültek benyújtása, így ezek, az ügyrendi bizottság állásfoglalása értelmében, nem tekinthetők módosító indítványnak – jogilag legalábbis nem. Én azért szeretném, hogyha az érem másik oldalát is megvilágítanánk. Én úgy gondolom, nemcsak én – mert én is benyújtottam módosító javaslatot –, hanem képviselőtársaim is, akik módosító javaslatokat fogalmaztak meg, azon a véleményem vannak, illetve úgy látják, hogy a későbbiekben nem lesz lehetőségük befolyásolni ezt a törvényjavaslatot és a céltámogatási rendszert, és ezért fordultunk ahhoz az eszközhöz, hogy az irányelveken próbáljunk meg már változtatni – bár ennek sem sok értelmét látjuk, hogyha lezárult a céltámogatási lehetőségek beadásának a köre. Köszönöm szépen. (Taps a bal oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem