PAP JÁNOS, DR. (FIDESZ):

Teljes szövegű keresés

PAP JÁNOS, DR. (FIDESZ):
PAP JÁNOS, DR. (FIDESZ): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ha lehetőségem van rá, akkor kívánnék hozzászólni. Az el nem fogadott interpellációt a környezetvédelmi bizottság 1991. február 27-én tárgyalta. A minisztérium képviselői akkor olyan ígéreteket tettek, amelyekre véleményem szerint nagy szükség lenne, de a teljes megoldástól még messze vannak. Akkor én ki is fejtettem: kételkedtem az ígéretek betartásán és betarthatóságán. Ezért akkor én tartózkodtam. Ezt nem is bántam meg. Ma már határozott nemet mondok. Hogy miért? Ezt kívánom megindokolni. Eltelt közel négy hónap, és javulásnak az apróbb jelei sem láthatók, sőt bizonyos helyeken romlás tapasztalható. Az újságokban féloldalnyi terjedelemben mutatják be a súlyosan egészségkárosodott gyermekeket. Ez csak azt mutatja, hogy nőtt a lakosságnak a tiltakozása.
Ez a probléma most már nevesítve van, nem mehetünk el úgy mellette, hogy csak annyit mondunk, egészségkárosító a levegő. Látjuk az arcokat, nem lehet várni, valamit tenni kell ezen a téren. A helyzeten sokat javítana a tömegközlekedés helyzetének a javítása, és mit látunk ezzel szemben? Nagy ütemben emelkednek a jegyárak, ami nem ösztönöz a tömegközlekedésre. Ez pedig egy olyan terület, ahová nem kellene plusz pénz, csak megfelelő átcsoportosítás, megfelelő tervek kellenének, és ugyanakkor nem történik semmi.
Csökkent a rádióban és a tv-ben a légszennyezettségi adatok közlése. Vajon miért? Újabb tervek és elképzelések fenyegetnek súlyos környezetszenynyezéssel. Gondolok itt például a déli autópályára, amikor köztudott, hogy a gépjárműforgalom légszennyező hatása sokszorosa a vasúténak. Ugyanakkor a vasút sokkal kevesebb mezőgazdasági területet vesz el, mint a gépjárműforgalmat szolgáló autópályák.
A világkiállítás közlekedési, építési felmérése, illetve hatástanulmányok elkészítése még mindig nem kezdődött el. Fokozódik városainkban a szabad területek beépítése, amely sok esetben megakadályozza az átszellőzést. Erre nincsenek konkrét lépéseink. Csak példaként szeretném megemlíteni, hogy addig, amíg Budapest területének 30%-a zöldterület, Bécsben ez 50%, és ezen területeknek a beépítése most is folyik.
A környezeti hatástanulmányokra vonatkozó rendeletek mielőbbi kiadására lenne szükség. Sajnos, nem tudunk arról, hogy ilyen készülne. A gondok megoldását mi négy olyan területen látnánk, ahol lépni kellene, és ahol eddig nem történtek intézkedések.
Az első: megfelelő műszaki eljárások elterjedését kellene elősegíteni a kevésbé szennyező ipari, illetve közlekedési berendezések, eszközök elterjesztéséhez. Jó irányba ható gazdasági szabályozásra van szükség. Gondolunk többek között arra: az üzemanyag árának részéből szükséges lenne támogatni a tömegközlekedést, adókedvezményekre, illetve különböző bírságolási rendeletekre lenne szükség. Erről se hallani egyelőre semmit.
Jogi és szabályozási kérdések terén olyan jogszabályokra lenne szükség, amelyek megakadályoznák a közlekedési szokásokban ma elterjedt 1-1,2 fő/gépkocsi használatot.
A negyedik lényeges terület, ahol lépni kellene, a környezetvédelmi mozgalmak. Én azt gondolom, hogy a légszennyezettség területén és egyáltalán a környezetvédelmi és természetvédelmi kérdésekben a környezetvédelmi mozgalmak nagy segítségére lehetnek a társadalomnak és a Kormánynak. Kapnak már támogatást ezek a mozgalmak, de én azt gondolom, nagyobb támogatásra lenne szükségük és célirányosabb támogatásra. Csak egy példát szeretnék mondani, és az idő hiánya miatt nem kívánok belőle felolvasni. Én azt gondolom, nemcsak én kaptam meg, hanem valamennyi képviselőtársam megkapta a levegő-munkacsoportnak a felhívását, egyrészt Budapest légszennyezettségéről, másrészt egy washingtoni intézetnek a jelentését, illetve egy rövid felhívást, amelyből viszont szeretnék idézni, mert azt hiszem, hogy lényeges. Csak egy rövid részt idéznék: "A környezetszennyezést a szennyező fizesse meg" és itt egy konkrét intézkedést kérnek: "Ne csökkentsék az üzamanyagok fogyasztási adóját, hanem a literenkénti 5,9 forintot a tömegközlekedés és a vasút támogatására fordítsák." Köszönöm figyelmüket. Én a bizottság jelentését az elmondottak miatt nem fogadom el. (Taps.)
Határozathozatal

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem